Je to jen pár měsíců, co EU oznámila, že na elektromobily z Číny uvalí dovozové clo. A jen před pár dny nakonec po vleklých jednáních stanovila, že nejvyšší možná sankce bude ve výši 36,3 %. Zdá se to možná hodně, ale oproti Kanadě, která zavedla cla ve výši až 100 %, je to poměrně umírněná částka. Takto vysoké clo zaplatí především ty značky, které mají velkou podporu ze strany čínských úřadů. Mezi ně patří i automobilka MG, která spadá pod koncern SAIC.
Je ale logické, že se to MG moc nelíbí, a tak hledá cesty, jak tak vysoké clo obejít. A dle dostupných informací ji našla. Možností, jak se nadbytečnému placení vyhnout, je vyrábět auta pro Evropu mimo Čínu. To sice na první pohled vypadá jako velmi jednoduché a elegantní řešení, ale stále platí, že každá mince má dvě strany.
Pro MG to nebude levné a je otázkou, zda by v konečném důsledku nebyla cla levnější. Automobilka už teď vyrábí MG4 v Thajsku. Jenomže do budoucna musí zajistit, aby alespoň 40 % komponentů auta bylo vyrobeno právě tam a ne v Číně. Pokud by tento limit MG nezvládlo, EU nebude jeho auta považovat za thajská, ale čínská. K tomu je navíc potřeba počítat s tím, že Thajsko nemá s EU žádnou obchodní dohodu. To by znamenalo další cla a přirážky, které mohou dosáhnout až 20 %. Momentálně však EU dojednává podobu takové smlouvy, a dá se očekávat, že by mohla být uzavřena v následujících měsících. Pokud by se to podařilo, pak už by MG mohlo hovořit o velké úspoře. Bude velmi zajímavé sledovat, jak se s nově zavedenými cly poperou další čínské značky. Dá se ale očekávat, že jejich cesta bude velmi podobná.