Po vypuknutí války na Ukrajině se tamní obyvatelé rozhodli svoji zemi opustit a vyrazili do ostatních evropských zemí. Jenže Ukrajina není v Evropské unii, takže je třeba problém s plněním při dopravní nehodě nebo vymahatelností pokut u aut s ukrajinskými registračními značkami. Právě proto české ministerstvo dopravy chystá databázi ukrajinských aut, která u nás jezdí.
Po českých silnicích dnes jezdí podle Ministerstva dopravy ČR na 40 tisíc aut s ukrajinskými registračními značkami, přičemž jejích počet začal vzrůstat před rokem, když Rusko zaútočilo na Ukrajinu. Taková auta, respektive jejich majitelé jsou však na našem území prakticky nedohledatelní, takže je prakticky nemožné řešit s majiteli vozidel jakékoliv dopravní přestupky, pokud je policie nezastaví na místě. „Nejsme schopni dohledat vlastníky, pokud je potřeba udělit pokutu za rychlost, parkování a podobně,“ řekla výkonná ředitelka Svazu měst a obcí ČR Radka Vladyková.
V současné době existuje povinnost registrovat ukrajinská auta, pokud je na našich silnicích v provozu déle než půl roku. Tato povinnost se ale týká jen těch Ukrajinců, kteří u nás dostali azyl či povolení k trvalému pobytu. Drtivá většina všech ukrajinských uprchlíků je v Česku ale v sytému takzvané dočasné ochrany. A v takovém případě není registrace auta nutná. Vůz ani nemusí na pravidelnou STK.
I proto chce Ministerstvo dopravy ČR zavést speciální databázi, v níž bude ukrajinská auta registrovat. „Zavádíme ho zejména proto, aby byla dohledatelná odpovědnost pachatelů přestupků. Abychom spárovali auto s konkrétním člověkem, což je nyní často složité,“ řekl deníku ministr dopravy Martin Kupka.
Kupka (ODS).
Na ukrajinské řidiče a auta státy Evropské unie myslely a počítaly i s nimi pojišťovny. Ukrajinská auta nemusela mít například dálniční známku, ale to už nyní neplatí. Naopak platí, že Česká kancelář pojistitelů (ČKP) za auta zaplatí škodu, ale jen šest měsíců poté, co opustila Ukrajinu. ČKP škodu prý řidiči uhradí i tak a pak ji bude po řidiči vozu vymáhat. Od začátku války na Ukrajině musely pojišťovny řešit 173 nehod, které způsobily ukrajinské vozy. Jde ale jen o přechodné opatření, které by také mělo skončit. Problém ovšem je, že ukrajinská auta nelze v EU pojistit.