Už o tomto víkendu 23. a 24. června zaplesá srdce milovníků a příznivců historických vozidel rozmanitých kategorií, různých kubatur a značek. Mostecký autodrom totiž hostí druhý ročník závodního víkendu The Most Historic Grand Prix, při němž se fanouškům představí na velkém závodním okruhu v plné síle sportovní vozy věhlasných výrobců z druhé poloviny minulého století, a to včetně monopostů formule 1 zlaté éry této královské motoristické disciplíny od konce 60. let do roku 1985. Na diváckém svahu zase fanoušci zhlédnou expozici více než 150 veteránů, jejichž majitelé se svými klenoty pochlubí také při spanilé jízdě na dráze.
Sportovní i společenská událost je zároveň součástí celostátního projektu Společné motoristické století jako připomínky stého výročí založení Československa a sounáležitosti obou národů s akcentem na vývoj automobilismu i motoristického sportu. Významné jubileum oslaví v rámci srazu také klub Porsche, a to výstavou sportovních modelů věhlasné německé značky. Právě v červnu před 70 lety automobilka představila veřejnosti svůj premiérový sportovní model. Bylo jím Porsche 356, předchůdce světoznámé 911.
Hlavním podnikem The Most Historic Grand Prix je šampionát FIA Masters Historic Formula One, Titul v ní obhajuje britský jezdec Max Smith-Hilliard. Letos osedlá vůz Fittipaldi F5A Cosworth, který pilotoval dvojnásobný mistr světa F1 Emerson Fittipaldi. Ve startovním poli nádherných monopostů nechybějí ani další proslulé značky jakými jsou Lotus, Williams, Ligier, Arows, Shadow či Tyrrell.
Víkend bude přehlídkou i dalších nádherných aut, jež se v Evropě účastní populárních závodních sérií. Ve FIA Masters Historic Sports Car Championship diváci uvidí například vozy Cooper Monaco T61M a King Cobra připomínající, že otec a syn Cooperové kdysi změnili nejen podobu vozů formule 1. Unikátním vozem v sérii Gentlemen Drivers Pre-66 GT je zcela jistě Shelby Daytona Cobra, americká odpověď na Ferrari. Z výrobní linky sjelo jen šest těchto krásných aut.
Na diváky v Mostě čeká ještě série Masters Pre-66 Touring Cars. Do soubojů na dráze se zapojí i Ford Falcon Sprint, s nímž v roce 1967 dominovali britskému mistrovství cestovních vozů Alan Mann s Australanem Frankem Gardnerem. Posledním vloženým závodem historických aut je HAIGO, jež zahrnuje formule i cestovní vozy bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí. Spolu s automobily Lada a Zastava se na dráze objeví i legendární Škoda 130 RS, která v roce 1975 poprvé ostře startovala na Rally Monte Carlo a svými výkony si vysloužila přezdívku „Porsche východu“.
Výlet do současnost obstará volný závod monopostů F3. Diváci v Mostě mohli jeho aktéry vidět v sezoně 2016 v seriálu závodů cestovních a GT vozů a formulí zóny střední Evropy FIA CARS CENTRAL Europe Challenge.
Výstava více než 150 veteránů na diváckém svahu a jejich spanilá jízda po velkém závodním okruhu je stěžejním lákadlem doprovodného programu závodního víkendu The Most Historic Grand Prix. Obdivovatelé historických vozidel uvidí řadu skvostů. Nejstaršími exempláři budou vůz Peugeot 172 M z roku 1928 a stejně starý motocykl Diamant, letos tedy uplynulo 90 let od jejich sjetí z výrobní linky. Následuje o rok mladší Škoda 442, motocykl Wüttembergia z roku 1930 a tři Pragy Piccolo z roku 1931.