Jaro je jak stvořené k výletům. A když vás osloví české zastoupení značky SEAT a pozve vás na výlet po českých hradech, přičemž pojedete historickými SEATy, neřeknete ne. Právě naopak! U nás v redakci máme stará, klasická a zajímavá auta rádi a SEAT na tento výlet přivezl hned tři taková.
Sraz byl na Pražském hradě, kde už na nás čekal SEAT 800, SEAT 850 Special a SEAT 1200 Sport „Bocanegra“. Se všemi auty jsme se svezli, vyzkoušeli je a zamilovali se do nich. Jistě v následujících odstavcích pochopíte proč. Vezmeme to ale postupně.
SEAT 800
SEAT 800 sehrál v historii společnosti SEAT velmi důležitou roli, protože byl prvním modelem značky zcela z vlastního vývoje (dříve SEAT vyráběl licenčně Fiaty), což platilo i pro budoucí čtyřdveřové verze modelů 850 a 127. Model 800, uvedený na trh v roce 1964, umožnil značce SEAT velmi snadno rozšířit svou produktovou řadu, jež tehdy zahrnovala pouze modely 600 a 1500. SEAT 800 byl alternativou pro rodiny, které si tehdy nemohly dovolit středně velké sedany na španělském trhu. Nový model byl cenově dostupnější a nabízel větší prostor pro nohy, neměl však více sedadel, ani větší zavazadlový prostor než standardní 600 D. Také po mechanické stránce byly oba modely shodné. SEAT 800 měl o 18 cm delší rozvor a o 35 kg vyšší hmotnost než kratší dvoudveřový model.
SEAT 800 byl v prodeji jen krátce, protože v roce 1966 byl představen model 850 a brzy poté i příslušná čtyřdveřová verze, která v roce 1967 nahradila v produktové řadě SEAT model 800. SEAT vyrobil 18 200 exkluzivních čtyřdveřových vozů 800, což je velmi nízký počet v porovnání s téměř 800 000 dvoudveřovými vozy SEAT 600. To znamená, že SEAT 800 je v současnosti velmi vzácným modelem vyhledávaným sběrateli.
Jízdní dojmy
Modrý prcek z roku 1967 nás okouzlil na první pohled. Zvenku malé autíčko, které roztomilostí doslova přetéká. Jeho největší zajímavostí je otevírání dveří proti směru jízdy. Ale právě díky tomu se do něj skvěle nastupuje. Hodně nás překvapila pohodlná sedadla, ale jinak na těch předních moc místa není. Opravdu vysocí řidiči tak budou mít problém s tím, kam složit nohy. Kolena totiž budou mít v úrovní volantu a překážet jim budou i při řazení prvního a druhého rychlostního stupně. Na sedadlo řidiče je potřeba se trochu poskládat. Ovšem vzadu je tomu úplně jinak. Zadní lavice a prostor před ní nabídne místa až neuvěřitelně hodně. Rozměry exteriéru přitom takovou porci prostoru dokonale maskují.
Nutno říci, že všechna auta byla ve fantastickém stavu a třeba právě tato osmistovka měla najeto jen asi 1200 kilometrů! Ačkoliv jsme z většiny starých aut zvyklí na to, že při řazení jednotlivé rychlosti hledáme a doufáme, že trefíme tu správnou, SEAT 800 měl řazení až nepřirozeně přesné a bez sebemenší vůle. Stejně tak to bylo s pedály, které jsou sice umístěny výš, než jsme zvyklí z moderních aut, ale pro rozjetí prakticky stačilo jen šlápnout na spojku, zařadit rychlost a pak přidat plyn. O řízení už se to říct nedá, ale upřímně, jistá rozevlátost k těmto autům patří a asi by nám chybělo, kdyby tomu bylo jinak.
Nepříjemná je ta rozevlátost v zatáčkách. Díky absenci posilovače řízení se zatáčí silou a až během jízdy jsme se naučili, že je dobré předvídat. Čím dřív se na zatáčku připravíte, tím pro vás lépe. Vzhledem k vysoko umístěnému těžišti auta a úzkým pneumatikám můžete mít pocit, že se v zatáčce převrátíte. A to nemusíte jet vůbec rychle. „Osmistovka“ má navíc jen tenoučký volant, který v dnešních autech neexistuje. Je to vlastně jen kus zaobleného „plastíku“.
Jeho výkon 25 koní, který produkuje řadový čtyřválec o objemu 767 kubických centimetrů, nijak neoslní, ale na pohodové výletování po kraji vlastně stačí. Jakmile nastartujete a rozjedete se, začnete se samovolně culit od ucha k uchu a bude vám úplně jedno, že ve vyšších otáčkách motor zní jako splašený mixér, který chce z auta vyskočit, vysmát se vám a utéct. Prostě to k tomu patří. Nepomůže tomu ani zařazení jiného rychlostního stupně. Ostatně, řadit je potřeba hodně. Před kopcem je dobré dát dvojku a v poklidném tempu ho vyšplhat.
