Poštěstilo se mi projíždět kolem města Kopřivnice, a tak jsem si řekl, že bych se mohl zastavit v technickém muzeu světoznámé automobilky Tatra a dozvědět se nějaké ty zajímavosti a shlédnout unikáty tamější sbírky. Myslím, že se tato asi dvouhodinová zastávka vyplatila.
Sice jsem na historii nikdy moc nebyl, ale nejspíš bychom právě s ní měli začít. Tatra byla založena roku 1850 a prvními výrobky, co sjížděly z výrobní linky, byly kočáry a bryčky. Postupně se automobilka rozrůstala a začala se orientovat na nové druhy dopravy. V roce 1882 vyrobila prvních 15 železničních vagónů a konečně v roce 1897 vyrobila jeden z prvních osobních automobilů ve střední Evropě nazvaný Präsident. O dva roky později, v roce 1898, pak první nákladní automobil.
Přestože se v dnešní době Tatra zaměřila na nákladní automobily, vždy tomu tak nebylo. Tato automobilka měla mnohem širší záběr než se dnes může zdát. Vyráběla, jak jsem se již zmínil, osobní automobily, nákladní automobily a motorizované železniční vagóny. Tatře to ovšem bylo málo a kromě toho, že si podmanila veškeré pozemní dopravní prostředky, upnula svou pozornost také ke vzdušné dopravě – k letadlům.
Jako perličku musím dodat, že Tatra nevyráběla jen dopravní prostředky, ale i stroje pomáhající lidem ve všech možných odvětvích průmyslu i v domácnostech, například: lednice, stroje na zpracování masa, nebo kompresory pro různá využití.
Co se týče vozidel, vyráběla Tatra vozy pro nejrůznější účely. V osobních automobilech Tatra se dlouhá léta vozily vládní špičky, závodníci na nejrůznějších soutěžích a v neposlední řadě také široká veřejnost. Podle určení vozů se lišila výbava. Vládní auta mohla být osazena např. pancéřováním nebo kancelářskou výbavou. Závodníci měli zase své vozy upraveny tak, aby dosahovaly vrcholných výsledků na tratích po celém světě, což naznačují i vystavené trofeje. Pro běžné lidi zase značka vždy představovala jakousi nálepku prestiže a luxusu.
[nggallery id=1693]
Nákladní vozy Tatra se ve světě také neztratily, jak napovídá už stávající výroba. Nákladní vozy Tatra vždy znamenaly spolehlivost a výdrž, o čemž svědčí dlouholetá účast v Rallye Dakar a 6 zlatých, 4 stříbrné, 1 bronzový a 2 bramborové ročníky v podání Karla Lopraise. O spolehlivosti, výdrži a odolnosti kopřivnických náklaďáků mohou bezesporu mluvit také nejrůznější armády světa, včetně té naší, kam Tatra také dodává.
Věřím, že každý pravověrný fanoušek automobilismu by se měl aspoň jednou zajet podívat do technického muzea Tatry v Kopřivnici. Dozajista to není nijak promarněný čas.