lada-sport-rosneft-lada-iskra

LADA Iskra: Rusové jdou do boje! Nový závodní sedan má 175 koní a míří na led

Autor: Petr Pilný - Zdroj: carscoops.com, LADA - Foto: LADA - 2. 2. 2025


LADA je automobilka, která nepředstavuje příliš nových modelů. Model Iskra je prvním novým modelem, který vznikl od ruské agrese na Ukrajině a využívá základ automobilky Renault, která v ní držela podíl. Ten ale po zahájení války zrušila.

Zatím je to model, který se ještě sériově nevyrábí, přesto už vznikla jeho závodní verze. Jde o auto, které je určeno pro závody na ledě. Dostal jak vizuální, tak aerodynamická i technická vylepšení. LADA Iskra přitom stojí na „lokalizované“ verzi platformy CMF-B, kterou využívají i některé modely Renault, Nissan a Dacia, včetně podobně velké Dacie Logan. Vývoj auta už ovšem probíhal v samostatné režii Rusů, Renault Group už se ho nijak neúčastnila.

Hned, jak se na auto podíváme, můžeme si všimnout zářivého žlutého laku, který je doplněn o reklamní polepy továrního týmu LADA Sport Rosneft a oranžovou, červenou a černou grafiku. Na karoserii ovšem žádné zásadní úpravy nejsou.

Uvnitř je změn více. Dostal se sem bezpečnostní rám a „multifunkční elektronický ovládací panel“, který je umístěn na sloupku řízení. Auto je ale odlehčené, takže byly odstraněny některé sériové části interiéru i některé komfortní prvky výbavy.

Nejdůležitější změny se odehrály pod kapotou. Závodní sedan pohání upravená verze sériového 1,6litrového atmosférického čtyřválcového motoru. Ten dostal nový klikový hřídel a má nyní objem zvětšený na 1,8 litru. Motor dostal také jiné ojnice, vylepšené sání, má nový výfukový systém i přeprogramovanou řídicí jednotku. Výsledkem je výkon 129 kW/175 koní a maximální točivý moment 200 Nm. To je oproti původním sériovým 78 kW/106 koním poměrně zásadní rozdíl.

Poháněna jsou pouze přední kola, přičemž výkon na ně přenáší sekvenční převodovka. Pro lepší trakci na kluzkém povrchu je mezi předními koly samosvorný diferenciál a nová jsou kola s pneumatikami s hřeby.

Upraven byl také podvozek. Ten dostal nové tlumiče, tužší pružiny, má zesílená uchycení a jiné kulové čepy. Přední brzdy zůstaly sériové, zatímco ty zadní byly nahrazeny většími a výkonnějšími z modelu Vesta, se kterými se pojí nová hydraulická ruční brzda.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru