Motory Ford EcoBoost jsou úsporné: průměrná spotřeba Fiesty 1.0 EcoBoost je 4,86 l/100 km

Autor: Pavel Srp - 20. 6. 2013


Český Ford podrobil sériový Ford Fiesta s motorem 1.0 EcoBoost o výkionu 100 koní nestrannému dlouhodobému testu s cílem zjistit, jaké spotřeby lze ve Fiestě s touto motorizací v běžném provozu dosáhnout. Ukázalo se, že i s výkonným EcoBoostem je Fiesta velmi úsporná. Po téměř 4 000 kilometrech ujetých ve smíšeném provozu (velkoměsto a okolí, běžné silnice, dálnice) se spotřeba usadila na hodnotě 4,86 l/100 km.

Pokrokové motory Ford EcoBoost, které jsou pro dosažení vysokého výkonu a nízké spotřeby vybaveny přímým vstřikem paliva ve spojení s přeplňovaným turbodmychadlem, jsou mezi zákazníky stále populárnější. Někteří z nich však – pod dojmem vysokého výkonu a točivého momentu, který motory poskytují, nevěří, že se s agregáty typu EcoBoost dá jet také úsporně. Český Ford se proto rozhodl podrobit Fiestu 1.0 EcoBoost tvrdé zkoušce: na několik týdnů ji zapůjčil redaktorům jednoho motoristického serveru a požádal je, aby vůz používali při své každodenní práci s tím, že budou jezdit svižně ale úsporně – a že se během celého testu bude měřit průměrná spotřeba paliva. Litrová Fiesta tak absolvovala časté jízdy po Praze a okolí, občas delší cestu po ČR (s plně naloženým vozem, v dešti a dopravních zácpách) – ale také jeden výjezd do Chorvatska, většinou po dálnicích. Pro způsob jízdy při tom platila základní pravidla: za jízdy se nesmí vypínat motor, je zakázáno využívat tzv. „aerodynamického pytle“ třeba za kamionem. Jezdit se bude stylem průměrného českého motoristy, svižně, ovšem bez prudké akcelerace a brzdění – a to v rámci povolených rychlostních limitů.

Celý test mohla motoristická veřejnost průběžně sledovat na facebooku. Tam se také všichni, koho pokus zaujal, mohli přihlásit do závěrečných srovnávacích jízd, při nichž se na předem daném okruhu poblíž Úval u Prahy pokoušeli dosáhnout – opět za podmínek odpovídajících běžné jízdě – ještě nižší spotřeby než testovací jezdci ze zmíněného automobilového serveru. Ti mimochodem při první jízdě po okruhu Úvaly –Sadská – Jirny – Běchovice – Úvaly (celkem 59,4 km) dosáhli průměrné spotřeby 3,8 l/100 km.

Z několika desítek zájemců o soutěžní jízdu pak zástupci českého Fordu vybrali pět finalistů, kteří se za volantem Fiesty 1.0 EcoBoost snažili šedesátikilometrový okruh zajet co nejúsporněji. Na regulérnost soutěže dbala Fordem delegovaná kontrola, jež byla ve voze při každém soutěžním pokusu, a která mimo jiné sledovala i celkový čas jízdy. Na 60 km měli účastníci jednu hodinu (jízdní průměr byl tedy 60 km/h), přičemž za překročení tohoto limitu se udělovala penalizace.

Účastníci z řad motoristické veřejnosti přitom svou spotřebu dosaženou v běžném provozu udrželi hluboko pod hranicí 5 l/100 km. Nejlepší výsledek ze soutěžících zaznamenal pan Jakub Špaček, jehož průměrná spotřeba činila rovné čtyři litry. Druhá příčka patřila Zdeňku Mauerovi za 4,2 l/100 km a třetí příčku vybojoval Michal Masluk (4,3 l/100 km), přičemž oba poslední dosáhli spotřeby ještě o 0,1 l lepší, ale byli postiženi penalizací za překročení časového limitu.

Všichni, kdo se s Fordem Fiesta 1.0 EcoBoost při našem pokusu snažili dosáhnout co nejnižší spotřeby, přitom byli překvapeni, v jak nízkých otáčkách je tříválcový litrový přeplňovaný „benzín“ ochoten pracovat – a jak ochotně a dynamicky zdolává stoupání třeba na pátý rychlostní stupeň při 1200 – 1400 otáčkách za minutu.

Pro všechny, kdo by výkony testovacích jezdců chtěli napodobit nebo překonat, přidáváme úspěšný recept jednoho z nich. Ten zní: „Je třeba jet maximálně plynule, snažit se předvídat vývoj dopravní situace, zbytečně neakcelerovat a nebrzdit. A také řadit nahoru už v rozmezí 1500 – 2000 otáček za minutu. Litrový EcoBoost to bez problémů zvládne.“

Závěrečná čísla

Celkově ujela Fiesta v době pokusu 3 744 km s průměrnou spotřebou 4,86 l/100 km (změřeno přesným dotankováváním, palubní počítač ukazoval 4,8 l/100 km). Nejvyšší průměrná spotřeba během testu byla 5,1 l/100 km, nejnižší pak 3,7 l/100 km.

Spolehlivost

I přes vysoký litrový výkon (ten je např. u silnější verze motoru 1.0 EcoBoost více než 125 koní na litr) nemají tyto agregáty žádné problémy s životností. Po našich silnicích už dnes jezdí auta s motory EcoBoost, které mají najeto více než 200 000 km – a to bez jakýchkoli zvýšených nákladů na údržbu či opravy.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru