Hyundai Motor nabídl první pohled na novou generaci vozidel s palivovými články, a to s velkým předstihem před oficiálním představením SUV s pohonem na vodík, ke kterému dojde začátkem příštího roku. V rámci předpremiéry byla na speciální akci v Soulu předvedena jeho verze v téměř sériové podobě, která zde odhalila své pozoruhodné vlastnosti i futuristický design. Model, o jehož označení nebylo ještě rozhodnuto, ztělesňuje snahy společnosti Hyundai Motor o vývoj vyspělých ekologických vozidel pro příští období.
Čtvrtá generace systému palivových článků
Nové SUV, představené na speciální akci, se stane druhým modelem na vodík, komerčně vyráběným společností Hyundai Motor. Nový model používá čtvrtou generaci techniky palivových článků společnosti Hyundai Motor. Vozidlo, jeho provozní vlastnosti i technika palivových článků jsou výsledkem globálních programů společnosti v oblastech výzkumu, vývoje a testování v reálných podmínkách. Nové vozidlo upevňuje vedoucí postavení Hyundai v oblasti elektrických pohonů napájených palivovými články, jehož dosáhla na základě know-how, získaného od roku 2013 během výroby prvního komerčně nabízeného vozidla s palivovými články na světě.
Nový model s palivovými články byl vyvinut na základě čtyř hlavních pilířů se zaměřením na účinnost systému palivových článků, provozní vlastnosti (nejvyšší výkon), odolnost a množství vodíku, uložené v nádržích.
Účinnost systému palivových článků
Vylepšením provozních vlastností palivových článků, snížením spotřeby vodíku a optimalizací nejdůležitějších komponentů se podařilo výrazně zvýšit hospodárnost vozidla v porovnání s jeho předchůdcem, modelem ix35 Fuel Cell (na některých trzích Tucson Fuel Cell). Nové SUV se může pochlubit účinností 60 %, což odpovídá 9% zvýšení z 55,3 % u modelu ix35. Díky vyšší účinnosti systému se u nového modelu očekává dosažení dojezdu více než 800 km na jednu náplň nádrží (na základě nového evropského testovacího cyklu).
Provozní vlastnosti (nejvyšší výkon)
Nejvyšší výkon nového modelu je o 20 % vyšší v porovnání s předchůdcem, když dosahuje pozoruhodné hodnoty 163 k. Nové SUV s palivovými články se rovněž vyznačuje snadnějším spouštěním za chladného počasí. Technikům Hyundai Motor se totiž podařilo vyřešit původní problémy se spouštěním vozidel s palivovými články při teplotách pod bodem mrazu. Konstrukce vozidla byla optimalizována integrováním hlavních komponentů do sady palivových článků, vyvinutých společností Hyundai Motor, tak, aby bylo možné jeho spuštění i při teplotě -30 °C. Kromě vylepšení provozních vlastností nového vozu přispěly optimalizované komponenty – například montážní celek membránových elektrod MEA (membrane electrode assembly) a bipolární desky – také ke snížení výrobních nákladů.
Odolnost
Použitím velmi odolné a trvanlivé techniky katalyzátorů dosahuje nové SUV s pohonem na vodík ještě výrazně delší životnosti než jeho předchůdce.
Uložení vodíku
Nová generace vozidla na vodík pojme nyní do svých nádrží výrazně více vodíku. Soustava nádrží je tvořena třemi stejně velkými nádržemi na rozdíl od dosavadních dvou nádrží odlišných rozměrů. Prvotřídní hmotnostní kapacity nádrží (poměr hmotnosti vodíku a hmotnosti nádrže) bylo dosaženo inovacemi v konfiguraci plastové vrstvy a efektivním uspořádání jednotlivých vrstev, což umožnilo zmenšit tloušťku stěn.
Nová, velkosériově vyráběná vozidla s dlouhým dojezdem budou rovněž vybavena vyspělými asistenčními systémy. Podrobné informace o nových asistenčních funkcích budou zveřejněny v lednu 2018 na veletrhu CES, společně s oficiálním modelovým označením.
„Nová generace našeho SUV s palivovými články je díky výjimečné hospodárnosti, vyváženému designu a nekompromisním výkonům skutečným ztělesněním ekologického vozidla budoucnosti,“ řekl Lee Ki-sang, viceprezident střediska pro ekologickou techniku koncernu Hyundai Motor Group. „Hyundai Motor bude stát v čele vývoje a výroby vozidel, poháněných ekologicky získávanou energií, která se stanou dokonalou součástí společnosti s téměř nulovými emisemi.“
Futuristický design inspirovaný přírodou
Nový elektromobil s palivovými články (FCEV) přebírá okouzlující stylistické prvky od studie FE Concept, která byla představena na Ženevském autosalonu 2017. Nový model vychází z designu dřívějšího konceptu, s nímž sdílí organické a ladné tvary, inspirované přírodou – konkrétně vodou, která tvoří jediné emise vozidla. Čistý design vozu tak umocňuje jeho neznečišťující charakter.
Nové vozidlo ztělesňuje čistý a vyvážený design, který odráží jeho uklidňující vzhled na silnici. Zároveň však dává na odiv také suverénní, charismatické rysy vozů SUV, které dokládají jeho schopnost překonávat dlouhé vzdálenosti a prozkoumávat odlehlá místa, a to vše v naprosté harmonii s přírodou.
Několik minimalistických stylistických prvků umocňuje technickou vyzrálost modelu a nejmodernější techniku. Jednoduchá obrysová světla v celé šířce vozidla vytvářejí futuristický efekt, který opět zrcadlí přírodu a představuje hranici horizontu.
Vzhled ve stylu high-tech je doplněn prvky s nízkým aerodynamickým odporem vzduchu, které zdůrazňují čistý a klidný design. Kliky dveří splývají s plochami karoserie, zatímco optimalizované usměrnění proudu vzduchu – ve spojení se vzduchovým kanálem uvnitř střešního sloupku D – maximalizuje aerodynamickou účinnost. Design kol SUV zaujme podmanivým stylem a speciální dvoudílnou konstrukcí optimalizující proudění vzduchu, která rovněž přispívá ke snížení aerodynamického odporu.
Přehledné a jednoduché uspořádání interiéru intuitivně integruje prvky high-tech, čímž je umocňována uklidňující atmosféra. Široká přístrojová deska s vysokou konzolou zvýrazňuje vysokou polohu sedadel, která je pro SUV typická, a zahrnuje ergonomicky navržené intuitivní ovládací prvky i displej informačního a zábavního systému.
Interiér, navazující na vnější design, se vyznačuje tlumenými, zároveň však sofistikovanými barvami, inspirovanými přírodou. Zdrženlivé odstíny přispívají k ultramodernímu prostředí, jehož součástí jsou také nejlepší dostupné biomateriály s ekologickou certifikací. Futuristické povrchové úpravy završuje na sedadlech jedinečná kombinace tkaniny a jemné hlazené kůže.
Nový program vývoje ekologických vozidel
Nový model je součástí plánů společnosti Hyundai Motor, zaměřených na urychlení vývoje vozidel s nízkými emisemi, v souladu s novým cílem koncernu Hyundai Motor Group představit na globálních trzích do roku 2020 celkem 31 ekologických modelů (společností Hyundai Motor a Kia Motors). Tento nový vývojový program představuje pro Hyundai Motor a ostatní členy koncernu také další krok k realizaci nejvyššího cíle, jímž je čistější životní prostředí, prostřednictvím nabídky výrazně ekologičtějších vozidel.
Program ekologických vozidel Hyundai Motor je postaven na několika pilířích. Budoucí produktová řada bude zahrnovat vozidla s výběrem různých variant poháněcího ústrojí – elektrických, hybridních a využívajících palivové články – v závislosti na dalším vývoji i rozmanitých životních stylech zákazníků.
Plán, sestavený na základě rostoucí globální poptávky po hospodárných, ekologických vozidlech, stanovuje pro značku Hyundai cíl zaujmout vedoucí postavení v popularizaci hybridních vozidel v globálním měřítku prostřednictvím nabídky této varianty pohonu také v modelech SUV a velkých vozech. Další součástí plánu je vývoj variant s pohonem všech kol, resp. s motorem uloženým vpředu a pohonem zadních kol, na základě patentovaného systému TMED (Transmission-Mounted Electrical Device) s elektromotorem, uloženým v převodovce, jehož vývoj byl dokončen v roce 2011.
Zatímco Hyundai Motor i nadále rozvíjí své vedoucí postavení na trhu s elektromobily prostřednictvím aktuálního modelu IONIQ, hodlá tato společnost rozšiřovat svou nabídku nadále tak, aby sahala od malých elektromobilů až po velké a luxusní modely značky Genesis. Vývoj elektromobilů společnosti Hyundai Motor bude probíhat v několika fázích:
- Představení elektricky poháněné verze kompaktního SUV Kona s dojezdem 390 km v první polovině roku 2018
- Představení modelu Genesis EV v roce 2021
- Představení elektromobilu s dlouhým dojezdem 500 km po roce 2021
Hyundai Motor navíc vyvine svou první speciální platformu pro vozidla s čistě elektrickým pohonem, která společnosti umožní vyrábět několik různých modelů s delším dojezdem.
Hyundai Motor rovněž upevní své globální vedoucí postavení v oblasti techniky palivových článků na vodík. Výzkum a vývoj se zaměří na zvyšování výkonových parametrů vozidel FCEV a odolnosti, zmenšování rozměrů a snižování výrobních nákladů, aby bylo možné tuto techniku využít také v menších sedanech. Hyundai Motor v rámci tohoto úsilí představí ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku rovněž nový autobus s pohonem na vodík.
Vodíková společnost dostupná pro každého
Hyundai Motor se také účastní projektu Hydrogen House, jehož autorem je magistrát Soulu. V jeho rámci vystavuje od dnešního dne do 17. listopadu prototypy nového vozidla s palivovými články. Cílem projektu je propagovat bezemisní vozidla s palivovými články a vodíkovou společnost. Hyundai Motor prostřednictvím těchto iniciativ ukazuje, jak je možné v nepříliš vzdálené budoucnosti realizovat společnost, založenou na využívání vodíku.
Hyundai Motor, první výrobce automobilů na světě, který spustil velkosériovou výrobu vozidel s palivovými články na vodík, dodává vozidla s palivovými články od roku 2013 a nyní je prodává v 18 zemích po celém světě. Společnost zahájila výzkum techniky palivových článků v roce 1998 a vyvinula své první vozidlo s palivovými články na základě SUV Santa Fe v rámci spolupráce s kalifornským partnerstvím pro palivové články CaFCP (California Fuel Cell Partnership).
Společnost Hyundai Motor mnohaletým vývojem a výrobou dokázala, že vozidla s palivovými články dokážou konkurovat vozidlům se spalovacími motory také z hlediska bezpečnosti a spolehlivosti.
Hyundai Motor odhalí nové SUV s pohonem na vodík začátkem příštího roku v Koreji. Poté bude následovat premiéra na severoamerických a evropských trzích. Společnost také uvažuje o rozšíření nabídky svého nového modelu s palivovými články na trhy s vysokým potenciálem růstu pro ekologická vozidla, jako je Čína.