V posledních měsících rezonují v automotive businessu problémy, které způsobily zejména masivní investice do elektromobility, o kterou zákazníci nemají tak velký zájem, jak by bylo potřeba. Problémy má koncern Volkswagen, Ford, ale také Nissan. Japonská automobilka se to snaží řešit propouštěním, snižováním produkce a hledáním strategického investora, kterým by mohla být Honda. Problémy v Nissanu by měly být velké, protože interní zdroje zmiňují, že „je 12 nebo 14 měsíců na přežití.“
Kvůli poklesu prodejů, zejména v USA a Číně, plánuje Nissan propustit asi 9 tisíc zaměstnanců, což představuje 6,7 % celkové pracovní síly. Současně s tím bude snižovat produkci až o 20 %. Firma také zvažuje prodej svého podílu v Mitsubishi Motors, aby získala krátkodobé finanční prostředky. Naopak svůj podíl v Nissanu pravděpodobně sníží Renault, který dříve držel 43% podíl. Nově by to mělo být už jen 15 %.
Renault by se mohl akcií zbavit ve prospěch Hondě, přičemž tato nová spolupráce obou japonských automobilek by mohla vést k výrazně hlubšímu propojení, případně dokonce k akvizici Nissanu. Obě firmy již spolupracují na vývoji technologií pro elektromobily i softwaru.
A kde to vzniklo? Opět za to mohou hlavně čínské automobilky. Nissan s „Číňany“ totiž bojuje právě na svých klíčových trzích, kterými jsou USA, ale také Čína, kde jeho podíl ukrajují zejména značky BYD a Nio.
Myslím si že ty automobilky měli být s investováním do elektromobility opatrnější.
Naopak. Mnohem radikálnější. Čína drží všechny trumfy a vstupuje rázně do elektromobility. Kdo nezachytí trend, buď nepřežije, nebo se hodně zmenší.