Mezi nejlepší představené koncepty poslední doby řadím celkem jednoznačně počin Mazdy z roku 2015. Ti přivezli do Tokia v roce 2015 koncept s názvem RX-Vision. Není to jen design, co mi dělá radost, ale informace, že by se pod kapotou konceptu měl nacházet rotační motor Wankel. A nyní přinášíme ještě lepší zprávu…
Mazda je poslední automobilkou, která se ještě věnuje motoru s rotačním pístem, jenž vynalezl německý konstruktér Felix Wankel. Pokud jste fanoušky vozů řady RX, máme pro vás dobrou zprávu. Mazda dala projektu RX-9 (který bude vycházet z konceptu RX-Vision) zelenou a to znamená, že se s podobně tvarovaným, a zejména motorem s rotačním pístem poháněným, modelem setkáme také v sériové podobě. Podle australského magazínu Motoring by se tak mělo stát pravděpodobně v roce 2020. Další zpráva pochází ze stejných zdrojů a říká, že vývoj motoru běží na plné obrátky, stejně jako vývoj zbytku vozu. V kontextu se modelem RX-9 se totiž hovoří o použití kompozitních materiálů.
Prototyp, který už by měl nést jméno RX-9, si možná odbyde svou výstavní premiéru již příští rok, pochopitelně opět v Tokiu. Navíc Mazda plánuje velké oslavy 100 let existence značky a jak lépe slavit, než sportovním modelem s Wankelem? I díky tomu jsou informace o sériové produkci dost pravděpodobné.
Mazda bude samozřejmě řešit složité problémy okolo ekologičnosti motoru. Přestože se toho zatím mnoho neví, produkční verze by měla mít dvě komory o celkovém objemu 1,6 l, přeplňování turbodmychadlem a revoluční spalování s homogenním naplněním spalovacího prostoru (HCCI). To zjednodušeně znamená, že v určité fázi spalovacího procesu se bude nový motor Mazdy RX-9 chovat téměř jako vznětový agregát. Mluví se také o maximálním výkonu okolo 400 koní, což by na automobil, u kterého je v plánu udržet hmotnost do 1 300 kg, velmi slušná hodnota.