test-2024-ford_mustang_gt-50_v8-10at-12

Mustang se čtyřmi dveřmi a tisícikoňový terénní supersport: co všechno má šéf Fordu v hlavě

Autor: Petr Pilný - Zdroj: carscoops.com, autoblog.com, roadandtrack.com - Foto: Pavel Srp - 9. 12. 2025


Sedany z nabídky Fordu zmizely. Modely Fusion i Focus padly kvůli nástupu SUV a pick-upů a americký výrobce se dnes prezentuje především vozy jako Bronco, Maverick nebo různé verze Raptorů. Přesto se zdá, že u vedení značky úplně nezhasla touha po rychlém čtyřdveřovém autě.

Šéf Fordu Jim Farley se v rozhovoru pro kanál Forrest’s Auto Reviews, natočeném během Monterey Car Week, rozpovídal o tom, jak by si takový vůz představoval. A naznačil, že by nešlo o další drahý elektromobil, ale o dostupnější sportovní sedan se zadním pohonem.

Sedany mají podle Farleyho stále šanci

Farley nejdřív připomněl, proč sedany u Fordu skončily. Modely jako Mondeo/Fusion nebo Focus vycházely z evropských platforem, měly odpovídat evropským nárokům na jízdní vlastnosti a kvalitu, což se ale v USA promítlo do ceny. Američtí zákazníci přitom nebyli ochotni platit za „obyčejný“ sedan tolik, aby se takové auto vyplatilo vyrábět.

Zároveň dodal, že právě peníze ušetřené na osobních vozech umožnily vzniknout dnešním hitům. Bez ukončení výroby Mondea/Fusionu by podle něj nikdy nevznikly projekty jako Ford Bronco a Maverick (pick-up, který v Evropě nemáme). Ford tak přesunul investice do emotivních SUV a pick-upů, které lépe odpovídají současné poptávce i maržím.

Ford už nechce dělat nudná auta. Inspirovaly ho úspěchy Mustangu i Raptoru

To ale neznamená, že sedany u Fordu definitivně skončily. Farley mluví o „obrovském trhu“, který tu pro tento typ auta stále je. Podle něj však nový sedan pro USA nemá šanci, pokud nevznikne na úplně nové platformě a nebude vyráběn přímo v Americe. Jinak se celý projekt opět rozpadne na nákladech.

Právě tady přichází na scénu nový „skunkworks“ tým Fordu, který pracuje na cenově dostupném elektromobilu. Farley vysvětlil, že silueta sedanu dává pro tento utajený vývojový projekt velký smysl, protože je aerodynamicky velmi čistá, což pomáhá dojezdu i spotřebě.

Ve videu dokonce přímo oslovil diváky s otázkou, zda by Ford měl postavit zadokolku, která by byla rychlá, elektrická, cenově dostupná a měla „chytré řešení zadní části karoserie“, aby zvládla převézt hodně věcí. Popis zní spíš jako praktický liftback než klasický tříprostorový sedan, což by mohlo autu pomoci uspět v době, kdy většina zákazníků sahá po crossoverech. Nepadá tady však ale ani slovo o tom, jestli se takový model chystá i do Evropy.

Nová platforma, staré jméno?

Základem pro tento chystaný „rodinný“ elektromobil má být nová univerzální EV platforma Fordu. Automobilka už dříve prozradila, že ji poprvé využije středně velký pick-up plánovaný na rok 2027 a že na stejném technickém základu má vzniknout celá řada dostupnějších modelů. Farley o této platformě mluví jako o jakémsi moderním „Modelu T“, který má změnit způsob, jakým Ford vyrábí a prodává auta.

Do této skládačky by potenciální sportovní sedan zapadl velmi logicky. Čistá aerodynamická karoserie, zadní pohon kvůli jízdním zážitkům a sdílená technika s dalšími dostupnými modely, aby se snížily náklady.

Nabízí se i otázka, jakou značku by takové auto neslo. Fanoušci spekulují o čtyřdveřovém Mustangu už od roku 2022 a podle zákulisních informací Ford v roce 2024 ukázal dealerům ilustrace sedanu inspirovaného právě Mustangem. V kombinaci s již existujícím elektrickým Mustangem Mach-E a zaregistrovanou obchodní známkou „Mach 4“ není těžké pochopit, proč se o možném Mustangu sedan tolik mluví. Oficiálně však Ford nic nepotvrdil. Zatím jde o signály, náznaky a testování zájmu veřejnosti.

Sny šéfa: terénní superauto i obdiv k čínským rivalům

Rozhovor s Farleym se netočil jen kolem sedanů. Šéf Fordu se otevřeně přihlásil i k tomu, že ho fascinují některé moderní elektromobily z Číny, konkrétně zmínil sedan Xiaomi SU7. Jeho slova naznačují, že bere rostoucí konkurenci velmi vážně a že právě tlak rychle se rozvíjejících čínských značek může být jedním z důvodů, proč uvažuje o dostupnějším, ale stále atraktivním sportovním sedanu.

Farley také popsal svůj osobní „vysněný“ produkt. Představuje si jakési terénní superauto, čtyřmístný vůz se částečně elektrickým pohonem a výkonem kolem jednoho tisíce koní. Přirovnal ho k soutěžnímu speciálu pro mistrovství světa v rallye, který by měl charakter ostře naladěného Raptor R, jen bez nákladové korby.

Ford chce být „Porsche off-roadu“. Šéf automobilky slibuje: „Už žádné nudné produkty!“

Mluvil i o současných specialitách Fordu, například o Mustang GTD ve verzi Liquid Carbon. Tam podle něj zabere tolik práce doladit vzhled surového karbonu, aby struktura vláken plynule navazovala mezi jednotlivými díly karoserie, že se na jedno auto spotřebuje materiál skoro jako na tři nebo čtyři běžné vozy.

Tyto detaily ukazují, že Ford se stále rád prezentuje jako značka, která myslí na nadšence a zajímá se o jízdní zážitky, i když současně zápasí s náročnou a drahou transformací směrem k elektromobilitě.

Realita: složitá přeměna a nejistá budoucnost sedanu

Za odvážnými plány a fantaziemi je však tvrdá realita. Ford v poslední době několikrát přehodnotil nebo zpomalil své elektrické projekty, některé velké elektromobily rovnou zrušil a výrobu pick-upu F-150 Lightning dočasně pozastavil. V Evropě se navíc část strategie opírá o modely vycházející z techniky Volkswagenu – například elektromobily Explorer nebo Capri či dodávka Tourneo Connect, respektive Transit Connect.

Možný návrat sportovního sedanu tak zatím zůstává především ve fázi úvah. Farley jasně dává najevo, že chuť na takový vůz má a že věří v existenci trhu, který by ho přijal. Bude záležet na tom, zda nová elektrická platforma splní sliby ohledně nákladů a efektivity a jestli se management odváží dát projektu konečné „ano“.

Dokud se tak nestane, budou mít fanoušci Fordu k dispozici jen náznaky, prohlášení a občasné skici. A otázku, zda se na kapotě dalšího rychlého sedanu skutečně objeví modrý ovál, nebo dokonce slavný nápis Mustang.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru