Mercedes-Benz splňuje jako první výrobce automobilů na světě přísné legislativní požadavky předpisů EHK OSN č. 157 pro systémy automatizované jízdy úrovně 3.
Spolkový úřad pro silniční provoz KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) udělil na základě splnění požadavků technických registračních předpisů EHK OSN č. 157 příslušné schválení, a tím vytvořil předpoklady pro možnost nabízet tento systém na mezinárodních trzích za předpokladu, že to příslušná národní legislativa umožňuje. Německo převzalo roli průkopníka, když už v roce 2017 zařadilo systémy automatizované jízdy úrovně 3 do zákona o silničním provozu. Proto si první zákazníci budou moci pořídit již v první polovině roku 2022 Třídu S se systémem DRIVE PILOT, který jim umožní v husté dopravě nebo v dopravních zácpách na vhodných úsecích německých dálnic vysoce automatizovanou jízdu rychlostí až 60 km/h. Volitelná výbava DRIVE PILOT usnadňuje řidiči řízení a umožňuje mu věnovat se vedlejším činnostem na centrálním displeji, například nakupování na internetu nebo vyřizování elektronické pošty v pojízdné kanceláři. Schválení systému platí také pro EQS.
Mercedes-Benz EQS se představuje. Je to elektromobil s dojezdem až 770 kilometrů
„Již mnoho let pracujeme na uskutečnění naší vize automatizované jízdy. Pro naše vozidla jsme vyvinuli inovativní technologii v podobě systému na základě LiDARu, který zákazníkům nabízí jedinečné, luxusní zážitky z jízdy a věnuje jim to nejdůležitější: čas. S úředním schválením se nám nyní podařil průlom: Jsme prvním výrobcem, který zavádí vysoce automatizovanou jízdu v Německu do sériové výroby,“ říká Markus Schäfer, člen představenstva společností Daimler AG a Mercedes-Benz AG a technický ředitel odpovědný za vývoj a nákup. „Tímto milníkem znovu dokazujeme svou průkopnickou práci na automatizované jízdě, a navíc přinášíme radikální změnu dosavadního zažitého paradigmatu. Poprvé ve 136leté historii automobilu přebírá totiž vozidlo za určitých předpokladů dynamické řízení vozu. Současně máme radost z toho, že Německo tímto schválením pokračuje ve své roli průkopníka automatické jízdy.“
Technický schvalovací předpis, na jehož základě může být takovýto systém homologován, vstoupil v platnost na začátku roku 2021. Od té doby může být v Evropě aplikován, a Mercedes-Benz jako první výrobce tuto příležitost rychle využil. Německo bylo v roce 2017 první zemí, která zařazením systémů automatizované jízdy úrovně 3 do zákona o silničním provozu vytvořila právní základ pro používání těchto systémů v souladu s legislativními ustanoveními.
Mercedes-Benz nabízí systém DRIVE PILOT nejprve na 13 191 kilometrech dálnic v Německu. Rozsáhlé zkušební jízdy s tímto systémem již probíhají například v USA a Číně. Jakmile bude na dalších trzích vytvořen národní legislativní rámec pro vysoce automatizovanou jízdu, který bude umožňovat především odvracení pozornosti od řízení, bude postupně následovat uvedení systému DRIVE PILOT na mezinárodní trhy.
DRIVE PILOT musí zvládat i překvapivé dopravní situace
DRIVE PILOT zpočátku přebírá řízení na vhodných úsecích dálnic a při husté dopravě do legislativně povolené nejvyšší rychlosti 60 km/h. Ovládací prvky jsou umístěny na věnci volantu nad pravou a levou prohlubní pro palec. DRIVE PILOT po své aktivaci řidičem reguluje rychlost jízdy, vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a suverénně vozidlo řídí v jízdním pruhu. Systém vyhodnocuje a zohledňuje průběh trasy, události na trase a dopravní značení. Systém reaguje i na nečekané dopravní situace a samostatně je řeší např. vyhýbacím manévrem v jízdním pruhu nebo brzděním.
