Každoročně touto dobou zveřejňuje resort dopravy ty nejčastěji bodované přestupky českých řidičů za předchozí rok. V roce 2021 jde zejména o 10 řidičských nešvarů, které kdyby vymizely, bylo by podle slov ministerstva dopravy o 91 % přestupků méně.
Absolutně nejčastěji bodovaným přestupkem, kterého se řidiči v uplynulém roce dopouštěli, je překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h. Z celkového počtu všech pokutovaných bodovaných přestupků se ho dopustilo 29,4 % řidičů. Ti za něj dostali do karty řidiče dva body.
Na druhém místě s 17,63 % je taktéž dvoubodový přestupek, a to používání mobilu za jízdy. Třetí místo si s 14,09 % vysloužil tříbodový přestupek, kterým je překročení rychlosti v obci o 20 km/h a více. Na posledním desátém místě se pak objevila jízda pod vlivem návykové látky, za kterou je sedm trestných bodů, přičemž tento přestupek byl evidován u 1,99 % v loni bodovaných řidičů. Pokud bychom to chtěli zjednodušit, tak 60 % všech bodovaných přestupků tvoří buď překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h, používání mobilu a nepoužívání bezpečnostních pásů.
Ženy mají poměrně velké procento
Celkem bylo v roce 2021 evidováno 339 131 přestupků a trestných činů. Z tohoto počtu bylo evidováno 69 280 přestupků a trestných činů ženám – řidičkám, což činí 20,42 % všech evidovaných jednání.
Rozdíly mezi jednotlivými kraji v poměru žen a mužů, kterým jsou evidována bodovaná jednání, jsou nepatrné a žádný z krajů se od republikového poměru výrazně nevymyká. Podíl žen je mezi 17,51 % a 22,63 %. Průměrně byl za období roku 2021 evidován přírůstek 929 bodovaných jednání za den.
Praha na tom není nejhůř
Hustota provozu by možná napovídala, že nejhůře na tom bude, co se bodovaných příspěvků týče, Praha. Počty resortu dopravy ale mluví jinak. Nejvíce dvoubodových přestupků se v roce 2021 událo v Moravskoslezském kraji (28 906). Stejně, jako těch tříbodových (10 343). Nejvíce čtyřbodových eviduje Středočeský kraj (3682). Nejvíce pětibodových znovu Moravskoslezský kraj (1838) a sedmibodové se nejčastěji udály ve Středočeském kraji (3605).
Pokud se vrátíme k Praze, tak ta eviduje 16 277 dvoubodových přestupků, 8103 tříbodových, 2932 čtyřbodových přestupků, 1804 pětibodových a 2196 sedmibodových přestupků.
Krásná široká silnic, vedle nové chodníky lemované zábradlím, za keřem schovaný radar natřený maskovací barvou. Naměřili mi 55 km/hodinu. 3 km odečetli a tak jsem o 2 km/ hodinu překročil povolenou rychlost v obci. Přispěl jsem do rozpočtu obce „pouze“ 700 Kč. A teď mi tvrďte, že se jedná jen o „bezpečnost“ provozu…
Něco by taky mohli udělat se zákazy řízení. K čemu by měla mít jedna osoba VÍC NEŽ JEDEN zákaz řízení??? Když má uložený zákaz řízení, tak prostě platí a pak snad už stačí v případě potřeby prodloužit. Kromě toho, při porušení zákazu řízení by bylo efektivní zabavení vozidla.
Zabavení vozidla je pěkná věc, ale dost často není řidič provozovatelem vozidla. A provozovatel nemá povinnost ani možnost si zjistit jestli má řidič zákaz řízení, popřípadě jestli jezdí vždy střízlivý. Jak by k tomu provozovatel přišel, kdybys mu bezdůvodně vzal vozidlo.
Pokud by provozovatelem byla jiná osoba, byla by prostě vyzvána k vyzvednutí vozu, při té příležitosti by samozřejmě byla prověřena, zda má platné řid. oprávnění a není momentálně pod vlivem nežádoucích látek, poté by té osobě bylo důrazně sděleno, že vozidlo bylo zabaveno osobě porušující zákaz řízení a zároveň by tento skutečný provozovatel byl upozorněn, že už takové osobě nesmí vozidlo půjčit do doby, než se prokáže platným řidičským oprávněním.
A všem , hlavně ministerstvu jde hlavně o bezpečnost !!! A proto jsou za to krásný dva body a dva litry 😂😂