Nákup ojetého vozidla mimo autobazar, tedy tzv. „na ulici“, považuje za rizikový 96 % obyvatel ČR. Největší část (76 %) české populace by se při koupi ojetého vozu mimo autobazar obávala toho, že jim prodávající zatají technické závady kupovaného vozu. Lidé se dále obávají zatajení skutečnosti, že vůz byl bouraný (73 %), nebo že na voze byla provedena úprava stavu tachometru (70 %). I přesto podstupuje ročně tato rizika více než 300 tisíc Čechů. Přes 70 % takových vozidel se pak prodá v regionech, mimo města nad 30 tisíc obyvatel. Důvodem je především zdánlivě výhodná cena vozů „z ulice“ a přetrvávající nedůvěra v české autobazary, které nemají certifikaci nebo nesplňují Kodex APPAA. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zpracovat iniciativa NEKUPUJ AUTO NA ULICI.
„České autobazary odmítnou ročně vykoupit více než 100 tisíc vozidel,“ říká Petr Přikryl, zástupce iniciativy NEKUPUJ AUTO NA ULICI a pokračuje: „Jestliže takové vozy nechce koupit autobazar, kde tedy nakonec skončí?“ Podle Přikryla končí nevykoupené vozy právě v soukromé inzerci, tedy „na ulici“, protože to je poslední možnost pro jejich majitele jak je prodat. „Je přirozené, že když majitel takového vozu zjistí, že má závadové vozidlo, výrazně sníží jeho cenu aby se ho co nejdříve zbavil,“ varuje Přikryl.
Průzkum ale ukázal ještě jeden zajímavý fakt. Více než 92 % obyvatel ČR by totiž uvítala, aby data o vozidlech, evidovaná v centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy, byla volně přístupná veřejnosti. „K tomuto se samozřejmě připojujeme,“ říká Přikryl. Podle něj by se tak výrazně snížila možnost nepoctivých obchodníků zatajovat skutečný technický stav vozu nebo stav tachometru. „Zatím funguje pouze aplikace Ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz, tu však podle průzkumu nezná 79 % respondentů a z těch co ji znají, ji využilo pouze 6 %,“ diví se Přikryl. Podle něj může být na vině nedostatečná propagace systému ze strany Ministerstva, stejně jako fakt, že nelze zkontrolovat vozidlo bez znalosti čísla protokolu technické prohlídky. „Systém je tedy určen spíše pro majitele vozu, nikoliv pro zájemce o koupi ojetiny,“ zmiňuje Přikryl nelogičnost systému.
Zdroj dat, období, metodika průzkumu:
- Období sběru dat: 14. 3. – 20. 3. 2017
- Sběr dat probíhal metodou CAWI (Computer Assisted Web Interview), tedy online formou, prostřednictvím samostatně vyplněného webového formuláře respondentem.
- Vzorek respondentů: 506
- Cílová skupina výzkumu: Online populace ČR ve věku 18 a více let
- Vzorek byl vybrán kombinací náhodného a kvótního výběru a byl převážen tak, aby byl reprezentativní na výše uvedenou cílovou skupinu z hlediska pohlaví, věkových skupin (18+), vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště.