Ministerstvo dopravy se rozhodlo, že z našich silnic za každou cenu vymýtí stará auta, kterých je u nás stále hodně. Důvodů pro to je hned několik. Většina národa si prostě nové auto dovolit nemůže, protože je ráda, že zvládá udržovat to své staré. Druhou skupinou, které se zákon, o kterém vám povíme níže a která průměrný věk českého vozového parku zvyšuje, jsou různí sběratelé nebo prostě jen fandové starších aut. Je pak jedno, jestli dvakrát za sezónu vyvětrají svou starou škodovku po dědovi nebo občas jezdí na výlety klasickým Rolls-Roycem.
A tito všichni, ostatně nás nevyjímaje, možná brzy zatíží nová silniční daň, kterou plánuje ministerstvo dopravy (MDČR) v čele s ministrem Danem Ťokem zavést. S touto informací přišel před pár dny například server auto.cz.
Nedoplatíme se
Divíte se, proč s tím ministr přišel právě teď? No, je přeci po všech důležitých volbách, tak se nemusí bát úbytku hlasů od naštvaných řidičů a milovníků automobilismu. Proto si vůbec nebere servítky a navrhl hned dvě varianty zdanění starých aut. Ta první, trochu mírnější, počítá se zavedením silniční daně úplně pro všechny. Nejen pro podnikatele a firmy, jak je tomu dnes, ale pro všechny, kteří mají auto splňující normu Euro 0 a 1. Takový poplatek by byl 2500 Kč a 5000 Kč ročně. K těmto poplatkům ale MDČR plánuje zavést ještě nový registrační poplatek při dovozu auta. Pokud byste si přivezli auto splňující normu Euro 2, zaplatili byste 6000 Kč. Za Euro 1 by to bylo 15 000 Kč a za Euro 0, tedy auto, které nesplňuje žádnou z evropských emisních norem 24 000 Kč. Také se vám udělalo špatně? Pak si asi k dalšímu čtení raději sedněte.
Druhá a drsnější varianta je totiž vážně hotovým peklem. A hlavně podle nás vrcholným nesmyslem, který musel vyprodukovat leda tak chorý úřednický mozek. Ta totiž počítá s tím, že budou každoročně zdaněna i auta splňující normu Euro 3, tedy všechna ta, která jsou vyrobena přibližně do roku 2005. Za takové by každý ročně platil 4000 Kč. Za Euro 2 pak 8000 Kč, za Euro 1 by to mělo být 10 000 Kč a v případě starého auta neplnícího žádnou normu by ta částka dosahovala až 16 000 Kč. Každý rok! V této variantě se počítá i s mnohem vyššími poplatky za dovoz. V případě dovozu auta s normou Euro 2 by to bylo 16 000 Kč a Euro 0 dokonce 40 000 Kč.
Asi aby ministerstvo ukázalo svůj zoufalý pokus o vlídnější tvář, připravilo i návrh na takzvané „šrotovné“. Pokud se tedy svého starého auta, které splňuje normu Euro 0 až Euro 2 chcete zbavit, v mírnější variantě návrhu můžete dostat částku od 10 do 20 tisíc Kč. U té drsnější varianty to může být až 50 tisíc Kč. Z toho vyplývá, že tyto poplatky bude stát vybírat právě prostřednictvím nového „autovýpalného“, čímž by asi chtěl všechny motivovat k tomu, aby si koupili nové nebo alespoň novější auto. Ale upřímně, vážně někoho z vás namotivuje vzít si například na 5 let leasing na auto za čtvrt milionu? Vážně k tomu pomůže nějaké šrotovné od státu? Ještě v tak směšných částkách?
Boj o emise? Ani náhodou!
MDČR se ohání také ekologií. Přece nechceme, aby naše děti dýchaly ten zpropadený a zkažený vzduch, který mají na svědomí ta ošklivá a zlá auta. Jenomže všechny studie už řadu let ukazují na to, že auta jsou jen minimálním zdrojem smogu a nedýchatelného vzduchu ve městech. Mnohem více se na takovém prostředí podílí topná sezóna, kdy jsou lidé schopní v kamnech spálit takřka cokoliv, ale také továrny, letadla a v přímořských městech i lodě. Jenomže (nejen) naše ministerstvo si stále jede tu svou a tvrdí, jak jsou naším největším problémem stará auta.
Ale ať nejsme moc přísní. Stará auta jsou svým způsobem problém. Nejsou moc bezpečná a bohužel někteří ani nijak zvlášť neřeší jejich technický stav. A protože se provoz stále zrychluje a houstne, může být i banální nehoda ve starém, ne moc pevném a bezpečném autě fatální.
Ministerstvo prostě jen zase ukázalo, že jediné, o co mu jde, je dostat z lidí peníze a pokud možno za každou cenu. A vlastně se není co divit. Vždyť pan ministr (ANO) podléhá samotnému premiérovi v demisi Andreji Babišovi (taktéž ANO), který posledních pár dnů jezdí po krajích republiky a kam přijede, tam slibuje miliony. No, někde je vzít musí a řidiči jsou velmi snadný terč. Jezdit totiž všichni musíme, tak prostě budeme muset i platit…