nehoda

Nebezpečný úsek na D1: Za dopravní nehody u Bělotína mohou často špatné návyky řidičů

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: ČTK (Protext), POLAR televize Ostrava - Ilustrační foto: Policie ČR - 1. 1. 2025


V úseku dálnice D1 z Ostravy do Olomouce je potřeba dávat velký pozor. Poblíž města Hranice v katastru obce Bělotín tu s dálničním křížením ve směru Frýdek Místek vzniká v posledních letech spousta dopravních nehod. Bylo jich 23, bývají sice zpravidla bez zranění, ale jejich škoda se podle odhadu policie vyšplhala k téměř třinácti milionům korun. Nejčastější příčinou bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

Miroslav Charouz, krajský koordinátor BESIP, upozorňuje: „Řidiči podceňují bezpečnost jízdy v jízdních pruzích, mnohdy reagují pozdě na směr, kterým chtějí jet. Mění směr jízdy na poslední chvíli! To je doprovázeno pozdním dáváním směrovek. Při rychlém provozu, který vidíme, jakékoliv zaváhání vede k bočním kolizím. Takže typická nehoda na tomto úrovňovém křížení je kolize mezi vozidly navzájem.“

Stav dálnice tady nepříznivě ovlivňuje i silný déšť nebo rychlá bouřka. „Betonová vozovka má nepříjemnou vlastnost, kdy voda z ní odtéká poměrně pomalu. Dochází tak zde k nehodám vlivem aquaplaningu. Řidiči prostě pozdě reagují na vozidla například najíždějící v připojovacím pruhu. Prudce pak brzdí na vodě a to jsou typické nehody, kterým říkáme tzv. plechy,“ dodává Charouz.

Pozor je třeba také dávat při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého. „Nesmíme ohrozit vozidla v pruhu, do kterého najíždíme. To je velmi zásadní věc, kterou naši řidiči velmi často podceňují. Možná i proto, že se nedívají do zpětných zrcátek. V těchto místech, kde je intenzivní provoz, je opravdu nutné sledovat provoz jak před sebou tak zejména za sebou,“ připomíná řidičům Charouz.

Při nájezdu na dálniční těleso, zde také řidiči chybují, když hned ze zvyku odbočují vlevo. Přitom mohou po dálnici pokračovat rovně. „Neuvědomují si, že pruh, ve kterém jsou, je průběžný, protože zde dochází k rozšíření počtu jízdních pruhů. To jsou právě kolize, kdy řidiči nevyhodnocují správně provoz, najíždí okamžitě do levého pruhu, který je mnohem rychlejší než oni. Vozidla od Ostravy pak nestačí vzniklou situaci ubrzdit. Je to stále o tom nedívat se jenom před sebe, ale i za sebe a sledovat počet jízdních pruhů. Ne vždy je daný pruh připojovací. Může být tzv. průběžný hned ve chvíli, kdy do něj najíždíme,“ uzavírá Miroslav Charouz.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

5 názorů na “Nebezpečný úsek na D1: Za dopravní nehody u Bělotína mohou často špatné návyky řidičů”

  1. Kdyby to byl JEDEN připojující se kolega, nemaje ještě rychlost, bylo by to v pořádku. Pokud mluvíte o VÍCE připojujících se vozidlech, musíte použít přechodník pro množné číslo: … nemajíce ještě rychlost. OK?
    V tom ostatním souhlas.

  2. No on je zde totiž ten problém, že dost „řidičů“ si myslí, že při nájezdu na dálnici mají oni přednost, v každém připojováku to vidíme. Ti lidi vidí ceduli „dej přednost v jízdě“ a považují to za znamení, že se v tom připojováku mají napojovat hned z kraje, nejradši na plné, co nejpomaleji samozřejmě a že auta na hlavní je mají pouštět uhnutím do levého… A ti ocasové, co tuto „slušnost“ dělají, je v tom ještě podporují.

  3. Asi tam mají problém, řidiči co tam jedou poprvé, od Ostravy to potáhnu ještě kus ve středním a až pak se řadím doprava-přeci jenom do rovna mám 130 a od Bělotína ty auta mají max 80 díky te zatáčce..Jezdím tam jednou týdně a naštěstí jsem tam kolizní situaci nezažil, více podle mě lidi zmatkuji kousek dál kde se větví Přerov a Olomouc.

  4. Aleš Bílek

    Jezdím tam se sólem téměř denně a poslední zatáčka vpravo při najíždění je příliš ostrá a opačně klopená, navíc je před ní zúžení do 1 pruhu, takže musím hlídat rychlíky přibližující se zezadu.
    Značka 3 pruhy je daleko, měla by před ní být ještě jedna za zmíněnou zatáčkou pro najíždějící. To by pomohlo zbrklým kolegům, kteří se tlačí okamžitě vlevo, nemaje ještě rychlost.

    1. Tak, tak.
      Ale stačilo by dělící čáru mezi připojným a původně pravým, nyní středový pruhem změnit z přerušované na plnou a to v délce aspoň 500m, aby řidiči měli čas se navzájem zaregistrovat.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru