Nejnovější statistiky dopravních nehod za rok 2024 potvrzují výrazné zlepšení: na českých silnicích zemřelo 438 lidí, což je nejméně od roku 1961. Pro srovnání, před 20 lety v roce 2004 bylo evidováno 1215 obětí. Tento pokles o téměř dvě třetiny nastal navzdory rostoucímu počtu automobilů, jejich stáří i stále více hustému provozu.
K tomuto zlepšení přispívají především modernizované vozy vybavené pokročilými bezpečnostními systémy. „Elektronická stabilizace, automatické nouzové brzdění či varování před srážkou dokážou v mnoha případech zabránit tragickým kolizím nebo zmírnit jejich následky,“ uvádí Jáchym Knedlhans z Direct auto.
Svůj podíl má také rozsáhlá modernizace dopravní infrastruktury, například stavba nových úseků dálnic s kvalitními povrchy a středovými svodidly, budování kruhových objezdů či protismykové úpravy rizikových křižovatek. Tato opatření účinně minimalizují rizika zejména na nejfrekventovanějších tazích.
I přes pozitivní trend však nehody nadále způsobují vážné škody a zranění. Mezi hlavní příčiny patří nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě a nesprávné předjíždění. Nejčastější konkrétní příčinou bylo nevěnování se plně řízení vozidla, což vedlo k 18 182 nehodám. Celkem došlo na silnicích k 92 217 nehodám.
Proč řidiči ujíždějí od nehod? Strach, alkohol, nebo šok? Denně jde o téměř 50 případů
Rychlejší obměna zachrání životy
Důležitým faktorem je i postupná obměna vozového parku. „Průměrné stáří ojetých vozů v Česku je dnes téměř 16 let, tedy většinou vozy vyrobené po roce 2005. Oproti situaci v roce 2004, kdy většina ojetin pocházela z konce 90. let, jde o zásadní změnu. Starší modely často postrádaly airbagy, vyztužené deformační zóny i pokročilé asistenční systémy, což výrazně zvyšovalo riziko vážných zranění i při nižších rychlostech,“ uvádí Jáchym Knedlhans z Direct auto.
Pro zajištění vyšší bezpečnosti na silnicích je nutné rychleji obměňovat vozový park a snižovat průměrný věk automobilů. „Stáří českých vozů je páté nejvyšší v Evropě. Pro srovnání, v Německu je průměrné stáří vozidel 9,8 let a v Rakousku 8,5 let,“ dodává Knedlhans.
Podle něj je však nutné soustředit se nejen na obměnu vozidel, ale také na zlepšení dopravní infrastruktury a kvalitnější vzdělávání řidičů. „Cílem je udržet pozitivní trend i při rostoucím provozu a postupně se přiblížit nejvyspělejším zemím v oblasti silniční bezpečnosti,“ zakončuje Knedlhans.