V okolí železničních přejezdů platí přísná pravidla, která mají jediný cíl: Zabránit srážce auta a vlaku, při níž auto nikdy vyhrát nemůže. Přesvědčila se o tom i řidička, která tato pravidla ignorovala, a i se svým dítětem na přejezd vjela ve špatný čas. Skončila v nemocnici.
K nehodě auta a vlaku došlo ve čtvrtek v Bavorově na Strakonicku. Tamní železniční přejezd není osazen závorami, ale ani výstražnými světly, je u něj pouze STOPka. Právě zastavení a rozhlédnutí má nehodám zabránit, ale řidička tuto dopravní značku buď přehlédla, nebo ignorovala. „Záchranáři měli na místě v péči mladou ženu a dítě. Přestože u nich neshledali žádné zjevné zranění, převezli je kvůli podrobnému vyšetření na chirurgické oddělení strakonické nemocnice,“ popsala Kristina Vrkočová, mluvčí jihočeských záchranářů.
Pravidla neignorujte
První zásada týkající se železničních přejezdů je vlastně jednoduchá – dávejte opravdu velký pozor. Věnujte se řízení, ne mobilům, ne dětem, ne spolujezdcům. Připomínáme, že na železničním přejezdu a v jeho těsné blízkosti nesmíte couvat, otáčet se ani předjíždět. Pokud je železniční přejezd označen pouze samotnou dopravní značkou, nebo na světelném zabezpečovacím zařízení nesvítí bílé světlo, musíte se vždy jednoznačně přesvědčit, jestli můžete přes přejezd bezpečně projet.
„Spousta řidičů dnes zapomíná na uzpůsobení rychlosti vozidla k blížícímu se přejezdu. Obecné pravidlo říká, že řidič může na přejezdu a 50 metrů před ním jet maximální rychlostí 30 km/h. Pouze v případě je-li přejezd vybaven světelným zabezpečovacím zařízením, na kterém bliká přerušované bílé světlo, může řidič na přejezdu a 50 metrů před ním jet maximální rychlostí 50 km/h,“ doplňuje policie.
Řidiči stále riskuji na železničních přejezdech. Ignorují hlavně jedno základní pravidlo
Na železniční přejezd nikdy nevjíždějte, pokud slyšíte nebo vidíte blížící se vlak, na světelném zabezpečovacím zařízení blikají přerušovaně červená světla nebo je dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky či zvonku. Mimo přejezd zastavte také ve chvíli, kdy se sklápějí, zdvihají závory nebo když jsou závory sklopeny. Zastavit musíte také v situaci, dává-li znamení k zastavení zaměstnanec dráhy kroužením červených nebo žlutých praporků, případně kroužením červeným světlem za snížené viditelnosti.
Pozor, na přejezd nesmíte vjet ani ve chvíli, kdy situace za přejezdem neumožní pokračovat v jízdě. Toto pravidlo platí i při průjezdu křižovatkou, ale vzhledem k tomu, kolik řidičů to ignoruje, nezapomínejte, že v případě přejezdu sice „jen“ nezablokujete křižovatku a nenaštvete pár řidičů, ale po srážce s vlakem můžete i zemřít.
Co když zůstanete na přejezdu?
Může dojít k poruše, můžete prostě udělat chybu. Jakmile ale zůstanete stát na přejezdu, snažte se za každou cenu dostat auto pryč a co nejdřív informovat policii. „Každému z nás se může stát, že se porouchá auto a zůstaneme stát v kolejišti. V tomto případě je důležité zachovat chladnou hlavu. Využijeme vlastní prostředky a co nejdříve odstraníme vozidlo z prostoru přejezdu, pokud jsou na přejezdu sklopeny železniční závory pamatujte, že lze s nimi manipulovat, a tak ve výjimečných případech je možné závory nadzvednout,“ radí policie.
Pokud okolnosti nedovolují auto z kolejiště vyprostit, je nutné, abyste okamžitě upozornili složky IZS na telefonním čísle 112. Pro rychlejší lokalizaci nezapomeňte nahlásit číslo přejezdu. To najdete na rubové straně světelné skříně nebo dopravní značky.
Připomínáme také, že vjíždění na železniční přejezd přes zákaz není jen nebezpečným přestupkem, ale také poměrně drahým. Na místě můžete dostat pokutu v rozmezí od 4500 Kč do 5500 Kč, ve správním řízení v rozmezí od 7000 Kč do 25 000 Kč. A úřad k tomu přidává ještě šest trestných bodů.