Už několik týdnů musí řidiči na dálnici D6 jen kousek od hranice Prahy počítat s možným výskytem kolon. Těm by ale měl být konec, protože vysokorychlostní váhy, které tam ŘSD instaluje, mají být už brzy v provozu.
„Aktuálně pokládáme nové asfaltové souvrství v jízdním pásu na 11. kilometru směr Praha. Část snímačů jsme totiž umístili do vozovky, stejně jako minulý měsíc v opačném směru. Na stavbě je velký pohyb těžké techniky, nákladní auta, finišery, válce, proto je jízdní pás směr Praha v místě instalace uzavřen. Doprava je nyní vedena v režimu 2+1 jízdní pruh. Ve směru na Prahu jsou řidičům k dispozici dva jízdní pruhy, ve směru na Karlovy Vary jeden,“ popsalo aktuální situaci ŘSD Středočeského kraje. Podle posledního sčítání dopravy tudy projede každý den v průměru 30 tisíc aut, z toho asi čtvrtinu tvoří nákladní vozidla.
Přestože jsou kolony a omezení nepříjemné, vysokorychlostní váhy jsou – vzhledem k enormnímu kamionovému provozu – opravdu potřeba. Jde o systém pro takzvané měření v pohybu a v reálném čase. „Zařízení je navrženo tak, aby dokázalo zaznamenat celkovou hmotnost vozidla a zatížení jednotlivých náprav v průběhu jízdy vozidla přes místo měření za běžné cestovní rychlosti či snížené rychlosti bez nutnosti zastavení vozidla,“ vysvětluje ŘSD.
Kromě vážení projíždějících kamionů bude systém pracovat i pro statistické účely. Je tomu tak třeba i na dálnici D4, kde jsou dvě vysokorychlostní váhy, ve směru z Prahy do Písku a naopak. Váhy v různých intervalech pracují v sankčním režimu a v tom, kdy jen počítají provoz na dálnici. Pokuty mají v tomto případě mezi sebe rozdělené jak písecký, tak příbramský úřad.