Víkendové omezení jízdy nákladních vozidel nad 7,5 tuny se zavádělo s dobrým úmyslem: mělo zklidnit dopravu a zvýšit bezpečnost na silnicích v době, kdy je na nich nejrušněji. Jenže to, co možná kdysi mělo smysl, dnes od dopravců čelí čím dál větší kritice. Zvlášť během letních prázdnin, kdy platí ještě přísnější pravidla než po zbytek roku.
Česká republika patří k zemím s nejpřísnějšími pravidly, která se víkendových jízd týkají. V létě se řidiči kamionů na silnice nesmí vydat v pátek mezi 17. a 21. hodinou, v sobotu od 7 do 13 hodin a v neděli a ve svátcích od 13 do 22 hodin. Na první pohled je to jasný systém, ale v praxi podle dopravců působí řadu komplikací.
Problémy rostou a trpí hlavně řidiči
Z pohledu dopravců i samotných řidičů nejde o drobné nepříjemnosti. Pro firmy je stále těžší plánovat přepravu tak, aby se vyhnuly pokutám a zároveň dodržely termíny dodávek. Když kamion stojí na parkovišti kvůli zákazu, zboží stojí s ním. To může znamenat nejen zpoždění vykládky u klientů, ale i zbytečné náklady. A často i úplně zbytečnou cestu navíc.
Z pohledu řidiče je situace někdy až absurdní. Stane se, že v pátek odpoledne dorazí 100 kilometrů od domova, a protože zákaz začne za chvíli platit, nezbývá mu než zůstat stát. A čekat. Domů se tak dostane až v neděli večer nebo třeba v pondělí ráno.
Únava, triky s kartou i milionové kauce. Kontroly kamionů na D8 policisty překvapily
Podle Ondřeje Stöhra z dopravní společnosti CONTI-RSC to není výjimka, ba právě naopak. „Nejen že zbytečně projíždíme delší trasy a zvyšujeme náklady, ale zároveň zhoršujeme dopady na životní prostředí. A to vše jen kvůli tomu, abychom splnili podmínky, které neodrážejí dnešní realitu logistiky,“ říká.
Zákazy jinde? Mírnější nebo žádné
Český systém omezení je navíc v evropském kontextu výjimečně přísný. V mnoha zemích neexistuje vůbec žádný plošný zákaz, a tam, kde ano, týká se většinou jen státních svátků. V sousedním Polsku dokonce platí celoročně jen výjimečně. Rakousko a Německo sice také zakazují jízdu v neděli, ale většina obchodů je tam tehdy zavřená, takže na silnicích není tolik osobních aut.
Poslanci změnu odmítli. Řešení v nedohlednu
V roce 2023 se ve Sněmovně objevila snaha pravidla zmírnit. Chtěla umožnit řidičům v době zákazu alespoň dojet do cílového místa nebo domů. Návrh ovšem neprošel. Zelení varovali před zvýšením hluku a vyšším znečištěním, Svaz měst a obcí zase upozorňoval na zátěž pro obyvatele menších sídel. Podle jejich představitelky Alexandry Kockové by případné rozvolnění mělo být velmi opatrné a vždy konkrétně odůvodněné.
Kdy je na silnicích nejhůř? Ne o víkendu. V pondělí
Zajímavý pohled nabízejí i statistiky. Nejvíce nehod, ve kterých figuruje nákladní doprava, se totiž nestává o víkendu, ale naopak v pondělí dopoledne. Právě tehdy se všechny vozy po víkendovém zákazu nahrnou zpět do provozu a kolony, které už dnes známe z dálnice D1 u Prahy nebo u Brna, se tak jen zhoršují.
Sdružení ČESMAD BOHEMIA proto navrhuje alespoň dílčí změny. Například zrušení zákazu v pátek odpoledne a v sobotu dopoledne, což by ulevilo nejen dopravcům, ale i řidičům. Zároveň volají po výstavbě dalších odpočívadel, kde by kamiony mohly bezpečně stát.
Zatím to však vypadá na to, že se žádná změna nechystá. Ministerstvo dopravy nový návrh nepřipravuje a poslanci se k tématu nevracejí. Jedinou možností, jak zákaz obejít, tedy zůstává žádost o výjimku. A ta se uděluje jen ve velmi výjimečných případech.
Hlavně,že Ministersvo dopravy má čas vymýšlet další buzerační složky typu INSID. To jsou jisté prachy do děravé státní kasičky.