nehoda-pojistna-udalost

Nejen systém eCall. Záchranáře k nehodám volají také mobily nebo hodinky

Autor: Anina Russová - Zdroj: Haiči Olomouckého kraje, hasiči Libereckého kraje - Foto: Pavel Srp - 17. 1. 2025


Už několik let mají všechna nová auta povinně systém eCall, který po nehodě automaticky volá linku 112. Není to ale jen tento systém, který může a umí zachraňovat životy. Hasiči už po několikáté vyjížděli k nehodě, kterou jim oznámil mobilní telefon posádky.

K té došlo ve středu 15. ledna na Českolipsku a hasiči dostalo zprávu o tom, že majitel telefonu je nejspíš účastníkem nehody. „Hasiči na operačním středisku tak dostali informace o události, že se pravděpodobně jedná o dopravní nehodu a informace o lokaci, tedy souřadnice místa události. Operační důstojník na místo – na komunikaci I/15 poblíž obce Oslovice (Holany) vyslal jednotku profesionálních hasičů z centrální hasičské stanice Česká Lípa,“ popsala tisková mluvčí hasičů Jaroslava Benešová. Na místě se ukázalo, že se mobil nespletl. Hasiči museli majitele telefonu z auta vyprostit a byl předán záchranářům. „Tato dopravní nehoda byla první v roce 2025, ke které pomoc přivolal autonomní přístroj, v tomto případě mobilní telefon. Zároveň to byla letošní v pořadí druhá dopravní nehoda v Libereckém kraji, u které jednotky požární ochrany prováděly vyprošťování zraněné osoby z havarovaného vozidla,“ dodala Jaroslava Benešová.

Mobil, ale i chytré hodinky

Není to poprvé, kdy hasiče k místu nehody přivolal mobil, případně hodinky. Například v březnu loňského roku takto u nehody zasahovali hasiči z Olomouckého kraje. „Majitel tohoto Iphonu měl těžkou autonehodu a nereaguje na výzvy telefonu. V pozadí se z reproduktoru ozývá jen rádio,“ takto tehdy popsala volání mluvčí hasičů Lucie Balážová.

Nouzové tlačítko v autě umí zachránit životy. Použití omylem problém není, zneužití se ale trestá

K tísňovým hovorům se používá mobilní připojení nebo Wi-Fi hovory přes internetové připojení Apple Watch nebo iPhonu. Detekce autonehody je dělaná tak, aby rozpoznala vážné autonehody, jako jsou čelní, boční a zadní nárazy nebo přetočení, a to u sedanů, dodávek, SUV, pick-upů a jiných osobních automobilů.

„Když telefon detekuje závažnou autonehodu, zobrazí upozornění a po 20 sekundách automaticky zahájí tísňové volání, pokud jej do té doby nezrušíte. V případě, že nebudete reagovat, zařízení tísňovým službám přehraje zvukovou zprávu, kterou je informuje, že jste se stali účastníkem závažné nehody, a předá jim zeměpisnou délku a šířku s přibližnou velikostí okruhu pátrání. Pokud dojde k hlášení z mobilního telefonu, oznámení přijímají operátoři na tísňové lince 112. Obratem volají zpět. Naší snahou je ověřit a doplnit informace z hlášení. Když se nám nedaří s majitelem spojit, vysíláme na místo síly a prostředky pro ten nejhorší scénář. V případě dopravních nehod vyjíždíme k vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel,“ popsala tisková mluvčí Lucie Balážová.

„Každý krok směrem k bezpečnosti vítáme. Upozorňujeme ale, že automatické systémy detekování nehod se mohou aktivovat i v případě, kdy k žádné závažné události nedojde. V tomto případě doporučujeme přijmout zpětné volání a situaci operátorovi vysvětlit. Předejdete tak zbytečné záchranné akci a vyslání jednotek na místo, kde nejsou v danou chvíli potřeba,“ dodala Lucie Balážová.

Tuto službu tak nabízí iPhone 14 nebo novější, ale také Apple Watch Series 8 nebo novější, Apple Watch SE (2. generace) a Apple Watch Ultra nebo novější s watchOS 9. Umět to mají také telefony Google Pixel. U přístrojů se systémem Android se čeká na zprovoznění.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru