STK

Ministr dopravy Kupka je proti každoroční technické kontrole starších aut. Hodlá se proti tomuto návrhu aktivně bránit

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministr dopravy Martin Kupka, Zákon o provozu na pozemních komunikacích, ČTK - Foto: Pavel Srp - 26. 4. 2025


Už koncem loňského roku se objevila zpráva, že EU by ráda starší auta posílala na povinnou technickou kontrolu každý rok. A teď se ukázalo, že nešlo jen o nějaký nápad, ale o realitu. Ovšem český ministr dopravy Martin Kupka je proti.

Evropská komise v těchto dnech uvedla návrh úpravy unijních pravidel týkajících se bezpečnosti provozu. Součástí návrhu je mimo jiné také zkrácení intervalu technických prohlídek na STK na jeden rok. Platit to má pro auta a dodávky starší 10 let. Cílem návrhu je podle komise zlepšit „bezpečnost silničního provozu a kvalitu ovzduší v celé EU“.

Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas k tomu řekl: „Evropská unie je pevně odhodlána snížit do roku 2030 úmrtnost a vážná zranění na silnicích o 50 procent. Dnešní iniciativa představuje významný krok k tomu, aby byly naše silnice bezpečnější, vzduch čistší a občané měli snadnější život.“

Samolepky na autě: můžete kvůli nim přijít o peníze a nemusíte projít technickou kontrolou

Zatím jde jen o návrh, který ještě musí posoudit Evropský parlament a Rada EU. Nicméně český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) je už teď silně proti. Na sociální síti X se k tomu vyjádřil: „Auta starší deseti let každoročně na technickou? Rozhodně ne! Návrh Evropské komise na roční kontroly starších automobilů je byrokratický bič a zbytečná zátěž pro občany – časová i finanční. Jsme proti a budeme tomu aktivně bránit! Zbytečné regulace je třeba omezovat a nikoli rozmnožovat. Chceme kvalitní síť kontrol bez chybujících nebo dokonce podvádějících stanic. Technická kontrola jednou za dva roky pak úplně stačí.“

V Česku tak stále zatím platí, že každé auto musí na povinnou technickou kontrolu po čtyřech letech od jeho uvedení do provozu a následně každé dva roky.

A co když má auto STK neplatnou?

Jízda s propadlou technickou je přestupkem, za který hrozí pokuta maximálně 2500 Kč. Problém ale nastává v případě, že řidič jede s technicky nezpůsobilým vozidlem. Byť může mít STK platnou, jakmile je vozidlo z pohledu zákona technicky nezpůsobilé, dostává se pokuta až na 10 000 Kč a úřad k tomu přidá šest trestných bodů.

V případě nehody s technicky nezpůsobilým autem může také pojišťovna krátit plnění, případně jej i odmítnout. To znamená, že pokud má viník nehody technicky nezpůsobilé auto, pojišťovna poškozeným vše uhradí. Vynaložené finance pak ale může po viníkovi požadovat zpět.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru