To, jak se v posledních letech proměnil vzhled modelů BMW, rozpoutává vášnivé debaty. Není to ale záležitost pouze posledních několika let, velké debaty probíhaly i těsně po přelomu milénia, kdy byly představeny modely od designéra Chrise Bangela. BMW ale teď opět chystá další změnu a dočkáme se jí už letos.
Německá automobilka se totiž připravuje na představení svého prvního elektromobilu z řady Neue Klasse. Je jisté, že tato nová designová filozofie brzy ovlivní celou nabídku BMW – včetně modelů se spalovacími motory – a její příchod bude rychlejší, než by kdo čekal.
Nová designová éra
BMW odstartuje novou designovou éru druhou generací elektromobilu iX3, stane se tak na mnichovském autosalonu v září. Následovat bude nová generace řady 3, která bude nabízena ve verzích se spalovacím motorem i jako elektromobil (půjde však o odlišné modely). Poté se dočkáme zásadně přepracovaných verzí současných modelů BMW se spalovacími motory, počínaje řadou 5.
Automobilka uvedla současné BMW řady 5 na trh teprve v roce 2023, ale razantní designová proměna už se chystá. V posledních měsících byly spatřeny testovací prototypy s přepracovanými předními i zadními partiemi. Podle britského magazínu Autocar by mohlo dojít i k modernizaci interiéru – mluví se například o instalaci nového panoramatického systému iDrive.
Zachována zůstane stávající architektura CLAR a rovněž nabídka motorů. M5 navíc získá nový design ve stylu Neue Klasse. I nadále ji bude pohánět plug-in hybridní motor V8 o objemu 4,4 litru.
BMW Vision Neue Klasse X se představuje. Takhle budou vypadat nová SAV mnichovské značky
Filozofie Neue Klasse se rozšiřuje
Dalšími modely, které nový designový jazyk Neue Klasse také dostanou, budou například řada 2, X2, řada 7, ale také X7. Podle šéfa designu BMW Adriana van Hooydonka je důležité, aby všechny modely značky působily moderně a nesly společné designové prvky. „Zajistíme, aby se designový jazyk, který právě vyvíjíme – a který letos představíme na mnichovském autosalonu s prvním modelem Neue Klasse – rozšířil na celou produktovou nabídku, bez výjimky,“ uvedl šéf designu BMW pro Autocar. „Samozřejmě by nebylo dobré, kdyby vedle sebe existoval nový typ BMW a ‚klasické‘ BMW. Chystáme se změnit vzhled a celkové vyznění značky BMW.“
Zároveň ujistil, že každý model si zachová svou vlastní osobitost, i když budou sdílet společné rysy: „Bude mezi nimi rodinná podobnost, ale každý vůz bude mít své vlastní charakterové znaky – stejně jako dnes. Ale všechno bude během krátké doby vypadat úplně nově.“ Van Hooydonk ještě dodal, že prakticky celá modelová řada bude během příštích dvou až tří let přepracována.
Produktový šéf BMW Bernd Körber byl o něco opatrnější a uvedl, že všechny modely budou aktualizovány podle designu Neue Klasse asi za tři a půl roku.
A proč BMW zavádí tuto designovou revoluci tak rychle? Podle van Hooydonka za to může rychlé tempo technologických změn a rostoucí společenská poptávka po inovacích: „Společenská chuť ke změnám se zrychlila,“ řekl.