Ministr dopravy Dan Ťok svolá na příští týden jednání všech zástupců stran a hnutí zastoupených ve sněmovně, aby urychleně projednali a následně v řádech měsíců schválili změny v zákoně o silniční dopravě. Ministerstvo dopravy navrhuje umožnit taxislužbám využívat místo taxametru mobilní aplikaci, ale zároveň zavést odpovědnost zprostředkovatelů za svoje řidiče. Výsledná podoba návrhu bude záviset na dohodě v Poslanecké sněmovně.

„Chceme, aby všichni poskytovatelé těchto dopravních služeb měli rovné podmínky na trhu. Umožníme použití aplikace, kdy si cestující před jízdou odsouhlasí konečnou cenu za přepravu, kterou zaplatí bezhotovostně. Zároveň ale zavedeme povinnost provozovatelů takových aplikací, že mohou zprostředkovat pouze legální taxislužbu a musejí si uchovávat data o poskytnutých službách,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok po dnešním jednání s premiérem Andrejem Babišem a zástupkyní Asociace koncesionářů v taxislužbě.

Ministerstvo dopravy navrhuje legalizovat používání aplikací jako třetího druhu taxislužby, vedle současné klasické s taxametrem a smluvní, u které se vyžaduje předem uzavřená písemná smlouva.

Při provedení objednávky přes aplikaci bude umožněno nevyužít taxametr. V takovém případě musí cestující před jízdou v aplikaci odsouhlasit konečnou cenu za přepravu. Pokud by měla být cena za přepravu určena na základě měření veličin (čas, vzdálenost), musí být použit taxametr, protože podle metrologických předpisů (spadá do působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu) musí být tyto veličiny měřeny úředně ověřeným měřidlem.

Všichni provozovatelé taxislužby budou muset mít živnostenské oprávnění, zaevidované vozidlo a na vozidle mít nalepenou identifikační nálepku. Dosavadní svítilna „Taxi“ bude výsadou pro ty, kteří budou chtít přepravovat i cestující mimo aplikaci takzvaně „z ulice“.

„Všichni řidiči budou nadále muset plnit podmínku spolehlivosti a mít vydané oprávnění řidiče taxislužby. To znamená, že nesmí spáchat vyjmenované trestné činy, taxikářské přestupky a řídit pod vlivem alkoholu,“ vysvětluje Ťok.

Bude také zapracována dosud neexistující regulace zprostředkovatelů (provozovatelů aplikací), což je možné dle prosincového rozsudku Soudního dvora Evropské unie vnitrostátní právní úpravou bez notifikace členských států. Zprostředkovatelé budou mít povinnost zprostředkovat pouze legální taxislužbu a uchovávat data a o přepravách a na požádání je poskytnout veřejné správě.

Řidiči Uberu a Taxify musejí dodržovat české zákony

Ministerstvo dopravy koncem loňského roku zaslalo společnostem Uber a Taxify, že ve shodě s rozhodnutím Soudního dvora Evropské unie se nic nemění na tom, že dopravní služby na území České republiky zprostředkované jejich mobilními aplikacemi spadají pod vymezení taxislužby. Uber a Taxify dostaly od ministerstva také upozornění, že dopravní činnost, při níž nabízejí dopravní služby dopravci nebo řidiči bez příslušných oprávnění pro taxislužbu, je i nadále v rozporu s českým právním řádem.

Návrh novely zákona o silniční dopravě se projednával na jednáních pracovní skupiny, kterých v loňském roce proběhlo celkem šest. Jednání se účastnili zástupci jednotlivých taxislužeb a dispečinků. Další jednání této pracovní skupiny je plánované na 23. února. Konaly se také dvě schůzky v užším kruhu pouze se zástupci podnikatelů v taxislužbě – poslední proběhla dne 17. 1. 2018.