Jestli jde nějaká země označit za průkopníky v přijímání a zavádění elektromobility, pak je to jednoznačně Norsko. Právě zde vláda zavedla velké množství různých pobídek, daňových úlev a další finanční podpory na elektromobily, nad kterými jiné země ani nepřemýšlely. Jenomže to vypadá, že všechny ty nabídky a úlevy zabraly o něco víc než Norsko očekávalo, což s sebou přineslo nemalé potíže.
Pokud si totiž v Norsku chcete pořídit obyčejné auto, které pohání fosilní paliva, zaplatíte nejen za auto samotné, ale v případech „zajímavějších“ (rozumějte větších a výkonnějších) motorizací také extrémní daň za emise, která může hravě překročit i 100 % pořizovací ceny auta. K tomu si připočtěte DPH, mýto, parkování, vjezd do města, atd. V některých zemích prostě vlastnit standardní auto není taková samozřejmost jako třeba u nás.
I proto je v Norsku extrémně úspěšná Tesla snad se všemi svými modely. V případě elektromobilů totiž majitel žádnou daň neplatí, nemusí platit za parkování, může využívat autobusové pruhy a dokonce i dobíjení auta má zdarma. Co se na první pohled tváří jako absolutní elektromobilová nirvána, je však ve skutečnosti pořádný průšvih. Norsku totiž dochází finance, protože pobídek a úlev logicky využilo až neuvěřitelné množství obyvatel této severské země. Elektromobily jsou zde prostě přemnožené.
Úřady se tedy rozhodly, že zavedou jakousi „daň z Tesly“. Zní to zvláštně, ale jestli u nás na silnicích na každém kroku potkáte 8 Octavií, tam je to Tesla Model S. Hranicí pro novou daň má být hmotnost 2 tuny a navrhovaná částka se točí kolem (v přepočtu) asi 200 000 Kč. V tomto hmotnostním limitu se pohybují právě jen elektromobily Tesla Model S a Model X. Úřady totiž tvrdí, že pobídky měly občany motivovat ke koupi malých elektromobilů, ale výsledek se jaksi zvrtnul. Podle všeho velké a těžké Tesly ucpávají a ničí silnice.
Experti přes dopravu a elektromobilitu novou daň sice nadšeně nevítají, ale podle nich jde o absolutně přirozený vývoj trhu. Elektromobil bude stále levnější než auto se spalovacím motorem, ale jak se z těchto vozidel stává běžná součást silnic našich životů, tak je potřeba s tím také zacházet. A žádný stát na světě není schopen dotovat dopravu takovým způsobem, jakým to dělá právě Norsko. Ne dlouhodobě…