2025-le-mans-classic-skoda-sport-5

Le Mans 1950 vs. 2025: Jak se česká ikona vrátila mezi elitu

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Škoda - Foto: Škoda - 8. 7. 2025


Psal se červen roku 1950 a ve francouzském okruhu Le Mans se schylovalo k jednomu z nejslavnějších vytrvalostních závodů planety. Mezi záplavou závodních strojů od zvučných značek se tehdy objevil i zástupce z Československa – elegantní, ručně postavený dvousedadlový vůz Škoda Sport. Jeho start na okruhu, kde se jezdí legendární 24hodinovka Le Mans, byl nejen premiérový, ale i jediný. A přesto se zapsal do historie.

Za volantem usedl Václav Bobek, závodník z Mladé Boleslavi, který ve čtyři hodiny odpoledne vyrazil na první ze stovek kilometrů. Vůz si v nočních hodinách vedl výborně, byl druhý ve své třídě a pátý v tzv. indexu výkonnosti. Jenže pak přišlo zklamání. Po 13 hodinách závodění a průměrné rychlosti 126 km/h přerušila slibnou jízdu prasklá součástka: pístní čep. Podle pravidel se závada nedala na trati opravit. A tak 121. kolo znamenalo i poslední zápis značky Škoda do startovní listiny tohoto slavného závodu. Na dlouhá desetiletí.

Návrat legendy

Dnes, přesně 75 let od tehdejšího startu, se stejné auto, navíc citlivě renovované do původního stavu, znovu prohání po trati, která tehdy jeho jízdu ukončila. Díky účasti na závodu historických vozů Le Mans Classic o uplynulém víkendu se Škoda Sport opět vrátila do centra dění, tentokrát už ne s cílem zvítězit, ale připomenout slavnou historii.

2025-Le-Mans-Classic-Skoda-Sport

Renovaci vozu vedl Michal Velebný ze Škoda Muzea, který má k tomuto projektu osobní vztah. „Když sedím v kokpitu a míjím startovní rovinku, představím si Václava Bobka, jak přesně tady před 75 lety vybíhal ke svému vozu. Je to silný okamžik, pokaždé z toho mám husí kůži,“ popisuje.

Letos, při příležitosti 130. výročí založení automobilky Škoda, byl vůz opět k vidění v plné jízdní parádě. Závodní tempo, noční světla a šum diváků kolem trati, byla to atmosféra stejná jako kdysi. A Škoda Sport v ní nezanikla. V letošním ročníku dokončila závod na 36. místě ve své třídě.

Co dělalo Škodu Sport tak výjimečnou?

Technicky šlo o zajímavý mix sériových a speciálních komponent. Základem byla platforma modelu Škoda 1101 „Tudor“, ale s řadou úprav pro lepší výkony – například lehká hliníková karoserie, delší rozvor náprav, přídavné světlomety pro noční jízdu a speciální palivová směs (benzín, etanol a aceton). Čtyřválcový motor o objemu 1089 cm³ měl výkon 50 koní a vůz dosahoval rychlosti až 140 km/h. Na svou dobu šlo o elegantní, spolehlivý a úsporný stroj.

Dědictví, které žije dál

Přestože Škoda do Le Mans vyjela jen jednou, právě tento moment se stal symbolem odvahy, technického umu a nadšení lidí, kteří za tímto projektem stáli. Dnes vůz nepředstavuje jen závodní kuriozitu, ale i důkaz toho, že i značka z východní Evropy mohla prorazit na světové scéně motorsportu – byť jen na chvíli. A díky nadšencům, kteří ho opět vrátili na trať, ta chvíle trvá dodnes.

TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?

Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.

Chci operativní leasing!

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru