Po celém Česku se každý den stanou desítky nehod. Některé jsou malé, jen městské ťukance. Jiné ale mohou stát majetek, zdraví i životy. Zatímco k těm prvním policii nepotřebujete, vystačíte si sami s formulářem o nehodě, k těm druhým už policii nezbytně potřebujete.
Pravidla týkající se toho, kdy k nehodě volat policii, přesně určuje zákon. Pamatujte tedy, že policii musíte volat vždy, když dojde k usmrcení nebo zranění jakéhokoliv účastníka nehody. „Je nutné věnovat pozornost i zraněním, která se na první pohled jeví jako bezvýznamná či skrytá – následně z nich mohou být závažné zdravotní komplikace,“ upozornila před časem krajská policejní tisková mluvčí Štěpánka Komárová. Pokud tedy máte třeba jen pochyby o možném zranění některého z účastníků, raději policii zavolejte.
Zákon je nadřazen pojišťovně
Linku 158 automaticky vytáčejte také v případě, kdy dojde ke škodě na majetku třetí osoby. Typicky může jít o svodidla, sloupy veřejného osvětlení nebo třeba plot domu. Stejně tak je policie potřeba, když dojde k poškození vozovky, v nejste schopni se po nehodě domluvit nebo je v místě složitá dopravní situace, kterou sami nejste schopni usměrnit. Dále platí pravidlo, že je policie potřeba, když škoda na vozidlech, včetně přepravovaných věcí, překročí částku 100 000 Kč. Upozorňujeme ale, že především u nových aut se tato částka jen velmi složitě odhaduje. Škody mohou vypadat malé, ale stačí při nehodě poškodit nějaká čidla pod nárazníkem nebo třeba laserový světlomet a rázem tuto hranici překročíte.
Výhodu mají nově ti, kteří jsou pojištěni u Directu. Právě tato pojišťovna interně zvedla částku na 200 000 Kč. Při nižších škodách stačí vyplnit záznam o nehodě. „V současné době jsou díly na nová auta velmi drahá. I světlo může stát přes 70 000 Kč. Proto jsme se rozhodli jako první na trhu limit navýšit. Nově tedy u Directu platí, že od klientů budeme požadovat policejní protokol u škod nad 200 000 Kč. U těch menších pak stačí vyplnit záznam o dopravní nehodě,“ říká mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.
Zároveň upozorňuje, že tato změna se týká jen škod, které budou lidé řešit u Directu. Ostatní pojišťovny totiž dál pracují s limitem 100 000 Kč. „Jedná se tedy o škody, které klient bude chtít zaplatit z havarijního pojištění sjednaného u Directu. A také nehody, které způsobí klient Directu a poškozený bude chtít škodu zaplatit z povinného ručení našeho klienta,“ vysvětluje Maťašeje.
Pamatujte také na to, že zákon je nadřazen pravidlům pojišťovny. Pokud si tedy jen trochu nejste jisti, držte se znění zákona.