V pátek 5. září představila Inspekce silniční dopravy (INSID) nové mobilní jednotky STK. Nejen, že vysvětlila, co vše bude kontrolovat, ale také prozradila, kolik auta s vybavením STK stála.
Na první pohled jde o kamion. Uvnitř se ale nachází speciální vestavba s administrativním zázemím pro inspektory a technologií srovnatelnou s výbavou klasické STK. Po příjezdu na místo inspektoři pomocí hydraulického jeřábu spustí technologii na zpevněnou plochu a během několika minut rozloží kompletní pracoviště. Stanice pak umožní například měřit účinek a souměrnost brzd, zkontrolovat řízení a zavěšení náprav nebo ověřit emise.
Přečtěte si také:
„Mobilní STK prověří vozidlo v terénu prakticky stejně důkladně jako kamenná stanice. Odhalí například nefunkční brzdy, vůle v zavěšení náprav nebo manipulace s emisními systémy. Mnohdy závady, které nejsou bez potřebných technologií zjistitelné. Pokud inspektoři zjistí nebezpečnou závadu, vozidlo přijde o technickou způsobilost k provozu a případně mohou zadržet osvědčení o registraci vozidla (ORV). U nákladních vozidel a autobusů přitom platí roční technická prohlídka. Při nájezdech v řádu stovek tisíc kilometrů ročně se ale stav vozidla může rychle změnit. Proto jsou namátkové kontroly v provozu nezbytné,“ vysvětlil ředitel kontrolní sekce INSID Pavel Bergman.
Plně vybavená kancelář
Potřebné technologie převážejí inspektoři v kamionu ve speciální nástavbě. Po zastavení spustí pomocí hydraulického jeřábu technologii na zpevněnou plochu a během několika minut rozloží kompletní pracoviště. To jim umožní prověřit např. brzdný účinek, stav náprav a řízení nebo zkontrolovat emise. Obsluhu mobilní STK budou zajišťovat vždy dva k tomu speciálně vyškolení inspektoři/technici.
Inspektoři budou mít k dispozici dvě mobilní jednotky, jejichž cena vyla 24,6 milionu korun. Celkem se na nich bude střídat 14 proškolených inspektorů. Výběr aut ke kontrole bude probíhat na základě rizikových znaků. Samotné rozložení mobilní STK zabere asi 15 minut, přičemž výsledkem je plně vybavené kontrolní stanoviště. „Co se technické prohlídky týče, inspektoři využijí moderní přístroje k měření a diagnostice. Kompletní kontrola trvá obvykle 30 až 45 minut. Následně řidič obdrží protokol; při nebezpečné závadě (typu C) se vozidlo stane technicky nezpůsobilým pro provoz, v některých případech může inspektor i zadržet doklady od vozidla (osvědčení o registraci, technický průkaz),“ vysvětlil INSID.
Obě mobilní STK nyní čeká několik týdnů testování ve státní zkušebně. Paralelně projdou inspektoři odborným výcvikem, aby dokázali novou technologii plně využít. Do ostrého provozu by se jednotky měly vydat v listopadu letošního roku.
Přečtěte si také:
Mobilní STK v ČR
- Co dělá: prověřuje technický stav nákladních vozidel a autobusů přímo v provozu (brzdy, řízení, zavěšení náprav, pneumatiky, emise)
- Počet jednotek: 2
- Cena: 24,6 mil. Kč
- Dodavatel vozidla: PT Wanicki Sp. z o.o. (PL), šasi DAF XD 410FAN
- Subdodavatel vestavby: Z. P. U. Auto Truck Spyra (PL)
- Homologace: státní zkušebna, září–říjen 2025
- Školení: 14 inspektorů, září–říjen 2025
- Nasazení: listopad 2025
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek