Tři známá jména motoristického sportu, tři vozy Škoda, driftování a spousta zábavy v Zell am See. Užijte si parádní jízdu na sněhu a ledu.

Tito tři pánové toho do historie motorsportu napsali (a ještě napíšou) hodně. Hans-Joachim Stuck je legendou formule 1 i okruhových závodů Le Mans a seriálu DTM, Jan Kopecký a Andreas Mikkelsen zase už dlouho září ve světových závodech v rallye. Jak už to ale bývá, závodníci jsou spíš nemluvní introverti, dostat z nich jejich dojmy z auta je spíš nadlidský výkon. Ostatně, podívejte se na video, málo slov, zato pořádná jízda.

Přečtěte si také:  Nový vůz Škoda si můžete koupit na e-shopu už i za "hotové"

Když tři závodníci vyzkoušeli slavného veterána Škoda 130 RS, současnou soutěžní špičku v podobě modelu Fabia Rally2 evo a ochutnali i náznak budoucnosti v podobě elektrického speciálu Fabia RE-X1, byli už přece jen trochu sdílnější a nakonec se rozpovídali. 

„Závodění na sněhu patří k tomu nejzajímavějšímu jak pro jezdce, tak pro fanoušky. Když trať rychlostních zkoušek lemují sněhové bariéry, stává se jízda na dlouhých hrotech nepopsatelným zážitkem,“ potvrzuje za všechny Jan Kopecký.

Škoda Motorsport oslavuje své výročí limitovanou edicí Škoda Fabia Rally2 evo Edition 120

Návrat ke kořenům

Za volantem speciálu 130 RS je to dnes už skutečné retro – a právě to si trio jezdců nadmíru užívalo. „Je báječné vidět, jak obrovským vývojem náš obor prošel. Přesto je 130 RS zábavné a hravé auto, jízdu jsem si moc užíval,“ říká Mikkelsen, nedávný vítěz letošní Rally Monte-Carlo v kategorii WRC2.

Jako na ikonickou zástupkyni 120leté historie Škoda Motorsport se na legendární vůz dívá i Jan Kopecký. „Modely 130 RS byly klenoty ve startovním poli a zároveň to byly velice rychlé a spolehlivé vozy. V roce 1977 s ním Václav Blahna se spolujezdcem Lubislavem Hlávkou dokázali v Monte Carlu zvítězit ve své třídě a obsadit dvanácté místo absolutně. Jsem hrdý, že jsme s Pavlem Dreslerem dokázali na tento úspěch v Monte Carlu v roce 2018 navázat svým vítězstvím s vozem Škoda Fabia R5 ve světovém šampionátu v kategorii WRC2 a obsadit desáté místo absolutně.“

„Vrátil jsem se do vzpomínek. Je to opravdový návrat ke kořenům: musíte manuálně řadit, auto má báječný atmosférický motor, chybí posilovač řízení nebo elektronické asistenční systémy. Super zkušenost, já už ale dávám přednost moderním autům. Víte, jednou se mě ptali, jaký je rozdíl mezi závoděním v mé době a dnes. Odpověděl jsem, že rozdíl je jeden: v mé éře byl sex bezpečný a závodění nebezpečné. Myslím, že to vše přesně vystihuje,“ směje se Stuck.

Přečtěte si také:  Škodovka závodila v 60. letech s čistokrevnou formulí. Používala techniku ze Škody 1000 MB

Vítězná současnost

Pak už nastal čas zhodnotit zážitky s modernějšími stroji. „Byl jsem u jejího vývoje od samého začátku a absolvoval jsem s ní i první ostré kilometry. Škoda Fabia Rally2 evo patří mezi nejrychlejší a nejspolehlivější vozy této kategorie, což jednoznačně dokazují její výsledky ve všech šampionátech po celém světě,“ líčí Kopecký, který se v roce 2018 s tímto českým vozem stal mistrem světa v kategorii WRC2.

„Auto se snadno ovládá, plynule řadí a velká zábava je zatáčet pomocí ruční brzdy,“ přidal se Mikkelsen, který má zkušenosti i s předchůdkyní Fabia S2000, se kterou v letech 2011 a 2012 vyhrál Intercontinental Rally Challenge.

Překvapivá elektřina

A jak na zkušené profíky zapůsobila jízda v novém čistě elektrickém voze? Pro Andrease Mikkelsena bylo svezení ve speciálu Fabia RE-X1 vyloženě pozitivním zážitkem. „Rychlé to auto tedy je Pohonná jednotka dává autu obrovský výkon a skvělé parametry. Líbí se mi jeho síla, zrychlování bez řazení. Jasně, nějaká ta hmotnost navíc je při jízdě cítit, ale celkově musím říct, že jsem byl velice pozitivně překvapen,“ svěřil se Mikkelsen.

Přečtěte si také:  Audi A6 e-tron concept představuje elektrickou budoucnost prémiové značky

Fabia RE-X1 je počin rakouské společnosti Kreisel Electric, která ho postavila s podporou automobilky na základu modelu Škoda Fabia Rally 2 evo. Vůz nabízí celkový výkon 500 kW (670 koní) a točivý moment 880 Nm. Samozřejmostí je pohon všech kol, hmotnost činí 1300 kilogramů a speciálně upravený akumulátor poskytuje pro závody dostatečný dojezd 135 kilometrů.

„Fantastický zážitek. Jízdu na sněhu se všemi třemi vozy jsem si opravdu užil. Jsou zábavné a každý nabízí špičkové technické a výkonnostní parametry své doby. 130 RS je krásný stroj ze starých časů a Fabia RE-X1 zase moderní elektromobil, takže to bylo pestré. Kdybyste se mě zeptali, který je můj favorit, neuměl bych se rozhodnout,“ pochvaluje si legenda Hans-Joachim Stuck.