Do_drink_and_drive_Nissan_highlights_dangers_of_driver_dehydration

Nissan pozná, když za volantem pijete anebo ne

Autor: Tisková zpráva - 10. 10. 2017


Nissan vyzývá řidiče, aby si pořádně „přihnuli z láhve“ – ale vody, ne alkoholu. Zatímco nebezpečí řízení po konzumaci alkoholu jsou dobře známá, poměrně málo je prozkoumaná bezpečná úroveň hydratace řidičů.

Studie z roku 2015, kterou financoval European Hydration Institute a realizovala Loughborough University ve Spojeném království, ukázala, že:

  • Řidiči, kteří vypili jen doušek vody (25 ml) za hodinu, se na silnici dopouštěli dvojnásobku chyb než ti, kteří byli řádně hydratovaní
  • Počet chyb byl ekvivalentní tomu, čeho se dopouštěly osoby s obsahem alkoholu v krvi 0,08 %
  • Objevovaly se chyby, jako je pozdní brzdění, kolísání směru uvnitř jízdního pruhu a dokonce i přejíždění hranic jízdních pruhů

Zhruba dvě třetiny řidičů navíc nedokázaly rozpoznat příznaky dehydratace – únavu, otupělost, bolest hlavy, pocit sucha v ústech a zpomalené reakce.

Tento problém může vyřešit obyčejné pití většího množství vody. Studie z roku 2013, provedená dvěma univerzitami, ukázala, že lidé, kteří před plněním mentálních úloh vypili půl litru vody, měli o 14 % rychlejší reakční čas než osoby, které se nenapily.

Společnost Nissan prezentovala inovativní řešení. Vzhledem k tomu, že každý šestý člověk již nyní využívá nositelné technologie, se Nissan inspiroval v odvětví péče o zdraví a dobrou kondici a představil možné využití vyspělých „chytrých“ materiálů v automobilovém průmyslu v budoucnosti. 

Ve spolupráci s holandskou designérskou značkou Droog integroval do crossoveru Nissan Juke nejmodernější povlak s technologií vnímání potu s označením SOAK. Díky jeho aplikaci na volant a přední sedadla vozu Juke je výsledkem jednoduchý, a přesto účinný výstražný systém, který řidiče upozorní na to, že by měli pít více vody.

Povlak SOAK funguje velmi jednoduše, změní barvu, když se dostane do kontaktu styku s potem – například na dlaních nebo oděvu osob po cvičení. V případě dehydratace se povlak SOAK zbarví žlutě a po doplnění tekutin se zbarví modře.

Závodní jezdec Lucas Ordóñez, vítěz soutěže Nissan GT Academy a dnešní jezdec stáje NISMO (Nissan Motorsport) vystupuje ve videu natočeném pro zvýšení povědomí o dopadu dehydratace při řízení.

Dr. Harj Chaggar, lékařský poradce stáje NISMO, k tomu říká: „Zatímco mnoho sportovců dobře ví o nutnosti hydratovat, mnoho lidí mimo oblast sportu stále neví o dopadu dehydratace na fyziologické funkce organismu. Technologie vnímání potu zabudovaná do automobilu je inovativním způsobem, jak na to poukázat a působit preventivně přímým upozorněním řidiče.“

Inovativní povlak SOAK je dílem výzkumnice a designérky Paulien Routs ze společnosti Droog.

Paulien k tomu řekla: „Povlak SOAK jsem původně vytvořila pro použití na sportovních oděvech. Mojí vizí je vytvářet inovativní řešení, která jejich nositeli nějakým způsobem pomáhají, využívat nové technologie, aby do módy a textilu vnesly nové funkce a přinesly nové způsoby interakce s naším zdravím a tělem.“

I když Nissan momentálně neplánuje zavádět do modelu Juke technologii snímání potu, ilustruje to přístup značky k inovacím a průkopnickým bezpečnostním technologiím. Vůz Juke je již vybaven mnoha vyspělými technologiemi Inteligentní mobility Nissan. Patří k nim inteligentní panoramatický kamerový parkovací systém s rozpoznáváním pohybujících se objektů, systém sledování mrtvého úhlu a systém upozornění na opuštění jízdního pruhu.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru