Jen před několika málo dny jsem si až příliš osobně potykala s příšerným výmolem v širším centru Prahy. Odnesly to dvě pneumatiky – jedna u výmolu vydechla naposledy a druhé vyrostla nepěkná boule. A to jsem jela opravdu pomalu. Jet rychleji, nejspíš by to odnesla i kola. A právě takovým situacím se rozhodl Michelin ve spolupráci s firmou Maxion Wheels předcházet.

Společně vyvíjejí nový druh disků, které by sice najetí do výmolu nebo na obrubníky nebyly schopny předcházet, ale měly by být schopny eliminovat ony nepříjemné následky. Ve chvíli, kdy najedete na obrubník nebo hranu výmolu, dostane se pneumatika do takových „nůžek“, tedy mezi disk a výmol. Proto je takto udělaná díra v pneumatice neopravitelná a kolo prázdné během pár sekund. Kvůli tomu také často dochází k poškození disku.

Michelin a Maxion Wheels si ale myslí, že pokud by se tento proces utlumil, nedošlo by ani k poškození pneumatiky a už vůbec ne kola. Nezničitelné pneumatiky už se řada firem snaží vyvinout pěkných pár let, ale zatím je to pořád jen kus gumy, který prostě nevydrží vše. Proto se teď zkoušejí zaměřit spíše na kola.

Blíží se čas chytrých pneumatik. Jaké výhody to řidičům přinese?

Projekt už přinesl první výsledek, kterým je disk, složený z několika částí, přičemž ta nejdůležitější je právě z pneumatiky. Tedy, ze speciálního materiálu, který pneumatiku připomíná. Pokud dojde k situaci, že řidič najede na výmol, tlumení umístěné v disku ránu zmírní a nenechá pneumatiku, aby se dostala do oněch nůžek. Díky tomu má mnohem větší šanci nepříjemný náraz zvládnout a disk naopak nedostane šanci dostat se do kontaktu s překážkou.

Michelin tvrdí, že disky je možné použít s jakoukoliv pneumatikou, včetně těch speciálních pro nákladní auta nebo autobusy. V budoucnu by také nemělo být problém tento systém ochrany kol i pneumatik instalovat na jakýkoliv design disků. Nevypadá to vůbec špatně, co říkáte?