Rada, že ojetinu před koupí je nezbytné prověřit, rozhodně není zbytečná. Ano, důkladné prověření vyjde na pár stokorun, ale v konečném důsledku si ušetříte případné nervy nebo vyšší desítky či stovky tisíc korun.
Na nezbytnost prověřování pravidelně upozorňuje jak Cebia, která se na to specializuje tak, také organizace SOVA (Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů). Právě tato organizace zhruba rok a půl porovnávala zahraniční a domácí inzerce vozů a odhalila téměř 3300 stočených aut s celkem 173 miliony „ubraných“ kilometrů. A k tomu všemi přišla na nový typ podvodů s ojetinami, kdy je víc aut inzerováno pod jedním totožným VIN kódem.
„Logika projektu je jednoduchá – na zahraničním serveru, kde je vůz inzerovaný, zaznamenáme stav kilometrů a pak jen čekáme, kdy se auto objeví v inzerci ojetých aut v tuzemsku. Pokud je stav kilometrů nižší, je jasné, že došlo k manipulaci s tachometrem. Celková suma stočených kilometrů je již přes 173 milionů a počet vozů téměř 3300. Obě cifry rostou každý den,“ uvedl předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.
Držitelem „rekordu“ u stočených kilometrů byla Škoda Fabia z roku 2005, které prodejce na nájezdu ubral 262 tisíc kilometrů. „Je vidět, že drzost prodejců nezná mezí a jejich výdělky na tomto podvodu musejí být astronomické. To je asi důvod, proč se nyní naše sdružení stává cílem útoků různých autobazarů, jimž jsme šlápli na kuří oko,“ zdůraznil Veselý.
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.
Na projekt zveřejňování stočených vozů má SOVA i pozitivní reakce přímo z trhu ojetých aut. „Ozývají se nám poctivé autobazary, které nám hlásí podezřelé vozy. Stejně tak nám posílají tipy i řadoví zákazníci. Tak získáváme důležitá data, na základě kterých jsme schopni odhalit více zmanipulovaných vozů,“ řekl Veselý.
Sdružení SOVA také upozornilo na poměrně nový trik prodejců s ojetinami. „Na některých serverech se inzerce platí za každý inzerovaný VIN. Někteří prodejci se snaží snížit svoje náklady tím, že pod jedním VINem postupně inzerují více automobilů, navíc stočených. Při prověření VINu ovšem samozřejmě celkové údaje o vozidle nesedí. Takových případů jsme zaznamenali přes šest stovek. Je zvláštní, že tito prodejci jsou na nás poměrně agresivní, ačkoliv používají praktiku, která by se dala nazvat minimálně klamavou reklamou, a navíc porušují pravidla spolupráce s inzertními autoservery,“ upozornil Veselý.
Zajímalo by mě, z jakých databází vychází např. Cebia, kde získává informace např. o ujetých kilometrech, o odcizených vozech.