Cestou z kopce zase můžete brzdit motorem a ulevit tak starým a nevýkoným brzdám, které jsou dnes nedostatečné. Ale zase je to spíše o tom, nebát se na pedál šlápnout hodně. Ale vědomi si faktu, že jde o muzejní kousky jsme prostě nechtěli využívat příliš hrubé síly.
Pochválit ale musíme parádní výhled z auta. Ten je dán jeho malými rozměry a tím, že okna zabírají velkou část karoserie. Chvíli jsme bojovali s tím, že má jen jedno venkovní zrcátko, a to na straně řidiče. Druhé ale vlastně není potřeba. Můžete se ohlédnout nebo použít malé vnitřní zpětné zrcátko umístěné standardně na vrchu čelního okna. Jak málo vlastně stačí!
Se SEATem 800 sice nebudete moc rychlí, vpředu se vám nepojede moc pohodlně, ale garantujeme vám, že se budete usmívat, mávat kolemjdoucím a užívat si každičký metr silnice.
SEAT 850 Special
V roce 1966, pouhých devět let po premiéře modelu SEAT 600, byl představen SEAT 850, který nabízel více prostoru a výkonu než oblíbená „pelotilla“ (kulička). S uvedenou změnou se také během krátké doby rozšířila nabídka této modelové řady na dvoudveřové a čtyřdveřové varianty, včetně verzí s lepší výbavou (Special a Special Luxury), kupé (ve verzích Coupé a Sport Coupé) a dokonce i kabrioletu s oficiálním označením Sport, přestože se mu říkalo Spider.
Dvoudveřový model 850 ve verzi Special byl uveden na španělský trh v roce 1967 jako model 1968. V porovnání s verzí Normal o výkonu 37 koní poskytoval nejvyšší výkon 47 koní díky zvýšení kompresního poměru z 8,8:1 na 9,3:1. Tyto úpravy, které se již uplatnily ve verzi Coupé, zahrnovaly „ostřejší“ vačky, odlišný karburátor a sběrné výfukové potrubí s oddělenými kanály, což bylo ve své době neobvyklé řešení. Mechanické úpravy zcela změnily charakter modelu 850, protože motor dosahoval nejvyšších otáček 6200 za minutu, tedy o 1200 ot./min více než ve verzi Normal. Byl to skutečně sportovní motor, který ve spojení s krátkými převody umožňoval úchvatnou akceleraci. Vzhledem k výkonovému potenciálu byla přední náprava vybavena kotoučovými brzdami.
Vyšší kvalitou se mohl pochlubit také interiér, jemuž dominovaly sportovní detaily a speciální ozdobné prvky. Vzpomínkou na tehdejší dobu je pozoruhodná a v současnosti nemyslitelná reklamní kampaň s následující větou: „Naplňte nádrž až po okraj, rozjeďte se na 140 a pochopíte, proč jsme ho nazvali Special“.
Jízdní dojmy
800 Special jsme vezli z dobříšského zámku do Prahy. A jeli jsme i po dálnici. Trochu jsme se té cesty báli, protože auto z roku 1968 pohání řadový čtyřválec o objemu 843 kubických centimetrů a disponuje výkonem 52 koní. Jeho hmotnost je ale pouhých 690 kilometrů, takže nás chvílemi napadaly děsivé scénáře, kterak nás předjíždí kamion a my se v průvanu za ním vzneseme do vzduchu…
Že jsme se zmýlili nám došlo záhy. Je pravda, že výrobcem deklarovanou maximální rychlost jsme ani zdaleka nezkoušeli, ale na 100 km/h nečiní tomuto veteránu žádný problém. A víte, co? 800 Special neměl problém ani s tou rychlostí, ani s předjížděním kamionů, kterých jsme se původně tak báli! Ano, i v tomto případě motor zněl lehce splašeně, ale řízení bylo dokonce docela přesné a řidič byl v pohodě i s řazením čtyřrychlostní manuální převodovky.
SEAT 1200 Sport „Bocanegra“
Představení modelu SEAT 1200 Sport na konci roku 1975 bylo milníkem v historii značky. Byl to první model SEAT s vlastním designem a první SEAT, vyvinutý v Technickém centru SEAT v Martorellu. Kupé s moderním, odvážným a atraktivním designem fascinovalo trh svým pozoruhodným nárazníkem z černého polyuretanu, který společně s černým lemováním přídě vytvářel dojem masky. Odvážné a neobvyklé řešení bylo jedním z nejvíce okouzlujících a charakteristických prvků modelu SEAT 1200 Sport, který díky němu obdržel proslulou přezdívku Bocanegra (černá tlama).
