Vidět a být viděn. Na to by měli myslet všichni chodci. Řada z nich se totiž domnívá, že když oni auto vidí, vidí i jeho řidič je. To je ale velký a často bohužel tragický omyl. Polovina všech chodců umírá právě za snížené viditelnosti.
K jedné takové vážné nehodě, při které hrál hlavní roli takřka „neviditelný“ chodec bez jediného reflexního materiálu, došlo v pondělí v půl 11 večer na silnici vedoucí z Bohatic na Mimoň. Když jela 28letá řidička po přímém, ale neosvětleném úseku silnice, střetla se s 75letým chodcem, který se pohyboval po komunikaci. Střet to byl vážný, chodec musel být s vážnými zraněními transportován do nemocnice.
„Míru zavinění na nehodě u jejích obou účastníků nyní zkoumá služba kriminální policie a vyšetřování českolipského územního odboru. K nešťastné události zatím můžeme dodat jen to, že měl chodec na sobě tmavé oblečení bez jediného reflexního prvku,“ popsala krajská policejní tisková mluvčí Ivana Baláková. A dodala: „V této souvislosti připomínáme, že je zákonnou povinností chodců, kteří se pohybují po krajnici mimo obec v místech, kde není veřejné osvětlení, nosit nějaký reflexní prvek. Tuto povinnost by měli chodci dodržovat především kvůli svému vlastnímu zdraví.“
Stačí na nohu a ruku
V prvé řadě připomínáme, že pokud jdete po silnici, vždy musíte jít v protisměru, tedy proti jedoucím autům. Nikdy nechoďte zády k nim, jen tak můžete případně včas reagovat. A reflexní prvky by měly být samozřejmostí jak za tmy, tak i při snížené viditelnosti!
Novela, která to přímo nařizuje, byla do zákona zakotvena v roce 2016 a říká: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“ Ideální je samozřejmě plnohodnotná reflexní vesta, ale naprosto postačují i obyčejné reflexní pásky, které seženete v každém papírnictví, na e-shopech, v hobbymarketech nebo na čerpacích stanicích. Pravidelně je za pár korun mívají i běžných obchodech typu Lidl nebo Tesco.
Víte, jak je to s předností na místě pro přecházení? Nepleťte si to s přechodem pro chodce
Když ale nemáte reflexní vestu, jak na ty pásky? „Reflexní pásku umístěte nejlépe do výše pasu (na konec rukávu; pohyb ruky zvyšuje viditelnost) a na nohu kolem kolena, a to zejména na straně, která je blíže silnici. Máte-li pouze jednu pásku, pak doporučujeme umístit ji na ruku. K vyšší viditelnosti za tmy přispívá i světlé oblečení,“ radí ministerstvo vnitra. Zjednodušeně platí, že čím víc reflexních prvků, tím lépe!
A pozor, pokud by vás napadlo vzít do ruky mobil se zapnutou baterkou, je to sice lepší než vůbec nic, ale rozhodně to není ideální. „Někteří chodci používají baterky nebo mobilní telefony. Toto není dostatečné, baterka pouze vyzařuje světlo v jednom směru. Pokud si chodec svítí na cestu, není zezadu vidět a řidič jej může ve tmě přehlédnout. Je nutné, aby byl vidět ze všech stran. Chodec je jedním z nejzranitelnějších účastníků silničního provozu. Měl by dbát na to, aby byl dobře vidět na dostatečnou vzdálenost a řidiči motorových vozidel se mu tak mohli včas vyhnout a předejít tak tragickým střetům,“ upozornila před časem policejní tisková mluvčí Marta Vlachová.
Řadou testů bylo dokázáno, že pokud se na komunikaci pohybuje člověk, který má na sobě tmavé, například modré oblečení, je řidič schopen zaznamenat jej na vzdálenost jen 18 metrů. Lepší to je už například se žlutou barvou oblečení, kdy je chodec zaznamenán na vzdálenost 37 metrů, v bílém ho pak řidič vidí na 55 metrů. Ale ani tato vzdálenost není v noci na bezpečné vyhnutí se chodci dostačující.
„Chodci by proto vždy měli mít na svém oblečení nějaký prvek, který by je více zviditelnil. K dispozici máme například fluorescenční materiály – ty zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová. Výhodnější je použití reflexních materiálů – ty odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně tak zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než na 10x větší vzdálenost než oblečení modré,“ doplňuje Besip.