V dubnu 2024 představí Alfa Romeo v Miláně světu první Sports Urban Vehicle ve své historii, které bude k dispozici také ve 100% elektrické verzi. Bude se jmenovat MILANO, což je velká pocta městu, kde to všechno 24. června 1910 začalo.
S modelem Alfa Romeo MILANO (automobilka tak vyvrací původní spekulace s názvem Brennero) se značka vrací do segmentu B, největšího v Evropě, a to s novým designem, který plně ztělesňuje DNA značky spočívající v ušlechtilém italském sportovním stylu. První 100% elektrický „sportovně-městský“ vůz představuje novou bránu do světa značky Alfa Romeo pro všechny, nejen pro tradiční alfisty, kteří již netrpělivě čekali na návrat značky do tohoto segmentu.
„S příchodem modelu MILANO v roce 2024 doplní Alfa Romeo modelovou řadu, která je schopna splnit přání všech našich příznivců a mnoha dalších. MILANO je zamýšleno jako symbolické ‚přivítání zpět‘ našich fanoušků – alfistů. Ti jako majitelé modelů Giulietta a Mito čekali na potvrzení své lásky k Alfa Romeo. Slouží také jako „přivítání‘ pro všechny, kteří hledají jedinečný sportovní zážitek v tomto segmentu a osobitou krásu italského designu. MILANO je prvním milníkem v procesu přechodu značky na elektrický pohon a stejně jako Tonale má důležitý úkol dále posílit globální působení značky Alfa Romeo,“ řekl Jean-Philippe Imparato, Alfa Romeo, CEO.
Volba jména „MILANO“, vtělení historie značky
Máloco charakterizuje identitu automobilky více než její logo. V případě Alfa Romeo od roku 1910 obsahuje dva symboly, které identifikují Milán: je to kříž, historický symbol hlavního města Lombardie, a had Biscione, erb šlechtického rodu Viscontiů a jeden z nejznámějších znaků města. Více než 60 let (1910–1972) se ve spodní části loga nacházelo slovo MILANO. Do roku 1918 jej doprovázela zkratka „A.L.F.A.“ (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), od roku 1919 pak „ALFA ROMEO“.
Milán byl vždy symbolem avantgardy a nyní působí jako mezinárodní manifest modernosti, inovace a udržitelnosti. Milán, který je po celém světě považován za jednu z ikon umění a značky Made in Italy, vždy hrál klíčovou kulturní roli v oblasti módy, designu a hudby.
Tohle je nová Alfa Romeo Brennero. Odhalil ji neplánovaný únik fotek
Alfa Romeo si vybrala jméno Milán, svůj domov, aby se pustila do nové, vzrušující a odvážné kapitoly své historie: reinterpretace sportovního stylu pro 21. století.
Toto rozhodnutí překračuje ikonické názvy minulých modelů a názvy horských průsmyků používané v nedávné době, aby se značka znovu spojila se svým italským původem. Odvážnou ambicí Alfa Romeo je exportovat do celého světa hodnoty, které z ní vždy dělaly jedinečnou značku.
Bilance značky téměř tři roky po založení společnosti Stellantis
Obchodní výsledky značky v roce 2023 jsou přirozeným oceněním práce týmu, který díky své odhodlanosti a disciplíně dokázal realizovat strategie dlouhodobého produktového plánu, o němž bylo rozhodnuto při založení společnosti Stellantis v roce 2021. Nejdůležitějšími cíli dosaženými v tomto období byly:
- Návrat k ziskovosti značky. Tohoto cíle bylo dosaženo v druhé polovině téhož roku, tedy v roce 2021.
- Schválený a financovaný dlouhodobý produktový plán, který Alfa Romeo pojmenovala „Od 0 do 0“, s odvážným cílem přejít od „0“ elektrifikovaných vozidel v roce 2021 k modelové řadě s „0“ emisemi v roce 2027, a stát se tak značkou s nejrychlejším přechodem na elektrický pohon v celém automobilovém průmyslu. S jedním novým produktem každý rok.
Časová osa:
- 2022 – Premiéra Tonale Hybrid a Tonale Plug-In Hybrid Q4.
- 2023 – Alfa Romeo se vrátila do světa stavby zakázkových vozů – představila 33 Stradale (BEV a ICE).
- 2024 – Premiéra prvního 100% elektrického modelu Alfa Romeo (Alfa Romeo MILANO).
- 2025 – Premiéra prvního modelu dostupného výhradně s elektrickým pohonem.
- 2027 – Nabídka modelů Alfa Romeo bude 100% elektrická.
- Nekompromisní standardy kvality řídí všechny strategické kroky značky a výsledky se ukázaly okamžitě. V listopadu 2022 se Alfa Romeo umístila na prvním místě mezi prémiovými značkami v žebříčku spokojenosti J.D. Power, přičemž si polepšila o devět příček a získala o 25 bodů více než v roce 2021, což je největší zlepšení v prémiovém segmentu. O rok později se Alfa Romeo podle studie J.D. Power U.S. Initial Quality Study (IQS) postavila na nejvyšší stupínek v celkovém hodnocení prémiových značek a na třetí místo v celém odvětví. Stoupla o 24 míst, což je největší nárůst zaznamenaný v rámci výzkumu IQS v tomto odvětví.
- Nárůst zůstatkové hodnoty, který je důsledkem přísné politiky řízení zásob a strategií modelové nabídky.
Jasný růst i v roce 2023
To vše posloužilo jako vhodný základ pro vynikající obchodní výsledky, které Alfa Romeo zaznamenává před koncem intenzivního a náročného roku 2023: tento údaj potvrzuje solidní růst celosvětových prodejů, které v porovnání s rokem 2022 narostly o 34 %.
Evropa k tomu přispěla mimořádným nárůstem o 53 %.
Blízký východ a Afrika jsou potvrzeny jako regiony, které s nárůstem o 95 % zažívají nejrychlejší rozvoj. S navýšením 6 % přispěl také Indicko-asijsko-pacifický region, kde Alfa Romeo posiluje svou přítomnost v Singapuru a Hongkongu.
V Severní Americe byla zářijová premiéra modelu Tonale přijata s velkým nadšením a podobně tomu bylo i v Číně, kde byla nyní modelová řada doplněna o model Tonale. Oba regiony představují oblasti strategického významu, kde Alfa Romeo realizuje významné investice s cílem vytvořit ideální podmínky pro svůj růst.
Historie Milána v logu Alfa Romeo
Máloco charakterizuje identitu automobilky více než název značky na masce chladiče. Nejprve pro společnost A.L.F.A., později měl pro značku Alfa Romeo znak potvrzovat její původ ve městě Milán. V průběhu let se v jeho variantách odrážely události, které se odehrály v historii společnosti a Itálie, nicméně kříž milánského magistrátu, had Visconti Biscione a nápis Alfa Romeo (A.L.F.A. pouze do roku 1918) zůstaly vždy charakteristickými znaky značky od jejího založení.
Dne 24. června 1910 byla oficiálně zaregistrována nová společnost A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) a generální ředitel Ugo Stella požádal Giuseppe Merosiho o návrh znaku, který bude zdobit chladiče jejich vozů. V učebnicích dějepisu se píše, že mladý kreslíř Romano Cattaneo řekl Merosimu, že ho zaujal had Visconti Biscione, kterého viděl na Torre della Filarete na náměstí Piazza Castello, když jednoho rána čekal na tramvaj č. 14. Merosi mu řekl, že se mu líbí. Designér z Piacenzy nejenže tento návrh přijal, ale také hned nakreslil znak. Zároveň přidal červený kříž na bílém pozadí a vše obklopil modrým okružím se zlatými nápisy „A.L.F.A.“ a „MILANO“, oddělenými dvěma savojskými uzly. Náčrt schválil šlechtic Ugo Stella a konečný návrh pro výrobu byl svěřen samotnému Cattaneovi.
První významná změna nastala v roce 1919: společnost přešla pod kontrolu Nicoly Romea a na znaku se objevil nápis „ALFA ROMEO“. V roce 1925 vyhrál vůz GP Tipo P2 první Velkou cenu v rámci mistrovství světa a na oslavu byl kolem znaku přidán vavřínový věnec.
Po 2. světové válce prošlo logo kompletní proměnou: savojské uzly s příchodem Italské republiky ustoupily dvěma vlnovkám. Logo bylo zjednodušeno, vyrábělo se z tlakově litého kovu a mělo jednobarevný podkres. Od roku 1950 se však znovu přešlo na jeho barevnou podobu, známou od založení společnosti a vyráběnou z mosazi se smaltovaným povrchem, od roku 1960 pak měly tyto znaky identickou podobu, avšak vyráběly se z plastu.
V roce 1972, kdy byla otevřena továrna pro model Alfasud v Pomigliano d’Arco, nápis „MILANO“ zmizel. Současně byl zjednodušen had Biscione, jehož druhý závit se již nenatáčí kolem sebe. V roce 1982 přišla další změna, kdy vavřínový věnec ustoupil zlaté lince.
Aktuální evoluce loga byla představena 24. června 2015 při uvedení modelu Giulia na trh v tehdy nedávno otevřeném muzeu Alfa Romeo.