Elektrická auta mají dnes přední i zadní brzdy, stejně jako jiná auta, ale u těch zadních občas využívají bubnové brzdy namísto kotoučových. S brzděním navíc pomáhá i rekuperace. Mercedes-Benz ale míří mnohem dál. U některých jeho budoucích elektromobilů by totiž mohly klasické zadní brzdy úplně zmizet, protože jejich práci převezme nový elektromotor ukrytý přímo v kolech.
Elektromotor s úplně novým tvarem
YASA, dceřiná společnost automobilky Mercedes-Benz, vyvíjí takzvané motory s axiálním tokem. Na rozdíl od běžných elektromotorů, které mají tvar válce, připomínají spíš tenký „lívaneček“. Tato změna tvaru není jen designová drobnost. Umožňuje úplně jiné vnitřní uspořádání magnetů a vinutí, díky čemuž dokáže motor dodat vysoký výkon v mnohem menším a lehčím balení.
Přečtěte si také:
Nový motor od YASA váží jen asi 12,7 kilogramu, přesto má špičkový výkon až 750 kW, tedy zhruba 1 006 koní. Trvalý výkon se podle firmy pohybuje mezi 350 a 400 kW. Z hlediska poměru výkonu a hmotnosti jde o hodnoty, které se dostávají na samotnou hranici toho, co dnes v sériové technice známe: firma uvádí zhruba 59 kW na kilogram.
Takto kompaktní jednotka je navržená tak, aby se vešla přímo do prostoru kola jako takzvaný nábojový (in-wheel) motor. K motoru patří i vlastní střídač o hmotnosti okolo 15 kilogramů. Celek míří především do velmi výkonných aut, například hypersportů.
Zásadní není jen samotný výkon, ale hlavně to, jak motor brzdí. Stejně jako jiné elektromotory dokáže fungovat i s rekuperací. V praxi to znamená, že při zpomalování překlopí svou funkci, začne vyrábět elektřinu a vracet ji zpět do baterie. Běžné elektromobily tak dnes umějí zpomalit i z poměrně vysokých rychlostí téměř bez použití klasických brzd, mnoho z nich nabízí i takzvané „one-pedal“ řízení, kdy po sundání nohy z pedálu akcelerátoru zpomaluje auto tak intenzivně, že se musí rozsvěcovat brzdová světla.
YASA ale tvrdí, že tento nový elektromotor posouvá rekuperaci ještě na úplně jinou úroveň. Regenerativní brzdění má být tak silné a zároveň odolné vůči přehřívání, že v určitých typech vozů už nebude potřeba mít na zadní nápravě klasické třecí brzdy, případně budou výrazně menší než dnes. Přední náprava ovšem kvůli fyzice přední brzdy pořád mít bude.

Lehčí auta, delší dojezd a více volnosti pro konstruktéry
Odstranění zadních brzd by nebylo jen technická kuriozita. S sebou by přineslo i hmatatelné úspory hmotnosti a novou volnost při návrhu celého auta. YASA odhaduje, že kombinace nových elektromotorů, výkonnější rekuperace a zjednodušeného pohonu by mohla u stávajících modelů ušetřit až zhruba 200 kilogramů. U nových aut navržených od začátku pro tento systém mluví firma o potenciálních úsporách až okolo půl tuny.
Zmizet mohou nejen části brzdové soustavy na zadní nápravě, ale také klasické hnací hřídele. Každý kilogram, který z auta zmizí (tím spíš u elektromobilu) znamená delší dojezd. Výrobce zároveň zdůrazňuje, že i chystaná výkonnější rekuperace dokáže sama o sobě získat zpět větší podíl energie z brzdění než dnes, což se v reálném provozu projeví opět na o něco málo delším dojezdu.
Tyto nové elektromotory také uvolní prostor v karoserii. Když převodovky, diferenciály a část brzdové techniky zmizí z podlahy nebo zpod kufru, konstruktéři získají volnou plochu, se kterou mohou pracovat. Může to znamenat více místa pro cestující, větší zavazadlový prostor nebo prostor pro další bateriové moduly. Zároveň se lépe hledá optimální tvar karoserie z hlediska aerodynamiky.
Technologie má i potenciál tam, kde se řeší i úplně jiné vlastnosti než dojezd. U terénních vozů by odpadly kloubové hřídele a homokinetické klouby, které dnes při jízdě v těžkém terénu patří k citlivým místům. Motor připojený přímo k náboji kola a napájený kabelem by tak mohl umožnit větší zdvih a volnost zavěšení, a tedy i větší průchodnost terénem.
Přečtěte si také:
Samozřejmě nejde o zázrak bez kompromisů. Pokud by auto používalo tyto nové elektromotory a zároveň si ponechalo klasické brzdy jako zálohu, hmotnost neodpružených částí kola naopak vzroste. YASA připouští, že v takové konfiguraci by mohl být nárůst o několik kilogramů na každém kole. Z hlediska celkové úspory i přínosů pro dojezd a prostor v autě to však výrobce považuje za přijatelnou cenu.
A jak blízko má tahle technologie k běžným silnicím? Motory s axiálním tokem od YASA už používají některé extrémně výkonné sportovní vozy od značek jako Ferrari či Lamborghini. Pod křídla Mercedes-Benz spadá firma od roku 2021 a její jednotky se mají objevit také v připravovaných elektrických verzích Mercedes-AMG GT. Tam však budou zatím umístěny klasicky na nápravách, nikoliv přímo v kolech. Nábojové motory bez zadních brzd tak zatím zůstávají spíše ukázkou směru, kterým se může vydat (a také pravděpodobně vydá) vývoj elektromobilů v příštích letech.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek







