porsche_taycan-dalnice-bezpecna_vzdalenost

Nedodržení bezpečné vzdálenosti sice neznamená pokutu, ale přispívá ke kolonám a dopravním nehodám

Autor: Anina Russová - Zdroj: BESIP - Foto: Pavel Srp - 18. 8. 2022


Policisté se v poslední době častěji, než dřív zaměřují na dodržování bezpečné vzdálenosti. Řada řidičů totiž tuto povinnost, kterou přímo ukládá zákon, zcela ignoruje. Důvodem může být i fakt, že nejde o pokutou ohodnocený přestupek. Policisté totiž zatím nemají legislativou schválený systém, jak rozestup změřit. Jde o podobný problém, jako při měření bezpečného rozestupu při předjíždění cyklistů.

Co říká zákon?

Problém je, že zákon nestanovuje přesnou vzdálenost, kterou jsou řidiči povinní mezi sebou dodržovat. Paragrafy říkají: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“

To bohužel není moc konkrétní, stejně, jako další část zákona, která říká: „Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled (dohledová vzdálenost).“

Přečtěte si také:  Řidiči stále mají problém správně zipovat. Někteří schválně blokují ostatní, ženy pak často zbytečně stojí v koloně

Pravidlo dvou sekund

Jakkoliv je zákon opravdu nejednoznačný, existuje nepsané pravidlo, které jeho pochopení řidičům usnadní. Říká se mu pravidlo dvou sekund, které spočítali odborníci na bezpečnost v dopravě. Vzhledem k tomu, že je bezpečnou vzdálenost nutné dodržovat tak, aby řidič stihl zabrzdit a reagovat, ukázalo se, že obecně na to potřebuje dvě sekundy.

A protože se bezpečná vzdálenost mění s rychlostí, je ideální si všimnout okamžiku, kdy auto jedoucí před námi mine nějaký pevný bod (strom, značku, most) a od toho okamžiku napočítat dvě sekundy. Pokud k tomu bodu dojedeme dříve než za dvě sekundy, nedodržujeme bezpečnou vzdálenost a je potřeba odstup zvětšit.

Přečtěte si také:  Bezpečná vzdálenost není téma jen mezi cyklisty a auty, ale také mezi motoristy. Měřit ji zatím totiž není jak

Pro představu posouží následující výpočty BESIPu. Pokud jedeme na suchu a za standardních podmínek, je k zastavení z 50 km/h potřeba 28 metrů (šest osobních aut). Z 90 km/h už je to 50 metrů (11 osobních aut) a z rychlosti 130 km/h dokonce 72 metrů, tedy 16 osobních aut. Nicméně je potřeba pamatovat na to, že za deště, v noci nebo na sněhu je potřeba mnohem delší prostor.

Kolony i nehody

Je jasné a policejními statistikami dokázané, že nedodržení vzdálenosti vede k dopravním nehodám. Důvod je prostý, řidiči nestihnou reagovat na brzdění aut před nimi. Ty mohou být vážné, a často i řetězové, protože bezpečnou vzdálenost nedodržuje spousta řidičů.

Krom toho má ale bezpečná vzdálenost přímou souvislost také se vznikem kolon.

BESIP to vysvětluje takto: „Tvorbu kolon, způsobenou malou bezpečnou vzdáleností, která neumožňuje plynulou a pozvolnou změnu rychlosti, ale prudší brzdění a akceleraci, krásně nasimulovali japonští vědci na následujícím videu. Všechna auta měla za úkol jet stejnou rychlostí a udržovat stejnou vzdálenost. Při malé bezpečné vzdálenosti stačí malá reakce, a další auta v řadě reagují více a více, až se zastaví.“

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek