Celosvětově nejčastější příčinou úmrtí mladých lidí jsou dopravní nehody. Nejvíce osob ve věkové skupině 18 až 24 let přitom zahyne na silnicích v létě. V Evropě tvoří lidé ve věku od 18 do 24 let osm procent populace, mezi oběťmi dopravních nehod je však jejich podíl 15%. V létě se pak ještě zvyšuje, a to až na 21 %.
Ze statistik rovněž vyplývá, že od roku 2004 do roku 2013 zahynulo při dopravních nehodách na území Evropské unie 62 tisíc mladých lidí. Podle Evropské observatoře bezpečnosti silničního provozu jsou nejčastějšími příčinami nehod mladých řidičů chybný odhad, snížení rozpoznávacích schopností v důsledku konzumace omamných látek či stresu a také nepozornost.
Ford si nechal vypracovat průzkum mezi 6 500 mladými Evropany, aby lépe pochopil, jaká rizika jim na silnici hrozí. Z něj vyplynulo, že 57 % respondentů má zkušenost s překročením povolené rychlosti, 43 % někdy za jízdy poslalo textovou zprávu, 36 % telefonovalo, 16 % nepoužilo bezpečnostní pás, 13 % řídilo po konzumaci alkoholu a 11 % sledovalo videa na svém mobilním zařízení.
V některých evropských zemích nabízí Ford mladým řidičům účast v programu Ford Driving Skills for Life (DSFL). Ke konci roku 2016 bude mít program v Evropě již více než 20 000 absolventů ze třinácti zemí.
„Léto je skvělý čas pro užívání si svobody, kterou nám řízení dává, což je i dnes stejně důležitou součástí mládí jako u předchozích generací. Příliš mnoho mladých však zahyne při dopravních nehodách způsobených kombinací nezkušenosti a špatného rozhodování,“ řekl manažer Ford DSFL Jim Graham.
57 % mladých respondentů přiznalo, že řídí opatrněji, když s nimi jedou rodiče nebo prarodiče. Naopak 41 % uvádí, že s přáteli na palubě by riskovali víc než normálně. Proto Ford vytvořil nové mystifikační video „Blown Ups“, které propaguje fiktivní produkt v podobě nafukovacího dospělého. Ten se v autě nafoukne, pokud se mladý řidič chová za volantem nepatřičně.
V létě se často jezdí na výlety, festivaly nebo na pláž. Průzkum ukázal, že 68 % mladých má v létě k řízení uvolněnější přístup než jindy a 54 % připustilo, že se občas nechá rozptylovat atraktivními chodci.
Z průzkumu dále vyplynulo, že 45 % mladých by zvažovalo možnost vzít do auta více přátel, než by odpovídalo počtu sedadel; 25 % by se nechalo svézt někým, o kom vědí, že pil alkohol; 24 % by řídilo pod vlivem drog. U častých návštěvníků festivalů jsou přitom tato čísla ještě vyšší.
Celkem 41 % respondentů věří, že někdy existují dobré důvody, proč za volantem riskovat, 26 % již mělo nehodu a 20 % sedělo ve voze, který zastavila policejní hlídka.
Plných 93 % dotazovaných se domnívá, že jejich řidičské schopnosti jsou dobré, ale 54 % přiznává, že někdy neřídí tak bezpečně, jak by měli.
Většinu mladých obětí nehod tvoří muži a průzkum Fordu potvrdil, že pravděpodobnost riskantního chování je u nich vyšší. V porovnání s ženami věnují více pozornosti atraktivním chodcům a je u nich vyšší pravděpodobnost, že budou překračovat povolenou rychlost, používat za jízdy mobilní telefon nebo řídit pod vlivem alkoholu.
Pokud jde o nejčastější přestupky podle zemí, v Německu mladí nejspíše překročí povolenou rychlost, telefonování bez hands-free vede v Itálii a mladí Španělé nejčastěji připouštějí, že když vezou přátele, jsou ochotni více riskovat.