Elektrická zásuvka, akumulátory s hmotností bezmála půl tuny a 200 kilogramů suchého ledu každý den v boxech na závodním okruhu. To je několik nových aspektů, které přinesl vznik elektricky poháněných závodních vozů. Tím se zcela změnil způsob práce závodních týmů. Inženýr značky CUPRA Xavier Serra, mechanik Jordi Martí a závodní jezdec Jordi Gené vysvětlují hlavní body této transformace během testovacího dne se závodním vozem e-Racer.
Zpět do autoškoly
Jordi Gené, jezdec a ambasador značky CUPRA, navzdory 30letým zkušenostem přiznává, že usednutí za volant závodního elektromobilu „znamená učit se řídit od úplného začátku“. „Styl řízení je naprosto odlišný a nyní musíte používat jiné parametry, abyste věděli, jak rychle jedete, jak projet zatáčkou nebo vycítit správný okamžik pro zahájení brzdění,“ dodává. Například vyšší hmotnost tohoto vozidla a odlišný zvuk mění informace, které jezdec za jízdy dostává. Vzhledem ke schopnosti zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy Gené ujišťuje, že „pocit zrychlení e-Raceru je mnohem intenzivnější a příliv adrenalinu je ještě větší“.
200 kg suchého ledu každý den
Během jízdy se na panelu přístrojů zobrazí upozornění, že se jezdec musí vrátit do boxů zchladit akumulátory. Zchlazení akumulátorů suchým ledem je jedním z úkolů mechanika. Inženýři mají na starosti nové strategie: „Není to jen o tom být nejrychlejší. Nyní musíme zohledňovat jiný faktor: řízení toků energie. Musíme se naučit, jak sledovat teplotu a dojezd,“ vysvětluje vedoucí týmu Xavier Serra. Umístění akumulátorů o hmotnosti 450 kilogramů „bylo jednou z největších výzev, které jsme museli čelit“ při vývoji elektrického závodního vozu. Tým musel rozdělit moduly akumulátorů pod podlahou vozu tak, aby zachoval rovnovážné nastavení a funkčnost.
Nový rituál
„Po více než 20 letech v této profesi bych si nikdy nepomyslel, že bych mohl nabíjet závodní vůz jeho připojením do zásuvky,“ říká mechanik značky CUPRA Jordi Martí, zatímco připravuje závodní vůz e-Racer, aby mohl znovu vyjet z boxů na závodní okruh. Dokonce i nářadí, které používá je odlišné. Nyní má sadu speciálně navržených nástrojů, odolných vůči vysokému napětí. Například rukavice s izolačním materiálem jej ochrání před napětím až 1000 V.
Budoucnost motoristického sportu
„Příjezd elektromobilu na závodní okruhy signalizuje začátek nové éry,“ shledává Xavier Serra. Být součástí týmu, který vyvinul a testuje první zcela elektrický závodní cestovní vůz na světě, „je jako být součástí historického okamžiku“, říká mechanik. „Je to velmi zajímavá profesní výzva,“ dodává Gené.
Testy na různých závodních okruzích potvrzují konkurenceschopnost závodního vozu CUPRA e-Racer, který by měl podle předběžných plánů debutovat v kategorii ETCR v roce 2020. Je to pozitivní krok směrem k čistějším, hospodárnějším závodům, v nichž bude hrát klíčovou roli vyspělá technika a konektivita.