Od 1. července bude platná vyhláška, která mimo jiné upravuje značení objízdných tras dálnic, které jsou potřeba při mimořádných dopravních komplikacích. Ministerstvo dopravy také zjednodušilo značení slepých ulic či jednosměrek s povoleným protisměrným provozem cyklistů.
„Po vzoru německého dopravního značení má vzniknout kolem frekventovaných českých dálnic nové vyznačení alternativních tras pro mimořádné události. Tyto objížďky budou předem stanoveny a vyznačeny, a to umožní rychlejší a efektivnější odklon dopravy v případě uzavírek. Vyhláška navrhuje použití označení ‚náhradní trasa‘, aby bylo zřejmé odlišení od klasických objízdných tras, které se stanoví v případě plánované uzavírky,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka. Bude se jednat zejména o náhradní trasy k nejčastěji kolabujícím nebo opravovaným úsekům dálnic, které řidiče povedou, na rozdíl od navigací ve vozidlech, po takových komunikacích, které jsou pro dané druhy a intenzity dopravy vhodné a budou směrované tak, aby od jednoho exitu dálnice mířily k následujícímu.
Nově zaváděné značení náhradních tras bude určeno primárně pro osobní automobily. Nákladní automobily budou moci náhradní trasu využít jen v případě, kdy se na této trase nebude vyskytovat žádné hmotnostní, výškové, šířkové ani jiné omezení, které by se vztahovalo k vozidlu, jehož řidič hodlá náhradní trasu použít.
O něco méně dopravních značek
O českých silnicích se občas říká, že jsou „přeznačkované“. A vyznat se v té přemíře různých dopravních značek může být někdy náročné. Ministerstvo dopravy proto rozhodlo o snížení počtu směrových značek v případech, pokud lze umístit takovou dopravní značku i jinam než po pravé straně silnice každé větve křižovatky, jako je tomu doposud. To podle ministerstva zlepší přehlednost a uživatelskou přívětivost, protože například na krátkých úsecích pozemní komunikace mezi dvěma křižovatkami už nebude nutné umisťovat několik značek a směrové rozcestníky bude možné instalovat ve vhodných případech až za křižovatku, jak je tomu například v Německu.
V Česku je stále přemíra dopravního značení. Víte, které má přednost před jiným?
K úspoře počtu dopravních značek a konstrukcí, na nichž jsou značky umístěné, může dojít i v případě směrových dopravních značek pro cyklisty. Nejen, že se tím zjednoduší orientace cyklistů, ale snížením počtu konstrukcí se sníží také riziko případného střetu cyklistů s pevnou překážkou. Novela vyhlášky také přináší úpravy v označení jednosměrných komunikací s povoleným protisměrným provozem cyklistů a zjednodušení značení slepých komunikací. „Tyto změny mají za cíl zvýšit bezpečnost a přehlednost pro všechny účastníky silničního provozu, včetně cyklistů. Dalším benefitem je úspora, kdy se ušetří za dodatkové tabulky. Nové značení bude postupně osazované v rámci pravidelné výměny dopravních značek. Opět vycházíme z dobré zahraniční praxe,“ dodává ministr Kupka.
Jednou z dalších změn je úprava dopravních značek pro nízkoemisní zóny, které již nebudou zobrazovat emisní plakety. Je to reakce na novelu zákona o ochraně ovzduší, která nově definuje zavádění nízkoemisních zón a nahrazuje nalepovací papírové emisní plakety elektronickým systémem využívajícím data o plnění emisních norem EURO z registru silničních vozidel. Možnost, nikoliv povinnost, stanovení je v gesci samospráv.