seat_ateca-klic_od_auta

Nové auto za 3200 Kč měsíčně? Akční operáky mění pravidla hry

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: Driveto - Foto: Pavel Srp - 26. 11. 2025


Stačí otevřít internet a člověk narazí na nabídky, které by ještě před pár lety vypadaly jako omyl. Oblíbené SUV na operativní leasing za zhruba osm tisíc korun měsíčně bez DPH, přestože běžně vychází na deset až patnáct tisíc. Nebo akce na Toyotu Corollu, která se letos krátkodobě dostala až na 3 200 korun za měsíc bez DPH.

Takové částky byly ještě nedávno v segmentu nových aut spíše z říše přání. Dnes jsou ale díky speciálním zvýhodněným nabídkám realitou. Akční operativní leasing umí dočasně srazit měsíční splátku o tisíce korun a dostat cenu pod obvyklou úroveň dané třídy. Výsledkem je situace, kdy se nové auto najednou stává dostupné lidem, kteří by jinak zůstali u ojetiny.

Čeští spotřebitelé mají slabost pro akce a slevy napříč všemi oblastmi a automobilový trh není výjimkou. Zatímco dříve s operativním leasingem pro běžné řidiče výrazněji pracoval hlavně koncern VW, dnes už „akční operák“ nabízí většina velkých značek. Přidávají se i automobilky, které se dříve orientovaly hlavně na klasický prodej za hotové nebo úvěr. Objevily totiž, že operativní leasing může být pro soukromé zákazníky velmi účinným způsobem, jak je přivést do showroomu.

Rychlost dodání proti výši splátky

Samotný proces sjednání akčního operativního leasingu se pro zákazníka prakticky neliší od standardní nabídky. Rozdíl bývá jinde, a to v tom, jak rychle se k vozu skutečně dostane.

Pokud akci připraví přímo dealer, zpravidla se týká aut, která má fyzicky na skladě. Často jde o typické „do vyprodání zásob“. Výhoda je jasná, nový vůz může být k dispozici prakticky okamžitě. Na druhé straně stojí omezený výběr motorizací a výbav, protože zákazník si nevybírá z katalogu, ale z toho, co už stojí na place.

Ojetina za 400 tisíc, nebo nová prémiovka na splátku? „Generace předplatného“ mění silnice

Když je akce nastavena importérem nebo leasingovou společností, nabídka obvykle zahrnuje i vozy, které teprve půjdou do výroby. Zákazník si může nakonfigurovat auto podle svých představ, musí však počítat s čekáním, typicky tři až šest měsíců.

Právě čas hraje v rozhodování velkou roli. Čím rychleji je auto dostupné, tím menší důraz lidé kladou na co nejnižší splátku. Pokud mohou jezdit v novém voze téměř hned, jsou ochotni zaplatit o něco více. Jakmile se dodací lhůta prodlouží na několik měsíců, musí být nabídka opravdu výjimečná, aby byli ochotni vyčkat.

Platí to zejména pro mladší generaci, která je zvyklá mít vše okamžitě. Starší řidiči více plánují a často počítají s tím, že na nové auto si počkají. Ani u nich ale neplatí, že by na cenu nehleděli. Atraktivní měsíční splátka zůstává silným argumentem napříč věkovými skupinami.

Kdo zlevňuje operák a proč

Za výslednou splátkou, která na první pohled vypadá jako „zázračná akce“, stojí hned několik hráčů. Spolupracují spolu importér, leasingová společnost a dealerská síť. Zvýhodněné kampaně připravují často na měsíční nebo kvartální bázi a každý z nich má trochu jiný důvod, proč je ochoten jít s cenou dolů.

Importér obvykle akci iniciuje, když potřebuje podpořit prodej určitého modelu. Někdy jde o novinku, kterou je potřeba dostat mezi lidi. Výrazně levnější operativní leasing pomůže přilákat první zákazníky a model zviditelnit na silnicích. Jindy je situace opačná, vůz je na konci životního cyklu a je třeba uvolnit prostor nastupující generaci.

Do hry vstupuje i plánování výroby. Pokud továrna vyrobí více aut, než jaká je v daný moment poptávka, je pro importéra mnohem jednodušší zorganizovat akční operák, než nechat vozy stát na parkovišti. A někdy má akce čistě marketingový charakter, cílem je rozvířit zájem o model a přivést zákazníky do showroomů, i když se jim nakonec prodá zcela jiná varianta.

Na trhu je nový operativní leasing. Dovolí vám vyměnit si auto za úplně jiné, pokud budete chtít

Leasingová společnost má své motivace také. Často má s importérem domluvené objemové cíle, tedy minimální počet vozů, které má formou leasingu profinancovat. Zvýhodněná nabídka na konkrétní model pomůže tato čísla naplnit. Zároveň hraje leasingovka klíčovou roli při stanovení zůstatkové hodnoty auta po skončení leasingu.

Pokud vidí, že daný model si na trhu ojetin dlouhodobě dobře drží cenu, může si dovolit nastavit vyšší zůstatkovou hodnotu. Ta se promítne do kalkulace tak, že ani není potřeba přímá sleva na pořizovací cenu vozu, a přesto vyjde měsíční splátka pro zákazníka citelně níže. Navenek pak taková nabídka působí jako „super akce“, přestože podstatná část kouzla je schovaná v nastavení parametrů leasingu.

Zanedbat nelze ani roli dealerů. Autosalony objednávají vozy na sklad s předstihem a potřebují je průběžně prodávat. Když se sklad zaplní více, než je vhodné, přichází na řadu vlastní akční nabídky operativního leasingu. Nižší splátka pomůže uvolnit místo pro nové modely a zároveň dealerům plnit prodejní kvóty, které mají nastavené vůči importérovi.

Typicky na podzim proto řada značek přichází s plošnějšími akcemi. Cílem je „vyvětrat plné sklady“ dříve, než dorazí nové modelové roky. Řidičům se v takových chvílích otevírá příležitost dostat se k novému autu za podmínek, které by mimo tyto kampaně nebyly dosažitelné.

TIP
Sháníte nové auto na operativní leasing?
Vyberte si z aktuálně dostupných aut skladem nebo zadaných do výroby.
Vybrat auto na operák →
Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru