Před pár dny informoval primátor Chomutova Milan Petrilák o tom, že jejich nedávno nasazené auto s kamerami, které monitorují placení parkování v ulicích, bylo ze služby opět staženo. Pokut a neplatičů za parkování bylo jednoduše tolik, že to primátor úředníci nestíhají řešit. Podobný systém kontroly parkování zavedli i v Táboře, ovšem s tím rozdílem, že jsou s prací monitorovacího auta nadmíru spokojeni.
V Táboře začala kontrola parkování a plateb za něj až 1. února letošního roku, ale i těch pár dnů nejkratšího měsíce v roce stačilo k tomu, aby bylo na první pohled patrné, že to rozhodně bylo potřeba. „První dny provozu skenovacího vozidla ukázaly, že město vsadilo na účinné opatření. Zvýšila se obrátkovost na placených zónách a na jindy přeplněných rezidentních místech Starého i Nového Města jsou volná místa. Eliminací nelegálního parkování ihned došlo k lepšímu využití parkovacích kapacit a vyšší průjezdnosti ulic. Díky přesnému monitoringu se snížil počet neoprávněně zaparkovaných vozidel, čímž se zlepšila dostupnost parkovacích míst pro ty, kteří mají platné povolení,“ popsalo město na svém webu.
Padly už samozřejmě také pokuty, nicméně město zatím hříšníkům účtuje jen 400 Kč. Je však potřeba počítat s tím, že se časem tato částka zvýší, město upozorňuje, že až na 750 Kč. „Už teď můžeme opticky pozorovat v ulicích více místa pro zaparkování. Znamená to výrazné zlepšení respektovanosti pravidel. Zdá se, že investice do sofistikované technologie bez ovlivnění lidským faktorem plní svůj účel. Je až zarážející, kolik lidí dosud systém obcházelo. Dopláceli na to rezidenti i poctivci, kteří se snažili najít vyznačené místo určené k zaparkování s úmyslem dodržovat pravidla,“ komentuje situaci starosta Štěpán Pavlík.
Trasy jsou náhodné
Každý, kdo by si chtěl zjistit přesné trasy monitorovacího auta a vyhnout se tak jeho kontrole, má smůlu. Veškeré trasy, které tamní monitorovací Toyota Yaris každý den jezdí, jsou prý náhodné. Auto je vybaveno systémem, který je schopen skenovat registrační značky aut a zároveň zaznamená jejich přesnou polohu. Řidič tohoto auta nemá do systému přístup, stará se opravdu jen a pouze o řízení. Při průjezdu ulicemi vůz nabírá data v podobě registračních značek zaparkovaných aut. Po skončení průjezdu připojí řidič palubní počítač k datovému centru, data se stáhnou a odešlou se do systému městského úřadu.
„Důležité je vědět, že přestupek nevzniká při prvním nasnímání registrační značky auta. V tu chvíli může řidič stát u parkovacího automatu a platit parkovné. Skenovací auto se na stejné místo vrátí minimálně po 15 minutách a nasnímá ho ještě jednou. Následně se kontroluje, zda v rezidentní zóně měla zaparkovaná auta zaplacené oprávnění, zda v zóně placeného stání řidiči uhradili parkovné přes automat, aplikaci nebo kartou pomocí SMS,“ popisuje město. „Žádáme řidiče, aby registrační značky vozidel zadávali pečlivě. Jinak je systém vyhodnotí, že zaplaceno nebylo,“ zdůraznil vedoucí IT oddělení Pavel Lešetický. A dodává, že řidiči, kteří si registrační značky přelepují nebo zakrývají různými předměty, se dopouštějí vážného přestupku. Takové přestupky řeší přímo na místě strážníci městské policie.