Se senzorem LiDAR a funkčně zdvojenými (redundantními) systémy
DRIVE PILOT vychází ze systému pro snímání okolí, který je součástí sady asistenčních systémů, a zahrnuje dodatečné senzory, které Mercedes-Benz považuje za nezbytné pro bezpečnou vysoce automatizovanou jízdu. Mezi ně patří LiDAR, kamera na zadním okně a mikrofony, které slouží především k rozpoznávání modrých majáků a dalších speciálních signálů zásahových vozidel, ale také senzor vody v podběhu kola. DRIVE PILOT kromě dat ze senzorů využívá navíc informace o geometrii silnice, vlastnostech trasy, dopravních značkách a mimořádných událostech v dopravě (např. nehody nebo úseky s prací na silnici), které získává z mapy s vysokým rozlišením. Ta je k dispozici prostřednictvím backendového připojení a průběžně aktualizována. Třída S s volitelnou výbavou DRIVE PILOT disponuje kromě toho také funkčně zdvojenými (redundantními) systémy řízení a brzdění. Redundantní je také elektrická síť, aby vůz mohl manévrovat i při výpadku některého z těchto systémů a řízení mohlo být bezpečně předáno řidiči.
Pokud řidič, např. kvůli akutnímu zdravotnímu problému, nepřevezme po uplynutí stanoveného času řízení vozidla ani po opakovaných a stupňovaných výzvách, zahájí systém řízené a přiměřené zpomalování vozidla až do úplného bezpečného zastavení. Současně se aktivují výstražná světla a u stojícího vozu také systém nouzového volání Mercedes-Benz. Vůz odemkne dveře a otevře okna, aby poskytovatelům první pomoci usnadnil přístup do vozidla.
Velmi přesný lokalizační systém
Při zavádění takového systému do silničního provozu má u značky Mercedes-Benz maximální prioritu nejvyšší úroveň bezpečnosti, s níž souvisejí vysoké požadavky na provozní bezpečnost. Velmi přesný lokalizační systém je mnohem výkonnější než běžné systémy GPS a zjišťuje, kde přesně se konkrétní vůz Třídy S nachází. Navíc jsou data poskytovaná satelitním navigačním systémem porovnávána s daty ze senzorů a daty z mapy s vysokým rozlišením. Data ze senzorů LiDAR, kamer a radarových čidel poskytují informace o geometrii silnice, vlastnostech trasy, orientačních bodech nebo dopravních značkách.
SEAT představuje projekt DIANA. Auto umí samo jezdit, ale také přijet a vyzvednout posádku
Mapa s vysokým rozlišením dodává trojrozměrný obraz silnice a okolí. Data mapových podkladů jsou uložena v backendových výpočetních centrech a neustále aktualizována. Každé vozidlo si navíc ukládá obraz těchto mapových informací, neustále je porovnává s backendovými daty a aktualizuje lokální datové záznamy. Mapa s vysokým rozlišením tak nabízí stabilní určování polohy, protože reprezentuje okolí nezávisle na okolnostech, např. na odstínění nebo znečištěných senzorech. Navíc poskytuje informace o geometrii silnice nebo o mimořádných událostech v dopravě a úsecích s prací na silnici. Tato velmi precizní mapa se odlišuje od map pro navigační systémy mimo jiné svou vyšší přesností v řádu centimetrů místo metrů a detailními modely křižovatek a jízdních pruhů.
Výkonná centrální řídicí jednotka realizuje náročné softwarové funkce, které jsou pro vysoce automatizovanou jízdu nezbytné. V rámci moderní bezpečnostní architektury probíhají výpočty důležitých algoritmů zdvojeně.
Vysoce automatizovaná jízda na vhodných úsecích dálnic s vysokou hustotou dopravy
DRIVE PILOT umožňuje během vysoce automatizované jízdy řidiči odvrátit pozornost od dopravní situace a věnovat se určitým vedlejším činnostem. Může například komunikovat se svými kolegy prostřednictvím palubních kancelářských funkcí, psát e-maily, surfovat na internetu nebo v poklidu sledovat film. V režimu DRIVE PILOT lze na centrálním displeji vozidla používat aplikace, které jsou jinak za jízdy blokovány.
Úroveň 3 podle SAE: Funkce automatizované jízdy přebírá určité úkoly řidiče, jehož účast na řízení je však i nadále nezbytná. Řidič musí být připraven kdykoli převzít kontrolu nad vozidlem, když jej vozidlo vyzve k zásahu do řízení.