nehoda bmw

Na českých silnicích zemřelo do dnešního dne 471 lidí, jen samotný dušičkový víkend měl na svědomí devět obětí. Ve srovnání s loňským rokem se nehod odehrálo více a byly také nákladnější. Na bezpečnost silnic mají dopad i poruchy a menší nehody, které policie šetřit nemusí. U těch se díky inovacím daří rekordně krátit dobu, po kterou nepojízdné vozy na pomoc čekají.

Během prvního listopadového víkendu způsobily dopravní nehody devět smrtelných zranění. Od začátku roku tak počet jejich obětí vystoupal na 471, což je o devět vice než ve stejném období loňského roku. Dopravní nehody měly letos na svědomí více řidičů a méně chodců než v loňském roce. Vyplývá to z údajů, které prezentoval plk. Jiří Zlý, pověřený řízením Dopravní policie ČR.

Velká spousta ojetin ze zahraničí je podle průzkumů po totální nehodě a na silnicích nemá co dělat

Nejčastější příčinou nehod je to, že se řidič plně nevěnuje řízení. “Základní premisa našich zákonů předpokládá ohleduplnost, a ta se bohužel u některých řidičů vytratila,“ konstatoval plk. Jiří Zlý. Celkově počet nehod na českých silnicích letos rostl, stoupala i hodnota způsobených škod. To je podle Zlého způsobené hlavně proměnou českého vozového parku, stále častěji jsou v něm totiž zastoupena dražší auta. Pozastavil se i nad tím, že častou příčinou nepozornosti je telefonování bez handsfree. Přitom právě novější modely vozů tímto systémem disponují už v základních verzích.

K tématu bezpečnosti na silnicích se přidal i generální ředitel Europ Assistance Vladimír Fuchs, který v této souvislosti představil novou formu poskytování asistence řidičům v nouzi formou digitální asistence. Odkaz na ni najdete zde.

Ta umožňuje rychlé a bezchybné zajištění pomoci bez nutnosti opakovaně telefonovat. Jde podle něj o to, aby kvůli klasické komunikaci lidé zbytečně neriskovali. „Když na silnici vozidlo tvoří překážku provozu, je potřeba řešit situaci hned. Proto jsme vyvinuli nástroj, díky kterému mohou řidiči reagovat intuitivně, tak, jak jsou zvyklí z jiných již běžných digitálních řešení, která zjednodušují život. Potřebovali jsme také řidiče více vtáhnout do problému a v reálném čase jim umožnit sledovat, kdy přesně dorazí technická pomoc,“ vysvětluje Vladimír Fuchs.

Podle něj může digitální asistence výrazně pomoct tomu, aby byl systém řešení nebezpečných dopravních situací efektivnější. Ze zkušenosti asistenční služby totiž vyplývá, že největší chyby a průtahy vznikají už ve fázi, kdy si řidič v nouzi pomoc volá. „Jde například o nepřesně uvedenou polohu vozu, nebo řidič vlivem zvýšených emocí po nehodě či při poruše nepopíše správně danou situaci. To pak může vést k tomu, že se pomoc zpozdí nebo nepřijede správný zásahový vůz,“ uvádí příklady Vladimír Fuchs. Další komplikace pak přináší opakovaná volání řidičů, kteří si nejsou jisti, kdy pomoc dorazí a kdo má vlastně přijet.

Europ Assistance proto od letošního roku přešla na plně digitální systém autoasistence. Řidiče provede voláním pomoci jednoduchý formulář v mobilním telefonu, díky kterému na nic nezapomene a může si po sobě vše překontrolovat. Aplikace navíc sama pracuje s údajem o poloze vozidla, takže pomoc míří vždy na správné místo. Díky tomu, že si lidé u jednodušších poruch mohou přivolat asistenci digitálně, mají operátoři více kapacit na řešení složitějších případů a zásahů. Především se ale podařilo zrychlit pomoc. „Náš nový digitální standard nám umožnil v roce 2019 zkrátit dojezd u 60 % případů pod půl hodinu kdekoliv na území ČR. Celkově jsme řidičům v nouzi ušetřili jenom v letošním roce 30 000 hodin čekání na pomoc oproti minulému roku a významně jsme tak snížili riziko sekundárních nehod a přispěli k vyšší bezpečnosti na vozovkách.“ shrnuje výsledky Vladimír Fuchs.