O malosériové britské automobilce Lotus jsme nějakou dobu neslyšeli. Naposledy v souvislosti s upraveným modelem Exige. Nicméně kdykoliv představí něco nového, můžete si být jistí, že se inženýři drželi oblíbeného receptu. „Ušetříme nějaké kilogramy navíc a přídáme nějaký ten výkon.“ A přesně tak vznikl i nástupce Elise 220 Cup, model s označením 250 Cup.
Lotus Elise 250 Cup zhubl oproti svému předchůdci dalších 21 kg a na výkonu přidal 26 koní. A kde se šetřilo? Nový akumulátor ubral na váze až 10 kg, karbonové sedačky 6 kg a kola z lehké slitiny dalších 1,5 kg hmotnosti. Tohle všechno má za výsledek hmotnost jen celkových 931 kg! Pokud sami vážíte svou snídani, abyste na víkend na okruhu moc nepřibrali, můžete ještě utratit pořádný balík peněz za karbonový aerodynamický paket, který sníží hmotnost o dalších 10 kg.
Takto nízkou hmotnost by neměl problém rozpohybovat téměř jakýkoliv motor. Nicméně i ten tu stojí za to. Jedná se o kompresorem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 l. Agregát má nejvyšší výkon 246 koní (181 kW) k dispozici v 7 200 ot./min. a točivý moment 250 Nm v rozmezí 3 500 až 5 500 ot./min. Díky muší váze je zrychlení z 0 na „téměř-sto“ (96 km/h) otázkou pouhých 3,9 sekundy. Lotus uvádí, že Elise Cup 250 zvládne zajet jedno kolo na testovacím okruhu v Hethelu za 1 minutu a 34 sekund, což je o čtyři sekundy méně než potřebuje předchozí Elise Cup 220 a prozatím nejlepší čas ze všech doposud vyráběných verzí Elise.
O přenos takového výkonu na silnici se samozřejmě starají zadní kola obouvající pneumatiky o rozměru 225/45 ZR17. Brzdový systém kombinuje třmeny AP Racing s kotouči Brembo. Nemůže vás překvapit, že je na zadní nápravě umístěn samosvorný diferenciál, kterému pomáhá také nastavitelný systém kontroly trakce DPM (Dynamic Performance Management). Důležitý je pro Elise 250 Cup také aerodynamický přítlak. Spodní část vozu a aerodynamické prvky na karoserii generují v rychlosti 160 km/h přítlak 66 kg, v maximální rychlosti 248 km/h pak 155 kg. Prodej Elise 250 Cup se má rozběhnout v dubnu letošního roku s cenovkou od 61 100 € (cca 1 660 000 Kč) pro německý trh a Lotus oznámil, že roční produkce tohoto modelu je omezena na 200 vozů.