V posledních týdnech je v Praze velkým tématem zklidnění a zpomalení dopravy, ale i parkování. Nejde tak úplně o okrajové části města, ale hlavně o Pražskou památkovou rezervaci, kde o klidnější dopravu stojí jak obyvatelé, tak samotní zástupci města. Praha 1 se proto s magistrátem dohodla, že je na čase jednat. V první fázi má dojít ke změnám v parkování na modrých zónách. V další se pak má debatovat o omezení průjezdu Malou Stranou a pravobřežními komunikacemi.
Do budoucna by podle plánu na modré mohli stát jen rezidenti, jejich návštěvy a servis. Praha 1 chce totiž modré zóny mimo jiné vyjmout ze systému Parkuj v klidu. „Není možné, aby v Nerudově ulici třetinu parkování zabíraly hotely, třetinu neplatiči a zbytek krátkodobí parkující, elektroauta a půjčovny,“ prohlásil v této souvislosti radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola.
Má také podle něj dojít k omezení délky vozidel pro modrou zónu na 5,5 metru, elektroauta by mohla parkovat zdarma nebo za úplatu, ale mimo modrou zónu a podstatně se rovněž má navýšit počet odtahů a botiček. První městská část chce zároveň bojovat s tím, že někteří rezidenti za úplatu umožňují jiným lidem párkování v modré zóně.
Tato témata budou projednávána 10. května ve Společenském středisku VIA. Účastní se jí Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu, Terezie Radoměřská, starostka MČ Praha 1, Vojtěch Ryvola, radní MČ Praha 1 pro dopravu a Richard Bureš, předseda komise pro informatiku a smart cities.
Tvůrci modrých a podobných zón zásadně zapomínají na imobilní občany. Dnes je už spousta míst kam se nedostanou, protože nemohou chodit a do MHD se nedostanou. Jediná možnost jet autem je jim zakazována a komplikována.
Před volbami sliboval pan Svoboda, že zavede jednotnou modrou zónu pro Pražany. Po volbách to utichlo. Je absurdní aby Pražané byli uvězněni s auty jen ve svých čtvrtích. Při tom v dopoledních hodinách se i za stávajícího stavu, kromě středu Prahy rezidenční místa uvolňují jak rezidenti odjíždějí s auty za různými záležitostmi a vrací se až v odpoledních hodinách zpět. Nemožnost zaparkovat mimo svou čtvrť způsobuje někomu dost problémů. Na příklad je obtížné sehnat řemeslníka z jiné čtvrti, mám problém převézt ženu do jiné čtvrti k doktorovi, nemohu si legálně odvést objemnější nákup z obchodu a jistě se najde dost jiných situací kdy je nutné převést si něco autem. Jeden z největších problémů je pokud se někdo z příbuzných stará o seniora když je sám nemohoucí. Jistě vím o tom, že si může zažádat o povolení, ale to dostane jen v případě, že je seniorovi přes 80 let, nesmí mít sám ve čtvrti rezidenční stání. Co když, ale starší člověk je mladší, nebo je upoután na lůžko jen dočasně při nemoci případně potřebuje péči dočasně po úrazu. Původně byly modré zóny určeny jen pro střed Prahy, kde to dává smysl, ale jinak to je pro Pražany jen přítěží i když se v dopoledních hodinách stejně zóny uvolňují a nebyl by problém mimo střed Prahy zaparkovat.
Pokud vím, tak proto modré zóny vznikly, aby v nich parkovali rezidenti. Že se z různých důvodů to právo potom začalo rozšiřovat na kdekoho, to je další věc.