Nové Porsche Panamera v sobě ještě lépe sladila dva protichůdné charaktery: výkonnost ryzího sportovního vozu a komfort luxusní limuzíny. Gran Turismo je nově pojato, nově také definuje své vlastnosti. Druhá generace Panamery aspiruje na to stát se ikonou dynamických schopností v segmentu luxusních vozů. Původní koncept modelu Panamera Porsche systematicky zdokonalovalo do posledního detailu a dnes představuje zcela nově navržený čtyřdveřový vůz. Motory a převodovky jsou zcela nové, podvozek byl zdokonalen a displeje a přístroje jsou z hlediska vzhledu a obsluhy navrženy velmi futuristicky. Nová Panamera své dynamické schopnosti posunuje na novou úroveň zejména v oblasti řízení zadních kol, systému adaptivního vyrovnávání naklánění karoserie a tříkomorového systémemu vzduchového odpružení. Díky tomu dokáže být vším – podmanivým sportovním vozem a současně komfortní limuzínou na dlouhé cesty.
Designový styl 911 s výrazně dynamičtější boční linií
Vizuálně se jedinečná koncepce největšího Porsche projevuje expresivním designem jako: nezaměnitelná Panamera a nezaměnitelný sportovní vůz. Oslňuje protáhlými a dynamickými proporcemi, atleticky svalnatými boky a v zadní části o 20 mm nižší, rychle se svažující střechou. Při pohledu z boku jednoznačně připomíná designovou ikonu Porsche – slavnou 911.
Mnoho funkcí a jednoduchá obsluha v Porsche Advanced Cockpit
Pro Porsche typický interiér byl pro novou Panameru vymyšlen velmi futuristicky. Prim zde hrají lesklé černé segmenty s dotykovými plochami, jejichž prostřednictvím se obsluhuje celá řada funkcí a které svým řešením s vynikající čitelností a přirozenou obsluhou připomínají interaktivní displeje chytrých telefonů a tabletů. Podstatně se omezilo použití klasických hardwarových spínačů a konvenčních ovladačů. Místo nich jsou v Porsche Advanced Cockpit použity na dotyk citlivé panely a displeje s možnostmi individuálního nastavení. Pro řidiče, spolujezdce a další cestující je přínosem, že obsluha stále většího množství komunikačních, komfortních a asistenčních systémů je nyní přehlednější a intuitivnější. Porsche Advanced Cockpit přenáší analogový svět do digitální podoby moderní dopravy. Nechává ale stále prostor pro vášeň: otáčkoměr zůstává centrálním ukazatelem mezi přístroji umístěnými za volantem a vzdává tak hold Porsche 356 z roku 1955.
Nové motory V6 a V8 s mohutným výkonem a plným zvukem
Vozy Porsche vždy udivovaly nejen svými výkonem, ale také hospodárností. K posunutí kombinace těchto vlastností na novou úroveň použilo Porsche pro všechny verze druhé generace Panamery nové motory. Všechny jednotky jsou výkonnější a současně vykazují nižší spotřebu paliva a hladinu produkovaných emisí. Při vstupu nové Panamery na trh budou k dispozici tři nové motory s přeplňováním pomocí dvojice turbodmychadel: Panamera Turbo, Panamera 4S a Panamera 4S Diesel. Všechny jsou, a to poprvé i Diesel, vybavené pohonem všech kol a nově vyvinutou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Porsche Doppelkupplung (PDK). Zážehový motor V8 s výkonem 404 kW/550 koní pohání Panameru Turbo a zážehový vidlicový šestiválec o výkonu 324 kW/440 koní je určený pro Panameru 4S. Mimořádným točivým momentem 850 Nm a výkonem 310 kW/422 koní disponuje vznětový osmiválec použitý v Panameře 4S Diesel.
Luxusní limuzína způsobilá na okruh
Jako ostatní součásti nové Panamery i podvozek poskytuje komfort luxusní limuzíny a dynamiku skutečného sportovního vozu. Kromě suverénní jistoty pomáhají podvozku dosahovat mimořádných schopností také inovativní systémy v podobě adaptivního vzduchového odpružení s tříkomorovými jednotkami a aktivními tlumiči Porsche Active Suspension Management (PASM). Dále pak zdokonaleného systému Porsche Dynamic Chassic Control Sport (PDCC Sport) včetně Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), aktivního systému pro omezení naklánění karoserie a elektromechanického řízení. Činnost všech systémů reguluje integrovaná řídicí jednotka Porsche 4D-Chassis-Control, která analyzuje jízdní situaci a synchronně v reálném čase reguluje jejich nastavení. Zásluhou aktivního řízení zadních kol, jež bylo adaptováno z typu 918 Spyder a 911 Turbo, došlo k dalšímu zlepšení přesnosti řízení a zvýšení obratnosti na takovou úroveň, že se z Panamery stal skutečně sportovní vůz segmentu Gran Turismo. Zdokonalena byla dále brzdová soustava.