Nádhernou karoserii a futuristický interiér navrhl italský designér Aldo Sessano. Po technické stránce využil SEAT v modelu 1200 Sport („Bocanegra“ byl poslední SEAT, jehož modelové označení odkazovalo na zdvihový objem motoru) čtyřválec se zdvihovým objemem 1197 cm3 z modelu 124. Technické centrum SEAT však muselo jeho konstrukci přizpůsobit příčnému uložení místo podélného. SEAT při výrobě karoserie spolupracoval se společností Inducar, stejně jako v případě čtyřdveřového modelu 850. Rok po uvedení na trh byla řada Sport rozšířena o verzi 1430, která měla výkon 77 koní, o 10 koní více než 1200. Celkem bylo vyrobeno 19 322 vozů (11 619 ve verzi 1200 a 7713 ve verzi 1430), z nichž bylo 4122 vozů vyvezeno do ostatních evropských zemí během posledních dvou let prodeje, v letech 1978 a 1979.
Verze Sport se do historie značky SEAT zapsala takovým způsobem, že byl v roce 2008 představen na Ženevském autosalonu prototyp SEAT Sport Coupé Bocanegra s černým předním nárazníkem a spoilerem, který prozrazoval linie čtvrté generace modelu Ibiza. Tento koncept se dočkal tak dobrého přijetí, že SEAT začal o rok později prodávat limitovanou edici Ibiza Cupra Bocanegra, jíž bylo do roku 2012 vyrobeno 4706 vozů.
Jízdní dojmy
Ačkoliv jsme si ty dva malé historické parťáky zamilovali, byla to právě Bocanegra, která nás opravdu dostala. Nejen svým výrazným zeleným lakováním s lesklou černou přídí, ale hlavně svým jízdním projevem a pohodlím. Šlo o auto z roku 1979, které poháněl řadový čtyřválec, který disponoval objemem 1,2 litru a výkonem 67 koní. Jak svým věkem, tak hlavně technickými parametry šlo o auto, které se těm moderním přeci jen podobá o něcé více. SEAT 1200 Sport nabídla uvnitř hodně místa a pohodlné sedačky. Velmi dobře se řídil a na svůj věk se vůbec nebál zrychlovat. Řízení měl překvapivě přesné a velmi dobrá byla také samotná ovladatelnost.
Zajímavé je, že ačkoliv šlo o nejmladší auto, nemělo tak přesné řazení, jako třeba starší SEAT 800. Tady už jsme rychlosti opravdu museli trochu hledat. Stejně jako výše zmíněné modely, i Bocanegra přitahovala pozornost okolí a vyvolávala úsměvy na tváři nejen nám, ale i všem okolo. Zajímavé bylo i odpružení auta, které se vcelku dobře poradilo i s našimi děsivými silnicemi. Ano, někdo by mohl namítat, že je to vlastně už tak trochu moderní auto a tím také nuda. Nemůžeme s tím souhlasit, protože moderní je Bocanegra možná tak ve srovnání se SEATem 800 a 850 Special. Nudou přece nenazveme fakt, že právě pro svou „modernost“ s tímto autem opravdu příjemně svezete. Přirovnali bychom to ke známým filmům.
Jakkoliv milujeme příběhy legendárního četníka Cruchota ze Saint Tropez, James Bond v podání Seana Coneryho má prostě větší šťávu. Za nás je SEAT 1200 Sport Bocanegra skvělým veteránem, dokonce asi nejzajímavějším z celé trojice, kterému by se u nás v garáži jistě líbilo.
Jedinečná auta za jedinečnou cenu
Všechna ta krásná auta byla v naprosto neuvěřitelném stavu a kondici. Aby také ne. Přivezena byla přímo ze španělského muzea značky SEAT, a i během této prezentace byla pod bedlivým dohledem expertů na historické modely. O tom, že šlo vskutku o jedinečnou akci, svědčí i fakt, že to bylo vůbec poprvé, kdy muzeum svá auta na podobnou akci zapůjčilo a kdy dovolilo, aby ty krásné historické kousky vyjely do běžného provozu a navíc, aby je v tom provozu řídili obyčejní pisálci.
A právě těch expertů z muzea jsme se také ptali, jestli by teoreticky mohla být ta auta prodána. Odpovědí nám byl jen lehce posměšný úšklebek a následný fakt, že historické SEATy velmi rychle rostou na ceně. Jen pro příklad, SEAT 1200 Sport Bocanegra v alespoň trochu slušném stavu může vyjít i na 4000 eur.