Auto během jízdy vydává celou řadu roztodivných zvuků, na které si ale každý motorista dříve či později zvykne. Málokomu se ovšem nenaježí chloupky na těle pokaždé, když se ozve specifický kňučivý zvuk během couvání. Nejedná se však o žádnou poruchu, ale o vlastnost převodovky.
Za vše může převodovka
Převodovka jakéhokoliv druhu je složena z několika specifických ozubených koleček. Pouze jejich prostřednictvím je možné předat otáčivou sílu motoru do kol. Bez toho by se žádné auto nerozjelo. Nicméně nejsou kolečka jako kolečka…
Pro rychlost vpřed se v každém alespoň trochu novějším voze používají kola se sešikmeným ozubením. Díky tomu mohou do sebe jednotlivé zuby plynule zapadat, což snižuje případný hluk na minimum. V rámci běžné plynulé jízdy tak nemáte šanci převodovku (pokud není rozbitá) prakticky zaslechnout. U couvání je to však jiné.
Jak správně parkovat v kopci: Udrží to převodovka nebo byste měli zatáhnout i ruční brzdu?
Kolečka určená pro zpáteční chod totiž mají obvykle přímé ozubení. Z toho důvodu zuby do sebe zapadají méně plynule, než ty sešikmené. Tím vzniká cvakání, které při vyšších frekvencích přechází právě až do kvílení. Čím déle a rychleji tedy budete couvat, tím intenzivnější zvuk uslyšíte.
Snížení nákladů
Naskýtá se tudíž otázka, proč není možné použít stejné sešikmené ozubení i pro kolečka určena k couvání? Nejedná se o žádný technický problém. Mnohé luxusnější modely to tak mají. U levnějších vozidel ovšem k tomuto řešení většina automobilek nepřistupuje. Na vině jsou samozřejmě náklady. Vyrobit převodová kolečka s přímým ozubením je zkrátka levnější než naopak.
Existují však i auta, kde se používá přímé ozubení u všech koleček. Řeč je o závodních vozech, u kterých se nehledí ani tak na komfort jako na výkon. Taková převodovka je díky tomu o dost lehčí, o což jde u závoďáků především. Během závodů totiž každé kilo navíc hraje roli.