Manuální převodovka je pro někoho zastaralý relikt, pro jiné je to ovšem to jediné do opravdového sportovního vozu. Manuál v posledních letech z aut mizí a mizet bude i nadále, přestože některé automobilky jej stále nabízejí. Například u Ferrari se ovšem o návratu manuálu ani nehodlá uvažovat.
Stačí se ale podívat k některým konkurentům v supersportovém světě, protože třeba Pagani nebo Koenigsegg cestu k tomu, jak manuál znovu nabídnout, našly. A to včetně velmi netradičních řešení. Třeba úspěch modelu GMA T.50 z pera Gordona Murrayho (automobilka GMA se jmenuje Gordon Murray Automotive), považovaného mnohými za nejlepší řidičské auto všech dob, ukázal, že poptávka po čistě mechanickém řazení mezi nadšenci stále existuje. V segmentu exkluzivních vozů navíc platí, že chcete-li dnes prodat hypersportovní auto za desítky milionů, měl by mít víc než jen výkon – ideálně atmosférický motor, spojkový pedál a řadicí páku.
Také Porsche si manuální převodovku drží jako pevnou součást své identity, Mazda MX-5 s ní dokázala konkurovat i McLarenu Artura Spider v testu Car of the Year a dokonce i Aston Martin přemýšlí, že se k manuální převodovce ve větším měřítku vrátí. Ferrari však v této debatě dlouho mlčelo. A když konečně promluvilo, pro fanoušky to nebyla dobrá zpráva.
Při představení nového modelu Amalfi dostal marketingový a obchodní šéf Ferrari Enrico Galliera otázku, zda se značka k manuálu někdy vrátí. Jeho odpověď byla spíše úsměvná než nadějná. Zněla totiž v tom smyslu, že manuální převodovky má Ferrari i teď, v historických modelech. Zájemci si je mohou vyzkoušet při speciálních akcích, případně si nějakou klasiku pořídit a zrenovovat. A pokud manuál nikdy neřídili, značka nabízí programy, kde si jeho ovládání mohou osvojit.
Ferrari 458 Speciale s manuální převodovkou existuje. Podívejte se, jak se s ním jezdí
V jeho vyjádření ale zazněla i drobná skulinka: slova ve smyslu „zatím ne“. Ferrari sice aktuálně žádný návrat manuálů neplánuje, ale k přáním zákazníků není úplně hluché. Vždyť v minulosti už ustoupilo a vrátilo do interiéru některé fyzické ovladače i klasické startovací tlačítko.
Historie však ukazuje, proč je italská automobilka opatrná. Poslední pokus o manuál přišel s modelem California v roce 2009. Výsledek? Ze všech vyrobených kusů byly pouhé tři vybaveny klasickou převodovkou. Zájem byl mizivý.
Jenže automobilový svět se od té doby opět změnil. Dnešní trend míří spíš k intenzivnímu zážitku z jízdy než k honbě za nejrychlejším časem na okruhu. Pokud se tato vlna udrží, je šance, že i Ferrari jednou změní názor. A třeba pak uslyšíme v jeho nových vozech znovu to mechanické „cvaknutí“ z legendárního hliníkového kulisy řazení.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek