Policisté se v poslední době častěji, než dřív zaměřují na dodržování bezpečné vzdálenosti. Řada řidičů totiž tuto povinnost, kterou přímo ukládá zákon, zcela ignoruje. Důvodem může být i fakt, že nejde o pokutou ohodnocený přestupek. Policisté totiž zatím nemají legislativou schválený systém, jak rozestup změřit. Jde o podobný problém, jako při měření bezpečného rozestupu při předjíždění cyklistů.
Co říká zákon?
Problém je, že zákon nestanovuje přesnou vzdálenost, kterou jsou řidiči povinní mezi sebou dodržovat. Paragrafy říkají: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním.“
To bohužel není moc konkrétní, stejně, jako další část zákona, která říká: „Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled (dohledová vzdálenost).“
Pravidlo dvou sekund
Jakkoliv je zákon opravdu nejednoznačný, existuje nepsané pravidlo, které jeho pochopení řidičům usnadní. Říká se mu pravidlo dvou sekund, které spočítali odborníci na bezpečnost v dopravě. Vzhledem k tomu, že je bezpečnou vzdálenost nutné dodržovat tak, aby řidič stihl zabrzdit a reagovat, ukázalo se, že obecně na to potřebuje dvě sekundy.
A protože se bezpečná vzdálenost mění s rychlostí, je ideální si všimnout okamžiku, kdy auto jedoucí před námi mine nějaký pevný bod (strom, značku, most) a od toho okamžiku napočítat dvě sekundy. Pokud k tomu bodu dojedeme dříve než za dvě sekundy, nedodržujeme bezpečnou vzdálenost a je potřeba odstup zvětšit.
Pro představu posouží následující výpočty BESIPu. Pokud jedeme na suchu a za standardních podmínek, je k zastavení z 50 km/h potřeba 28 metrů (šest osobních aut). Z 90 km/h už je to 50 metrů (11 osobních aut) a z rychlosti 130 km/h dokonce 72 metrů, tedy 16 osobních aut. Nicméně je potřeba pamatovat na to, že za deště, v noci nebo na sněhu je potřeba mnohem delší prostor.
Kolony i nehody
Je jasné a policejními statistikami dokázané, že nedodržení vzdálenosti vede k dopravním nehodám. Důvod je prostý, řidiči nestihnou reagovat na brzdění aut před nimi. Ty mohou být vážné, a často i řetězové, protože bezpečnou vzdálenost nedodržuje spousta řidičů.
Krom toho má ale bezpečná vzdálenost přímou souvislost také se vznikem kolon.
BESIP to vysvětluje takto: „Tvorbu kolon, způsobenou malou bezpečnou vzdáleností, která neumožňuje plynulou a pozvolnou změnu rychlosti, ale prudší brzdění a akceleraci, krásně nasimulovali japonští vědci na následujícím videu. Všechna auta měla za úkol jet stejnou rychlostí a udržovat stejnou vzdálenost. Při malé bezpečné vzdálenosti stačí malá reakce, a další auta v řadě reagují více a více, až se zastaví.“