Asistenční systémy nejnovější generace
Panamera je vybavena mnoha sériově nebo volitelně dodávanými asistenčními systémy, jež zajišťují komfortnější a bezpečnější jízdu. K nejvýznamnějším systémům patří asistent jízdy v noci. Ke své činnosti používá termokameru, která rozpozná osoby a velká zvířata, na něž řidiče upozorní. Nové Matrix-LED světlomety, využívající 84 samostatných světelných diod, navíc dokážou při jízdě jak na potkávací, tak dálková světla cíleně světelným paprskem osvítit rozpoznaný potenciálně nebezpečný objekt. Díky tomu může řidič na případné nebezpečí rychleji reagovat. Nový asistent jízdy v noci patří k asistenčním systémům pomáhajícím předcházet nehodám. V tomto směru dominuje především Porsche InnoDrive s adaptivním tempomatem pro udržování přednastavené rychlosti a odstupu od vpředu jedoucího vozu. Tento systém ke své činnosti využívá nejen radar a čelní kameru, ale též data navigačního systému. Na základně získaných informací o průběhu trasy po následující tři kilometry dokáže aktivně regulovat zrychlování, zpomalování, volbu rychlostního stupně nebo režim jízdy setrvačností. Tento systém navíc podle zatáček a stoupání přizpůsobuje automaticky také rychlost jízdy.
Nové motory detailně: více výkonu, méně spotřeby
Turbomotory V6 a V8 Panamery jsou nové, výkonné a hospodárné. Pro všechny je společná i koncepce, kterou vývojáři motorů označují jako „horké strany uvnitř“. To znamená, že turbodmychadla jsou v nových motorech modelu Panamera situovaná mezi řadami válců. Toto řešení s centrálně umístěnými turbodmychadly má několik předností. Motory jsou kompaktnější a lze je uložit v karoseriích níže, posunuje se tak směrem dolů těžiště vozu. Kratší vzdálenost mezi turbodmychadly a spalovacími prostory zkracuje rychlost reakcí motorů, které lze ještě přiostřit stisknutím tlačítka Sport Response Button. Na volantu umístěný otočný volič jízdních režimů se poprvé představil v 919 Spyder a v nové Panameře nabízí čtyři režimy: Normal, Sport, Sport Plus a Individual. Uprostřed tohoto ovladače se nachází tlačítko Sport Response Button, po jehož stisku je k dispozici maximální výkonový potenciál modelu Panamera.
Panamera Turbo je historicky nejvýkonnějším typem Panamera. Její dvojicí turbodmychadel přeplňovaný osmiválec s objemem 4,0 l disponuje výkonem 404 kW/550 koní (při 5700 ot./min) a maximálním točivým momentem 770 Nm, dosahovaným v rozpětí 1960 až 4500 ot./min. Ve srovnání s předchůdcem došlo ke zvýšení výkonu o 30 koní a točivého momentu o 70 Nm. Osmiválec Panameru Turbo zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,8 s, s paketem Sport Chrono za 3,6 s. Nejvyšší rychlost má hodnotu 306 km/h. Dynamickou suverenitu podtrhuje i výkonová hmotnost na úrovni jen 3,6 kg/k. I přes zlepšení v oblasti jízdní dynamiky došlo ve srovnání s předchůdcem ke snížení spotřeby paliva o 1,1 l/100 km na 9,4 až 9,3 l/100 km v kombinovaném evropském cyklu měření (NEDC). Tomu odpovídá i produkce CO2 jen 214–212 g/km.
Plnění spalovacích prostorů stlačeným vzduchem zajišťuje dvojice dvoukomorových turbodmychadel Twin-Scroll. Dvojice vzájemně opačně se otáčejících turbodmychadel zajišťuje již od nejnižších otáček značný točivý moment. Osmiválec Panamery Turbo je prvním motorem Porsche vybaveným novým systémem adaptivního řízení motoru s možností odpojení válců. Systém dokáže při nízkém nebo částečném zatížení zcela neznatelně vypnout čtveřici válců. Výsledkem je, že v režimech jízdy na čtyři válce dochází ke snížení spotřeby paliva až o 30 procent.
Dvojicí turbodmychadel přeplňovaný zážehový šestiválec Panamery 4S má zdvihový objem 2,9 l a disponuje nejvyšším výkonem 324 kW/440 koní při 5650 ot./min (o 20 koní více než předchůdce). Točivý moment vrcholí hodnotou 550 Nm (plus 30 Nm) mezi otáčkami 1750 a 5500 ot./min. Panamera 4S zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,4 s (paket Sport Chrono za 4,2 s). S nejvyšší rychlostí 289 km/h se blíží magické hranici 300 km/h. V kombinovaném měřicím cyklu NEDC dosahuje spotřeba 8,2 – 8,1 l/100 km (186 – 184 g/km CO2). Ve srovnání s Panamerou 4S první generace to jsou zlepšení o 1,0 l/100 km, respektive 11 procent.
Stejně jako osmiválec Panamery Turbo, také šestiválec Panamery 4S má ve spalovacích prostorách centrálně umístěné vstřikovače paliva. Tato poloha je zárukou optimálního spalovacího procesu, nejvyšší možné hospodárnosti a velmi rychlých reakcí motoru. 4S i Turbo se vyznačují mimořádně jadrným a autentickým zvukem.
Nová Panamera přichází na trh také s novým osmiválcovým vznětovým motorem, který je poprvé spojen s trvalým pohonem všech kol. Doposud nejvýkonnější vznětový motor Porsche disponuje výkonem 310 kW/422 koní (při 3500 ot./min) a impozantním točivým momentem 850 Nm, který je konstantní mezi 1000 a 3250 ot./min. Díky nejvyšší rychlosti 285 km/h je Panamera 4S Diesel aktuálně nejrychlejším vozem světa vybaveným vznětovým motorem. Rychlosti 100 km/h dosáhne totiž Gran Turismo během 4,5 s (paket Sport Chrono: 4,3 s). V protikladu k takto působivé dynamice stojí kombinovaná spotřeba NEDC s hodnotami 6,8 – 6,7 l/100 km (CO2: 178 – 176 g/km). Také vznětový motor má dvojici turbodmychadel umístěnou mezi řadami válců. Systému přeplňování je přizpůsobeno i přímé vstřikování Common-Rail (tlak 2500 bar). Motor může pracovat buď s dvojicí, nebo s jedním turbodmychadlem. V nízkých a středních otáčkách výfukové plyny pracují s jedním ze dvou turbodmychadel, což zrychluje reakce motoru. V otáčkách nad 2700 1/min dochází k připnutí do té doby pasivního druhého turbodmychadla. Obě turbodmychadla jsou vybavena variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VGT), v principu známou i z 911 Turbo.
Nový detailní design: ještě dynamičtější proporce
Charakter druhé generace Panamery je čitelný z výraznějšího designu. Výchozím bodem designu jsou mimořádně dynamické proporce: nová Panamera na délku měří 5049 mm (+34 mm), je 1937 mm široká (+ 6 mm) a na výšku má 1423 mm (+ 5 mm). I přes mírný nárůst výšky působí nová čtyřdveřová generace jednoznačně nižším dojmem. Tento efekt je tvořen především o 20 mm sníženou střechou v zadní části, která ale i tak ponechává dostatek prostoru pro hlavy cestujících na zadních sedadlech a současně vytváří zcela nový výraz. Rozvor se zvětšil o 30 mm na celkových 2950 mm, což automobil opticky prodloužilo. Přední náprava se posunula více dopředu a došlo zkrácení předního převisu. Takzvaná míra prémiovosti, tedy vzdálenost A sloupků od přední nápravy, se zvětšila. Zcela nový výraz dodává automobilu i delší a dravěji působící zadní nárazník.
Do šířky se Panamera zvětšila o šest milimetrů, nicméně při pohledu na přední partie se tento rozdíl jeví jako mnohem větší. To je dáno kompletně nově řešenou přídí s nasávacím otvorem ve tvaru písmene A, rozšiřujícím se směrem ke krajům vozu. Spodním nasávacím otvorem po celé jeho šířce probíhá horizontálně vedená příčka. Kapota motoru s prolisy ve tvaru písmenem V působí delším dojmem a je protažena níže, tímto řešením vynikne její výrazněji tvarované vyboulení v oblasti nad motorem, tzv. Powerdome. Současně také dochází ke zdůraznění linií předních blatníků, což je další z typických designérských rysů značky Porsche. Suverenitu vozu potvrzují i světlomety, dodávané ve třech provedeních. Všechny jsou vybavené LED zdroji světla a disponují denními světly ve tvaru čtyř samostatných bodů na každé straně.
Nové boky vozu, stejně jako kapota motoru, víko zavazadlového prostoru, střecha a blatníky, jsou vyrobené z hliníku. Tvar střechy v zadní části vozu je jasnou ukázkou siluety sportovního vozu. Na zádi střecha plynule a zcela v duchu tradice Porsche přechází do zadních blatníků, a jednoznačně tak Panameru řadí mezi sportovní Coupé Porsche. Dvě výrazné linky na střeše při pohledu z boku opticky snižují těžiště vozu. Nový tvar má také grafika bočních oken, která evokuje dojem průběžného pásu skla přes celý bok a svým provedením v zadní části vytváří další typický stylistický prvek známý z modelu 911. Pro dveře a blatníky je typická trojrozměrnost, kombinace konvexních a konkávních ploch při dopadu světla podtrhuje svalnaté linie a napětí celého povrchu karoserie. Nedílnou součástí designu jsou chladicí otvory umístěné na bocích za předními koly. Dojem síly podtrhují též nezaměnitelné výřezy blatníků, ukrývající 19“ (4S/4S Diesel), 20“ (Turbo) nebo volitelně dodávaná 21“ kola z lehkých slitin.
Fakt, že Panamera je skutečné čtyřdveřové Coupé a ne konvenční limuzína, je nejzřetelnější při pohledu zezadu. Střecha, střešní sloupky a skleněné plochy jsou pevně zasazené na spodní části karoserie, které dodávají dojem síly a svalnatosti. Není pochyb o tom, že Panamera je sportovní vůz. Zadní světla jsou tvořená tenkým pásem LED diod, brzdová světla svítí čtyřmi oddělenými světly. To všechno jsou typické rysy sportovních modelů Porsche, jež nechybějí ani u Panamery. Všechny prvky zadní části se dokonale vzájemně propojují a vytvářejí nezaměnitelný vzhled i při jízdě v noci. Takřka neznatelný a v barvě karoserie lakovaný je výsuvný přítlačný spoiler, integrovaný v elektricky otevíratelném víku zavazadlového prostoru. U Panamery Turbo se spoiler po vysunutí dále rozloží, čímž získá ještě větší přítlačnou plochu. Ve spodní části zádi je situovaný difuzor, ohraničený z každé strany dvojicí koncovek výfuku z nerezové oceli. Panamera 4S a 4S Diesel má koncovky kulaté, zatímco v případě Panamery Turbo mají hranatý tvar.
Filozofie ovládacích prvků Porsche, nyní ve futuristickém stylu
Nová Panamera se vyznačuje zcela nově pojatým interiérem. Dotykové plochy nahradily mnoho klasických přepínačů a spínačů. Displeje s vysokým rozlišením moderní celek vkusně doplňují. Porsche zahájilo digitalizaci svých interiérů modelem 918 Spyder, nová Panamera jej posunuje na novou úroveň v segmentu luxusních limuzín. Nové řešení dostalo označení Porsche Advanced Cockpit. Když se řidič z nízko umístěného sedadla podívá dopředu, nevidí pouze vystouplé blatníky a vyboulení kapoty motoru, ale také dva ergonomicky a dokonale v zorném poli umístěné barevné displeje s úhlopříčkou sedm palců. Mezi těmito displeji se nachází tradiční analogový otáčkoměr. Středovému panelu mezi řidičem a spolujezdcem dominuje 12,3 palce velký dotykový displej nejnovější generace systému Porsche Communication Management (PCM). Tento displej si může řidič i spolujezdec individuálně přizpůsobit. Nedílnou součástí integrovanou v PCM je online navigační systém, online funkce Porsche Connect, možnost připojení chytrých mobilních telefonů například rozhraním Apple CarPlay či na přirozenou mluvu reagující hlasové ovládání. High-endový displej s vysokým rozlišením harmonicky ladí s konceptem Blackpanel, který spočívá v hladkých černých plochách, v nichž se objevují relevantní dotykově ovládané funkce. Těsně vedle je umístěn elektronický volič převodovky PDK. Součástí středové konzoly je nový modul s dotykovými ovladači a intuitivně navrženou obsluhou rozličných funkcí. Například lamely centrálního výdechu klimatizace se obsluhují elektricky na základě pohybů po posuvném ovladači, citlivém na dotyk. V případě, že je vůz vybaven volitelně dodávanou čtyřzónovou klimatizací, je před cestujícími na zadních sedadlech situován sedm palců velký černý (Blackpanel) displej umožňující obsluhu klimatizace a funkcí infotainmentu.
Kromě toho je Porsche Panamera zásluhou sklopných opěradel zadních sedadel, dělených v poměru 40:20:40 (zavazadlový prostor od 495 do 1304 l), nejvariabilnějším a nejpraktičtějším automobilem segmentu luxusních vozů. Na nové úrovni je také komfort, který poskytuje speciální výbava v podobě panoramatické posuvné střechy, masážních sedadel, nepřímého osvětlení interiéru a 3D-high-endové hudební aparatury Burmester.
Novou Panameru lze objednávat již nyní a u prodejců bude připravena 5. listopadu. V České republice ceny začínají včetně DPH na 3 197 000 Kč za Panameru 4S. Panamera 4S Diesel stojí od 3 306 000 Kč a Panamera Turbo startuje na ceně 4 315 000 Kč.