Od 1. ledna 2026 se pro řidiče v Česku změní víc než jen několik paragrafů. Stát posouvá velkou část agendy do online prostoru, upravuje pravidla pro mladé i starší řidiče a poprvé také jasně stanovuje, kdo odpovídá za auto, které se na silnici „řídí samo“.
Co se mění pro řidičáky, prohlídky i plné moci
Jednou z nejpraktičtějších novinek je možnost řídit hned po tom, co člověk úspěšně zvládne zkoušky a úřad mu udělí řidičské oprávnění. Rozhodující už nebude plastová kartička v peněžence, ale samotný zápis v registru řidičů. Od okamžiku, kdy úřad záznam provede, bude možné po dobu jednoho měsíce řídit i bez fyzického řidičského průkazu. Totéž platí i při rozšíření stávajícího oprávnění na další skupinu.
Přečtěte si také:
Řidič se o provedeném zápisu dozví. Pokud podal žádost elektronicky, dostane informaci e-mailem nebo přes SMS. Nebude tak muset čekat, až se vyrobí plastová kartička, a může na silnice vyrazit dříve.
Na silnicích se začnou objevovat i řidiči, kteří ještě nemají řidičák. Umožnila to novela zákona
Velký posun nastane také v tom, co půjde vyřídit přes Portál dopravy. K dosavadní možnosti požádat online o nový průkaz při končící platnosti nebo při ztrátě či odcizení se přidává další. Od roku 2026 bude možné přes internet zažádat i o úplně první řidičské oprávnění nebo o jeho rozšíření na další skupiny.
Neplatí to však pro každého. Elektronickou žádost bude moci podat jen ten, kdo má na území České republiky trvalý pobyt, má zdravotní posudek vystavený v digitální podobě a zkoušku z odborné způsobilosti absolvoval až po 1. lednu 2026. V případě rozšíření oprávnění musí být člověk zároveň držitelem řidičského průkazu vydaného Českou republikou.
Přečtěte si také:
Portál dopravy budou moci využít také sedmnáctiletí žadatelé o řidičské oprávnění skupiny B. Ti získávají ještě jednu novou možnost. Až do dovršení 18 let si přes portál mohou požádat o zápis mentorů, se kterými pak budou jezdit.
Mladý řidič si může zapsat až čtyři mentory. V prostředí Portálu dopravy je přímo osloví, získá jejich souhlas i souhlas svého zákonného zástupce a odešle žádost o zápis. Udělat to může zároveň s žádostí o udělení řidičského oprávnění nebo i později, samostatně. Stejně jednoduše, elektronicky, lze zápis mentora také zrušit.
17letí řidiči budou mít od ledna jednodušší zapisování mentorů. Už nebudou muset na úřad
Významně se mění i pravidla pro povinné lékařské prohlídky. Věková hranice, od které je řidič povinen chodit na pravidelné kontroly, se posouvá z 65 na 70 let. Starší řidiči tak získají několik let bez povinného „běhání po doktorech“.
Samotné zdravotní posudky se navíc digitalizují. Řidič, který absolvuje povinnou prohlídku od roku 2026 u lékaře, jenž zapisuje údaje do elektronické databáze, už nebude muset vozit posudek u sebe. Lékař provede záznam v kmenovém registru pacientů a posudek pak bude dostupný online v registru řidičů. Policie si jej tak bude moci ověřit přímo z databáze.
Přečtěte si také:
Je ale potřeba počítat s tím, že změna bude nabíhat postupně. Digitalizované budou jen posudky vystavené po 1. lednu 2026 a jen tam, kde lékař využije nový systém. Dokumenty vydané před tímto datem zůstávají v platnosti, ale řidiči je musí mít nadále fyzicky u sebe.
Seniorům se prodlouží termín první povinné lékařské prohlídky kvůli řidičáku. Můžou pár let počkat
Portál dopravy posiluje i možnosti při vyřizování záležitostí kolem vozidel. Digitální plné moci bude nově možné využít přímo pro nakládání s konkrétními automobily. V praxi to znamená, že vlastník může někomu elektronicky udělit oprávnění, aby za něj jednal, například při změně vlastníka nebo při dalších úkonech na registru vozidel.
Digitální plné moci půjde použít jak online, tak při osobní návštěvě úřadu. Úředník si po ověření totožnosti zástupce zkontroluje v registru zastoupení, zda plná moc existuje a zda je platná. Lze ji nastavit na dobu neurčitou nebo jen na přesně vymezený čas, později měnit její platnost, ukončit ji nebo postoupit oprávnění další osobě.
Přečtěte si také:
Autopilot v autě: kdy odpovídá řidič a kdy výrobce
Od 1. ledna 2026 se české zákony poprvé podrobněji věnují provozu automatizovaných vozidel. Týká se to takzvaného třetího stupně automatizace. V tomto režimu vozidlo řídí samo, řidič nemusí neustále sledovat provoz a do řízení vstupuje až ve chvíli, kdy jej systém vyzve, aby převzal kontrolu.
Právní úprava má umožnit běžné používání funkcí, které výrobci popisují například jako „dálniční autopilot“. S tím souvisí změny v tom, jak je vymezena role řidiče, provozovatele i výrobce a jak se jejich povinnosti promítají do případné odpovědnosti za přestupek.
V okamžiku, kdy je automatizovaný systém aktivní a vozidlo řídí samo, jsou z odpovědnosti za dodržování pravidel provozu vyloučeni jak řidič, tak provozovatel. Na ně se v tu chvíli nevztahují povinnosti spojené s řízením, a nenesou tedy ani odpovědnost za přestupky, kterých by se vozidlo v autonomním režimu dopustilo. V takové situaci přechází odpovědnost na výrobce daného systému.
To však neznamená, že řidič může zcela „vypnout“. Má novou povinnost být připravený řízení na výzvu systému převzít a zároveň musí umožnit policii ověřit, zda vozidlo v daném okamžiku jelo v automatizovaném režimu.
Přečtěte si také:
Zákon zavádí také nové povinnosti pro výrobce. Ti budou muset policii a správním orgánům na vyžádání poskytnout údaje o tom, zda vozidlo v určitém čase řídilo samo, nebo zda měl řízení v rukou řidič. V registru silničních vozidel se navíc objeví nový údaj, který bude jasně říkat, že jde o automatizované vozidlo.
Dohromady tak změny přinášejí méně papírování, víc možností vyřídit řidičské záležitosti z domova a zároveň jasnější pravidla pro budoucnost, v níž se na českých silnicích začnou ve větší míře objevovat auta, která zvládnou část cesty odjet sama.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek












