postovni-znamka-eliska-junkova-nahled

Nejrychlejší žena své doby na nové poštovní známce. Česká pošta vzdává hold Elišce Junkové

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: Česká Pošta, Škoda Motorsport - Foto: Česká Pošta - 26. 11. 2025


Kdyby se člověk v první třetině 20. století ocitl u závodní trati v Evropě, téměř všude by viděl jedno a totéž. Hluk motorů, vůni benzinu a kolem samé muže. Výjimkou byla jediná žena, která dokázala jet s nejlepšími z nich: Eliška Junková.

Narodila se 16. listopadu 1900 v Olomouci jako dcera zámečníka. Jméno v rodném listu znělo Alžběta Pospíšilová. Přezdívky Eli nebo Eliza, odvozené z německého Elisabeth, ji nakonec přivedly ke změně jména na Elišku. Už jako velmi mladá vynikala talentem na jazyky, takže nastoupila jako korespondenční úřednice v místní pobočce Pražské úvěrní banky. Právě tam si jí všiml její budoucí manžel, bankovní úředník Vincenc „Čeněk“ Junek, o šest let starší mladík z chudých poměrů, který si vlastní pílí budoval kariéru.

Jejich vztah rozhodně nebyl jednoduchý. Když byl Junek převelen do Brna, Alžběta ho následovala, ale společné plánování budoucnosti se střídalo s rozchody. Ona se necítila na sňatek, toužila poznat svět a nakonec odešla do zahraničí. Nějaký čas žila ve Francii, kde pracovala v zahradnictví u Antibes, poté ve Švýcarsku, kde si dál zdokonalovala jazyky. Přesto věděla, že Čeněk na ni doma čeká.

Po návratu zjistila, že její partner propadl automobilům a začal závodit. Zájem o vozy brzy sdílela i ona. V roce 1921 se stala jednou z prvních žen v Československu, která získala řidičský průkaz. Ve stejném roce odjela na pařížský autosalon, kde se setkala s konstruktérem Ettorem Bugattim. Jeho vozy ji nadchly natolik, že z Paříže odjížděla s dohodou o nákupu prvního společného závodního auta.

Eliska-Junkova
Eliška Junková | Foto: Škoda Motorsport

V létě 1922 se z Alžběty Pospíšilové stala Eliška Junková. O svatební cestě v klasickém slova smyslu nemohla být řeč. Mladí manželé ji pojali jako trénink na závod Karlovy Vary – Mariánské Lázně. Eliška následovala manžela na závody, sledovala tréninky a brzy si sama sedla za volant. Kvůli drobné postavě si musela podkládat sedadlo polštáři, aby dosáhla na volant i pedály, ale na trati jí to nijak neubíralo na rychlosti.

Sláva, tragédie a žena, která předjela muže

První závod odjela v září 1924. S vozem Bugatti T30 vyhrála závod Lochotín – Třemošná ve dvoulitrové třídě a ukázala, že na trati není jen „doprovod“ slavnějšího manžela. Už na jaře 1925 se jí podařilo porazit i samotného Čeňka: celkově dojela první a oba manželé vyhráli své kategorie. Podobné úspěchy začal pár sbírat v závodech po celém Československu a Eliška se postupně přesunula i na mezinárodní scénu.

Zlomovým okamžikem se stalo její účinkování v závodech do vrchu a na okruzích. V roce 1926 vybojovala historicky první vítězství ženy v mezinárodním závodě do vrchu na trati X. Zbraslav – Jíloviště. Následovala pozvánka od Švýcarského autoklubu na závod do vrchu Klausenpass, kde dojela druhá. V roce 1927 se postavila na start první Velké ceny Německa na Nürburgringu a v extrémně náročném závodě skončila čtvrtá celkově a první ve své třídě. V době, kdy se ženám za volantem sportovních aut spíše posmívalo, šlo o výkon, který obletěl Evropu.

Vrchol její kariéry přišel s legendární silniční soutěží Targa Florio na Sicílii, považovanou tehdy za nejtěžší závod světa. Poprvé startovala v roce 1927, ale musela odstoupit z druhého místa po poruše řízení na voze Bugatti T37. O rok později se vrátila s typem T35B. Ve druhém ze pěti kol byla v čele závodu, technické problémy s vodním čerpadlem ji však stály několik pozic. Přesto závod dokončila na skvělém pátém místě. Vítěz Albert Divo jí po dojezdu osobně poděkoval za těžký souboj.

Eliska-Junkova-2
Eliška Junková | Foto: Škoda Motorsport

Ve 20. letech tak skutečně platila za nejrychlejší ženu světa a jako jediná žena v historii závodů Grand Prix se výkonem vyrovnala nejlepším jezdcům. Po návratu ze Sicílie se z ní stala hvězda. Když projížděla Prahou v Bugatti s Čeňkem po boku, doprovázely je zástupy motorkářů a nadšené davy. Eliška sama začala uvažovat o konci aktivního závodění. Věřila, že dosáhla všeho, čeho mohla, a chtěla se stát spíše manažerkou manželovy kariéry.

Osud však rozhodl jinak. V roce 1928 při Velké ceně Německa došlo k tragické nehodě. V jednom z oblouků dostal vůz Čeňka Junka smyk, jezdec byl vymrštěn z kokpitu a hlavou narazil na skálu. Jel bez helmy, objednaná přilba mu totiž nepřišla včas. Zbylí českoslovenští jezdci, včetně Elišky, z úcty k němu závod vzdali. Pro ni to znamenalo okamžitý konec kariéry. Ani přes osobní prosby Ettora Bugattiho už nikdy do závodního vozu nesedla jako závodnice.

Motory a auta však z jejího života nezmizely. Spolupracovala s Československým autoklubem pro Moravu a Slezsko, podílela se na vzniku Masarykova okruhu v Brně, působila jako ambasadorka značky Bugatti. V první polovině 30. let pomáhala firmě Baťa s vývojem pneumatik a v oboru zůstala až do penze.

Po manželově smrti se odstěhovala z bytu v paláci Lucerna na Václavském náměstí do vily „Na krásné vyhlídce“, kde dnes sídlí velvyslanectví Španělska. Později se provdala za sportovního a motoristického novináře Ladislava Kháse, manželství trvalo do roku 1976. Eliška Junková zemřela 5. ledna 1994 v Praze ve věku 93 let. Ti, kteří ji znali, na ni vzpomínají jako na milou, kultivovanou dámu, která si i za volantem závodního vozu zachovávala ženský půvab a eleganci.

Odkaz, který dnes připomíná i poštovní aršík

Příběh ženy, která dokázala vyhrávat v závodech Zbraslav – Jíloviště, uspět na Nürburgringu a dojet pátá v Targa Florio, nyní připomíná i nová poštovní emise. Česká pošta ve středu 26. listopadu uvedla do prodeje příležitostný písmenový aršík „Eliška Junková“. Grafika aršíku stylizovaně zachycuje scénu z dobového automobilového závodu a odkazuje k atmosféře 20. let.

postovni-znamka-Eliska-Junkova
Zdroj: Česká pošta

Na aršíku jsou dvě známky. Označení písmenem „A“ odpovídá ceně 36 korun, písmeno „E“ pak hodnotě 48 korun. Celkový náklad činí 26 tisíc kusů. Aršík bude k dispozici na vybraných pobočkách České pošty a v jejím e-shopu. Pro filatelisty jde o zajímavý sběratelský kousek, pro ostatní o drobnou, ale výmluvnou připomínku ženy, která se ve své době nebála jet rychleji než většina mužů.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru